Cuba!! Terug in de tijd! - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Cuba!! Terug in de tijd! - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Cuba!! Terug in de tijd!

Door: Neeltje en Bart

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

26 Maart 2008 | Cuba, Cienfuegos

Hallo allemaal,

We beginnen het berichtje met een vraag, namelijk: 'Wie zit er vandaag weer naast mijn moeder?'
Het antwoord komt later! Eerst even zeggen dat er bij dit bericht nu nog geen foto's komen te staan, aangezien hier het internet net iets anders werkt... en er veel minder computers zijn.

Pa en ma zijn in Cuba!! Jippie! Erg leuk om ze na 8 (ja, 8 alweer) maanden weer te zien. En zij vinden het ook leuk om mij te zien, gelukkig maar :-)

Voor diegenen die nog niet weten wat wij precies doen, even wat uitleg! Pa en ma hebben twee weken lang een auto gehuurd en nu gaan we van stad naar stad om zo Cuba te zien! We zijn met z'n drieen en dat betekent dat we een plaatsje, of twee, of drie over hebben in de auto. Telkens als we dus een eindje rijden naar de volgende stad dan gaan er een heleboel lifters mee! Erg grappig, en het begon allemaal toen een politieagent de eerste dag zijn hand ophield. Wij dachten aan een controle en stopten rustig de auto. Pakt die slimme agent zijn tas en stapt bij ons in de auto! Sindsdien is het aantal mensen dat met ons is meegereden niet meer op vier handen te tellen ;-) en we hebben pas drie keer een dagje gereden. Dus er gaan nog veel meer mensen mee! Hoe meer, hoe gezelliger zeggen we maar!
Cuba is een land dat ik (wederom) aan iedereen kan aanraden, maar wel snel zijn hoor! Voordat de broer van Fidel vanalles gaat veranderen!!

Pa zal wel meer over Cuba vertellen!

Ik ga nog even terug naar Costa Rica, aangezien ik daar nog een werkende vulkaan heb bezocht! Erg gaaf om die vulkaan te horen en zien rommelen, plus de stenen die van de berg bleven afrollen! Dat waren geen kleintjes hoor! In dat plaatsje had ik een Poolse ontmoet waar ik die dag mee heb opgetrokken. Waar ik dus ook mee naar de bar ben geweest, die in het zwembad (op de foto) ;-) Erg relaxt!

Oke, het woord geef ik over aan pa! Ik zeg vantevoren alleen even dat Cuba een land is waar je echt terug gaat in de tijd! Een land dat je nergens anders op de wereld zal zien! En zeker een aanrader voor jullie lijstje ;-) Dat alsmaar langer wordt, of niet?

Oke pa!
Hallo Allemaal, na een voorspoedige vlucht zijn we dinsdag middag in een leeker warm Havana aangekomen, 's avonds Nelly oftewel Neeltje afgehaald op het vliegveld, de afstemming was niet erg goed, dus geen Neeltje op het vliegveld, zij stond ons later op te wachten in het Hotel. Heel erg fijn onze dochter na zo'n lange periode weer te zien en in de armen te sluiten. Ze is asociaal bruin. maar dat haal ik zeker nog in in deze drie weken. na dit stukje heb ik kramp in mijn armen vanwege de druk die ik moet uitoefenen op het toetsenbord. De reis is goed verzorgd met mooie hotels.
Inmiddels hebben we Havanna gezien, Vinjales en Saroa en zijn we aangeland in Cienfuegos.
Havana heeft een mooi straat leven, prachtige kroegen en restaurants, de mooiste was een kroeg waar een brouwery achter de tapkast staat. Veel kroegen vormen een opengeheel met de patio's. De rest van de gebouwen zijn aan de voorzijde gerestaureerd, maar achter de facade staan ruines. De oude auto's verdwijnen langzaam uit het straatbeeld. Paard en wagen en fietstaxi zie je veelvuldig. We zijn op vrijdagavond naar een mooie voorstelling in het nationale theater geweest, zaten daar tuusende chique van Havana (echt chiquemet veel gouden bling bling) en Neeltje ind'r backpackers outfit. Vanaf zaterdag het land in gegaan naar Vinjales. Het platte land doet denken aan de negerhut van Oom Tom, mensen zijn heel erg arm maar maken een tevreden indruk, ze weten nauwelijks wat er anders is. Nu zijn we even een paar dagen aan zee met een lekkere zon.

Neeltje weer:

Pa vergeet nog even te melden dat ze zonder mij nergens geweest zouden zijn.... Moet toch eens geld gaan vragen voor mijn activiteiten als vertaalster ;-)

Dat was het voor nu, tijd is op!

Heel veel liefs van mij, mijn vader en mijn moeder, uit Cuba!!!

Oke, het verhaal was nog lang niet af, vandaar nu nog wat info! Het is nu een dag later, 27 maart.

Goh, wat was dat racen in het andere internetcafe om het verhaal af te maken, ik dacht dat ik wel wat kon schrijven in de tijd dat we over hadden, maar dat bleek toch niet echt zo te zijn ;-)
Vandaag zijn we naar Trinidad gereden en iemand had mijn ouders al in Hengelo gewaarschuwd dat het krabbentijd was.... Nou, dat hebben we geweten :-( Overal over de straat staken krabbetjes over, ik zat achter het stuur en ik heb bijna met de handen voor mijn ogen gereden... ik was er tot in staat zeg maar. Al die krabben gaan de dood tegemoet tijdens het oversteken. Je ziet de toeristen afremmen en slalommen... heel erg fijn voor die krabben, tot er gewoon een Cubaan langsscheurt en alle krabben de dood injaagt. Niet erg fijn om op zo'n straat te rijden, vooral omdat je af en toe niet kon afremmen zeg maar :-(

Maar goed, de Cubaan mag dan harteloos zijn m.b.t. de krabben, voor de rest (diegenen die we ontmoet hebben) is de gemiddelde Cubaan een hartelijk, sociaal, muzikaal, behulpzaam en gezellig mens. De muziek hoor je uit alle restaurantjes en steegjes komen. Erg leuk!! Ik heb voor zover ik weet al 8 maanden geen popmuziek meer gehoord, behalve wat op mijn mp3 staat (die ik nooit op heb en nu ook kwijt ben.. maar dat is geen verrassing) en de muziek die je hier hoort is helemaal top!

Wat betreft het bruinheidsgehalte van mijn vader/moeder en mij. Ik wil graag een foto plaatsen, maar dat lukt hier nog niet. Pa heeft een ander type huid dan ik, die is binnen drie weken net zo bruin dan ik na 8 maanden. Ma heeft dezelfde huidtype en die is erg wit vergeleken met mij :-)

Na een paar dagen zei pa al dat ik niet meet zo snel zal wennen in Nederland en dat ik een ander mens ben geworden qua financien... Hahaha, keek ik in Nederland niet op een euro meer of minder, hier draai ik alle centjes drie keer om. Dat zijn pa en ma niet van mij gewend, maar ja, je moet toch wat als je een jaar reist he? En werken in Nederland.... hmmm, wat is dat ook alweer werken?? Gelukkig heb ik nog een maand of drie om helemaal niets te doen!!

Het laatste stukje dat ik schrijf gaat over de snelweg en de wegen hier in Cuba. Op de snelweg zie je vanalles, dus niet alleen auto's en vrachtverkeer. Je ziet wandelaars, fietsers, joggers, verkopers van mais, kippetjes, uien etc. Je ziet lifters, je ziet paard en wagen, je ziet os en wagen, je kijkt je ogen uit kan ik je vertellen! Super om er te rijden, maar af en toe ook gevaarlijk omdat er dan opeens geen middenberm meer is en dan heb je een ruime 8 baans weg zonder goede strepen en dus blijf je maar vooral rechts rijden! De andere wegen gaan van goed naar middelmatig tot gewoon slecht en mijn slalomdiploma heb ik dan volgens mijn moeder ook wel gehaald!

Oke, dat was echt genoeg, nu hebben jullie nog meer een indruk van Cuba!

Heel veel liefs, wederom, van ons alle drie!


























  • 26 Maart 2008 - 15:47

    Merel:

    Fotoooooooooooooooos!!!! Ik wil nu dat kleurverschil tussen jou en Bart wel eens zien! :) geniet ervan! liefs, M (ik mail je snel Neel!)

  • 26 Maart 2008 - 16:40

    Jose:

    hoi alle drie daar. Fijn zeker om elkaar weer te mogen omarmen. ik heb ook nieuws we gaan weer terug naar nederland. ik heb een baan geaccepteerd in een kliniek in Mill en ga daar in juni beginnen aan een nieuw avontuur. Jippie. Neeltje je bent nu wel je vakantieadresje in Ierland kwijt, maar ze hebben hier genoeg hostels. dus je zult je weg wel vinden. gaan jullie de verjaardagen ook groot vieren?? alvast een hele fijne dag. Liefs van ons allen in Ierland

  • 26 Maart 2008 - 16:47

    Nathalie:

    He, wat leuk dat je ouders je zijn komen opzoeken, gezellie. Als ik niet in dit natte,koude kikkerlandje zou zitten,zou ik zo bij jullie in de auto stappen. Veel plezier met z'n drieen.
    Liefs Nathalie xxx
    p.s info voor Neel, de keuken is bijna klaar, alleen nog wat afwerkpuntjes.

  • 26 Maart 2008 - 20:15

    Petra:

    hey ik wens je nog heel veel plezier daar in cuba ik wil dat kleur verschil van je vader en jou ook wel eens zien ik word alleen maar rood

    groetjes petra + aanhang

  • 26 Maart 2008 - 20:39

    Jan En Frances:

    Bart, Marianne en Neeltje. Geniet van een prachtig Cuba en vooral van elkaar !!
    Tot ziens en nog heel veel plezier !!!

  • 26 Maart 2008 - 20:56

    Monique:

    Hoi allemaal,

    Leuk zo met je ouders op stap! Ik moet mij helaas nu beseffen, dat ik Cuba nooit meer zo zal zien als het was. Stond wel al op mijn lijstje.... maar ja, er zijn w.s. nog zo veel andere landen waar je dat gevoel bij krijgt als je er eenmaal een keer bent geweest. Toch zal er een grote omslag komen in Cuba. Ik zal het van een afstandje blijven volgen. Laat jij de foto's maar zien als je trug bent!!!
    Veel plezier met je familie, XXX Monique

  • 26 Maart 2008 - 21:19

    Tante Els:

    Hallo jullie drietjes
    Ik denk dat het wel lukt zo met je pa en ma gezellig om weer samen te zijn na zoveel maanden geniet er dan ook dubbel van en alvast gefeliciteert Marianne en Neeltje voor jullie verjaardag de 30 maart wij drinken er wel een op, een hele suprfijne dag en geniet nog van het mooie Cuba,en wij wachten gespannen op jullie fotos we zijn beniewd groetjes en heel veel liefs van Tante Els en Ome Huub.


  • 27 Maart 2008 - 19:45

    Neeltje:

    Hola!

    De foto's komen zo snel mogelijk, echt waar! Ik heb het verhaal nog even aangepast, want door het snelle typen was ik de helft vergeten! De rest staat er gewoon onder!

    Liefs van mij!


  • 27 Maart 2008 - 20:10

    Marieke:

    Ha Neeltje, Ome Bart en Tante Marianne!

    Hoezo ik schrijf een verhaaltje.... Ik moet er een uur voor uittrekken om alle avonturen te lezen! Nee, hoor, geintje! Is juist leuk al die verschillende info! Ik geloof graag dat het fijn is om je ouders weer te zien, en vice versa, ik had het noooooooooooiiiiiiiiiiittttttttt volgehouden, dat weet ik wel!
    Maar goed, maak er samen wat van de komende tijd (dat gaat vast lukken) en ik wacht wel op de foto's en een nieuw verhaal!
    Groetjes aan jullie allemaal!
    xx Marieke

  • 28 Maart 2008 - 08:09

    Ine:

    Wat leuk dat jullie nu samen zijn. Dat moet vast heel bijzonder zijn na zo'n lange tijd. En wat een leuke dingen maken jullie mee. Heerlijk lijkt me dat. Lopen die krabben 's nachts niet door huizen en over je bed heen?? Lachen hoor.
    Geniet er nog maar fijn van.
    Wij hebben ook weer een leuk paasweekend gehad. We hadden met vrienden een MG-weekend in de Vogezen in Frankrijk. Uitgerekend nu was het ergste weekend in jaren qua weer. Helemaal niet MG-bestendig! Er lag wel 1 meter sneeuw daar. Lachen hoor met die kleine MG's. Die van onze vrienden is een cabrio en hun kapje was niet helemaal waterdicht. Zij waren voordat we Nederland uitreden al zeiknat. En natuurlijk hield onze MG er in Frankrijk mee op. Gelukkig is de ANWB voor handen en konden we met een huurauto terug naar huis. Niet helemaal wat gepland hadden, maar ja. We hebben wel genoten van de mooie plaatjes.
    Genieten jullie ook nog lekker samen.
    O ja, ons emailadres is verandert, maar daar stuur ik nog een mail over.
    Heel veel liefs en groetjes Ine en Jean

  • 28 Maart 2008 - 17:10

    Hans En Corrie:

    Alweer een prachtig avondtuur. Drink maar een lekkere cola-libre op een of ander strand. Dit ook voor jullie verjaardagen. Alvast van harte proficiat vanuit het koude Limburg.
    Moeten wij een vlai meebrengen als we komen?????.Dat doen we als we nar Ierland gaan ook altijd. Groetjes en nog veel kijk plezier.
    Hans en Corrie

  • 28 Maart 2008 - 21:50

    Geer:

    Nog 2 nachtjes slapen en dan zijn jullie jarig Neel en mama. Mmmmmm... met de kadootjes komt het wel goed hoor! Hihi! En ik zal er een wijntje op drinken zondagavond in Hengelo. Misschien koop ik nog wel een kadootje voor Foxy, die is immers volgens zijn paspoort ook jarig op 30 maart.

    Anyway, geniet van alle mooie avonturen en rij niet teveel krabben dood! Arme beestjes!

    Heel veel liefs,
    Geer

  • 29 Maart 2008 - 07:46

    Mien Louis Noblesse:

    He wat gezellig zo met z'n drietjes in cuba. zo te lezen beleven jullie van alles. als je het leest is het al een heel avontuur, Neeltje en marijan wij wilde jullie van harte feliciteren met de verjaardagen. groetjes aan bart en een fijne tijd samen.
    groetjes uit Beegden

  • 29 Maart 2008 - 08:02

    Patrick De Lat:

    Stuur ik een kaartje naar Hengelo, blijkt Marian ook in Cuba te zijn (haha).
    Dan ook nog maar even zo feliciteren. Marian en Neeltje (en foxie)proficiat met jullie verjaardag!!!!! Ik volg je (en nu jullie) avonturen nog steeds aandachtig. Geniet ervan met z'n drietjes.
    Heeeeeel veel liefs,
    Patrick de Lat

    p.s. ook proficiat en de groetjes van Kurt en de rest van de luitjes van de Panheelderweg.

  • 29 Maart 2008 - 16:40

    Susan:

    Ha familie Peeters,

    Wat klinkt dat goed zeg! Ik had gehoord over de lifters, het is geloof ik ook normaal dat je lifters meeneemt. Maar dat lijkt me ook ontzettend leuk. Je hoort denk ik veel over Cuba en leert de mensen kennen. Heel veel plezier samen en Neel een hele fijne verjaardag.

    Liefs Susan

  • 29 Maart 2008 - 17:19

    Maartje:

    Hey pa ma en Neeltje

    Wat weer een mooi verhaal!!
    Hier in hengelo gaat alles goed!
    Ma en Neeltje van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag.

    Nou heel veel plezier nog en ik zal er wel een op jullie drinken.

    Heel veel liefs Maartje

  • 29 Maart 2008 - 20:41

    Geertje:

    Hè Damn,

    Ik dacht ff de eerste te zijn die jullie ging feliciteren, bij jullie duurt het waarschijnlijk nog een paar uur voor het 30 maart is, bij ons nog 2,5 uur, maar ik ben erg moe na een lange wedstrijddag, dus hierbij mijn serenade, ik ben in elk geval de eerste die een serenade brengt :-)

    Happy birthday to you! Happy birthday to you! Happy birthday dear Neeltje... happy birthday to you!!!!

    Happy birthday to you! Happy birthday to you! Happy birthday dear mammie... happy birthday to you!!!!

    Mooi hè, nou stel je voor dat ik het voor je zing, dan is het gelijk nog mooier (of juist minder mooi :-))

    Fijne verjaardag daarachter! Heel veel liefs en xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes!

    Geer

  • 30 Maart 2008 - 07:36

    Fam Badenhop:

    Neeltje en Marianne,

    Van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag. Op zo'n bijzondere manier hebben jullie dit vast nog niet gevierd!

    Ik wens jullie nog een paar hele fijne dagen toe samen! Lekker genieten nog!

    Groetjes,
    Richard, Karin, Coen en Marc

  • 30 Maart 2008 - 09:17

    Hallo,:

    Hallo Neeltje en Marianne, We willen jullie eerst feliciteren met jullie verjaardag. We zijn benieuwd of jullie daar je verjaardag ook kunnen vieren met taart of gebak ? Zo niet drink dan maar een heerlijke borrel of iets wat daar op lijkt.
    Dan voor jullie samen een hele fijne tijd en geniet er van want ook dit zal weer snel ten einde zijn en dan komt de tijd dat je (Neeltje) terug komt ook heel snel dichter bij.
    Heel veel groetjes uit het zonnige Limburg,

    Tante Mien, Natascha, Guillaume, Rick en Lars.

  • 30 Maart 2008 - 09:29

    Esther:

    Hoi Neeltje,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En ook de felicitaties voor je moeder. Fijn dat jullie samen je verjaardag kunnen vieren. Gezellig dat je ouders er zijn....zo'n rondreis is toch stiekem wel een familiegebeuren...eerst Geertje en nu je ouders. Geniet nog erg van je spannende verhalen. Fijn dat het deze keer zo'n lang verhaal was. Heb je al echte cubaanse sigaren gerookt? Jammer dat er geen foto's zijn. Nou, geniet nog maar lekker....want voordat je het weet zit je in het zonnige Nederland. Okay, toevallig is het vandaag zonnig...hihi.

    Fijne dag.
    Groeten, Esther

  • 30 Maart 2008 - 09:37

    Maartje:

    En nu voor de echt!

    Gefeliciteerd.

    Groetjes Maartje

  • 30 Maart 2008 - 10:54

    Marieke:

    Ha neeltje!

    Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria, in de glooriea, in de gloria! Hieperdepiep Hoera!!
    Proficiat met je verjaardag!
    En dan de eerste regel nogmaals, en dan: Proficiat tante Marianne!
    Maak er een mooie dag van samen, en geniet ervan! Deze verjaardag zal je nooit vergeten in elk geval!
    (ik wilde je mailen maar kon je adres niet toevoegen ofzo, erg raar!)
    Liefs Marieke

  • 30 Maart 2008 - 11:49

    Cor En Lieny:

    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen in Cuba Bart en Mariane.Hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardag Neeltje en Marianne we drinken in herkenbosch wel een borreltje of twee? Wij hopen dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Niet te bruin worden hoor we zullen het wel zien als jullie terug zijn.Geniet van elkaar en van het land Heel veel groetjes en tot ziens Cor enLieny

  • 30 Maart 2008 - 18:00

    Nunhem - Sevenum:

    hallo familie , neeltje en marianne hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardag en heel veel groetjes van nelly theo en annie. tot ziens in nerderland,

  • 30 Maart 2008 - 21:54

    De Jarige Jetten:

    Hallo allemaal,

    Vanuit Cuba willen mam en ik jullie allemaal bedanken voor de berichtjes en de kaarten die via de mail zijn gestuurd. We zitten nu in Santiago de Cuba en gisteren zijn ma en ik rond 00.00 uur Cubaanse tijd door een grote groep Nederlanders toegezongen! Erg leuk! De nodige cuba libres, mojitos en pina colada´s zijn gisteren gedronken en de avond hier is op dit moment nog vroeg :-)

    Oke, morgen (beloof ik) zal ik de foto´s erop zetten, als ik een pc vind met een usb opening... dus helemaal beloven kan ik het niet...

    Liefs van mij, Bart en Marianne!!

  • 01 April 2008 - 07:07

    Mien:

    Hoezo je hebt melkflessen Marianne

    Groetjes Mien

  • 01 April 2008 - 19:39

    Ine:

    Echt gaaf mooie foto's. Ik moest bijna m'n zonnebril opzetten bij jou en Marianne. Wat een verschil!!!Maar ja, ze heeft nu even tijd om bij te bruinen.
    Leuk dat jullie zo'n leuke verjaardag hebben gehad. Dat is vast heel bijzonder. Ik had een smsje gestuurd,maar weet niet of die is aangekomen. Geeft ook niet. Ik heb wel aan jullie gedacht.
    Veel plezier nog. Geniet lekker.
    Liefs Ine

  • 03 April 2008 - 23:18

    Iris :

    Cuba is toegevoegd aan mijn tog al veel te lange ´plekken waar je geweest moet zijn´ lijst!
    X uit León

  • 04 April 2008 - 10:01

    Geertje:

    :-) :-) Hahahahahahahahahahahahahaha :-) :-)

    Die foto van die Connexion bus is echt supergrappig!!

    Mooie foto's hoor, heb je nog geleerd om sigaren te draaien??

    Liefs Geer

  • 05 April 2008 - 23:42

    Bart:

    Vandaag met een binnelandse vlucht weer aangekomen in La Habana, vele indrukken rijker, het land valt niet te omschrijven met een paar woorden; er is zoveel te zien en te horen, soms waan je je in de negerhut van Oom Tom, de natuur is mooi, de mensen zijn vaak schrikbarend arm, er is muziek, soms is het kleurloos en soms kleurrijk. Het is facinerend en soms verbijsterend maar altijd boeiend

    tot kijk

  • 10 April 2008 - 21:20

    Neeltje:

    Een site voor vrijwilligerswerk, hetzelfde als wat ik gedaan heb in Sucre. Hier zit nog steeds een jongen genaamd Stephen en die heeft nu een ´chip in site´ ontwikkeld. Het geld dat je daarop stort komt meteen ten goede aan de kinderen. Geen enkele andere persoon zit ertussen. Stephen is nog maar anderhalve maand daar aan het werk. Dus als je wat wilt doneren ben je natuurlijk van harte welkom. Ik ken Stephen (Engelsman) en ik weet dat hij daar goed werk doet. Ik las het op de site van een andere Hollander, die daar ook nog even werkt. Ja, die heb ik daar ook leren ontmoeten. Maar goed, wou dat even met jullie delen! Als je dus nog wat centjes over hebt....

    Dikke kus en liefs,

    Neeltje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 856
Totaal aantal bezoekers 49210

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: