Vijftig weken reizen! - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Vijftig weken reizen! - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Vijftig weken reizen!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

04 Juli 2008 | Nederland, Hengelo

Hallo!!

Vijftig weken reizen en dit laatste bericht schrijf ik vanuit Hengelo… Nederland dus!
Sinds afgelopen woensdag ben ik weer in Nederland. Vantevoren kreeg ik veel mailtjes van mensen die niet naar Schiphol konden komen, jammer.. maar goed die zou ik snel genoeg wel te zien krijgen dacht ik zo. Aangekomen op Schiphol staan er gewoon een stuk of 15 mensen mij op te wachten met ballonnen, vlaggen, postertjes met mijn ‘mooie’ foto erop, een vlag en gewoon veel lachende mensen. Zo ontzettend leuk!! Een geslaagde verrassing. Zoveel mensen had ik niet verwacht!! Bedankt voor de leuke verrassing!
Nu dus terug in Nederland. Een glas water uit de kraan, allemaal mooie auto’s die je ziet, de AH met de vegetarische producten, wc papier dat je in de wc mag gooien..., een kast vol kleren, kasten vol met ander spul, familie en vrienden die je gewoon om je heen hebt of in ieder geval dicht in de buurt zijn..., een fiets waar ik al heel wat op gefietst heb... lekker brood etc. Veel te veel om op te noemen. Ik heb veel zin om de komende weken, als ik niet werk (begin 14 juli), veel mensen te gaan opzoeken! Of andersom natuurlijk!
Leuk en toch weet ik dat ik het reizen ontzettend ga missen, maar goed, kan vanaf hier elke kant op natuurlijk!

Terug naar de reis!
De laatste anderhalve week heeft niet veel voorgesteld, heb een beetje in de zon gezeten (als de zon scheen), een bus terug naar Lima genomen (maar 20 uur weer), geshopt, Amy weer terug gezien, laatste paar keer als vertaalster gewerkt als er weer eens iemand het spaans niet goed genoeg snapte en de laatste avonden gezellig op de muziek gedanst met een biertje of een cocktail erbij ;-)

Vijftig weken reizen en het is alsof ik eergisteren van iedereen afscheid nam om op reis te gaan. Waar is de tijd gebleven??

Vijftig weken, twaalf landen, vele steden, ontelbare dorpjes, reizen per vliegtuig, duizenden kilometers met de bus over de beste wegen, best comfortabele wegen, best oncomfortabele wegen en gewoon verschrikkelijke wegen…. en af en toe een boottochtje er tussen door! Laten we over die boottochten maar zwijgen

Vijftig weken genieten van al dat moois wat de landen in Zuid en Centraal Amerika te bieden hebben. Laat me jullie geheugen even opfrissen…
- walvissen in Ecuador
- grote zandbak in Peru
- het Titicacameer
- de jungle (regenwoud) in Ecuador en de pampas in Bolivia
- de zoutvlaktes van Uyuni
- het prachtige Patagonie
- de vulkanen in Centraal Amerika
- de grotten
- de meren
- het witte strand en het hemelsblauwe water in de Carribische zee
- de bergketens
- de onderwaterwereld
- de Maya ruines
- de Inca ruines
- alle dieren die ik in het wild heb mogen aanschouwen...

...en ga zo maar door! En nu dus het platte, vlakke, toch enigszins saaie (op dit moment) land van Nederland...

Vijftig weken lang mensen van over de hele wereld mogen ontmoeten, speciale vriendschappen die er zijn ontstaan, bezoekjes die gepland worden de komende jaren ;-) Maar ook de irritante mensen en toeristen die ik heb mogen ontmoeten en die ik vaak toch weer snel uit de weg kon gaan. De bezoeken van Geertje, pa en ma, en Susan… Helemaal geweldig! Alle gesprekken die ik heb gehad met interressante, warme, hartelijke mensen (toeristen of inwoners van het land waar ik op dat moment was) en ook de gesprekken die me de laatste weken helemaal de keel uithingen (wie ben je, waar kom je vandaan, hoe lang reis je, welke landen heb je bezocht…. Etc.)

Vijftig weken lang Engels, Spaans en een beetje Nederlands spreken. Het leren van de spaanse taal en de ontmoetingen hierdoor met de lokale bevolkingen, de spontane gesprekken die ik op straat had met wildvreemde mensen. Het spaans tijdens mijn vrijwilligerswerk en het leven bij een familie thuis tijdens dat werk, ontzettend mooi en waardevol. Het leren dus van een nieuwe taal die ik echt nog niet onder de knie heb, maar wel voldoende. Helemaal leuk!! En overal om je heen hoor je engels, engels en engels. Tegen de tijd dat ik Nederlanders tegenkwam sprak ik op mijn gemak spaans of engels tegen hen…. Waar was mijn eigen Nederlands gebleven??

Vijftig weken lang reizen en in totaal ongeveer 2 maanden vrijwilligerswerk gedaan. Vrijwilligerswerk wat ik eerst van tevoren in Nederland wilde regelen, maar wat me handen met geld zou gaan kosten… dus `gewoon gaan en zien waar het eindigt` dacht ik nog in Nederland…. En ja hoor, overal, in elke stad is wel wat te vinden als je een beetje van je tijd wil inzetten voor de mensen of kinderen die het minder hebben in deze wereld.
O, wat was het moeilijk om Sucre en Antigua te verlaten!! Vooral de kinderen in Sucre, daar moest ik toch echt een keer bij slikken. Wat een moppies en wat gaat er met ze gebeuren in de toekomst? En de actie die spontaan bij me opkwam en waar zoveel mensen vanuit Nederland zo gul aan hebben gegeven, waardoor ik veel boeken heb kunnen kopen en met een aantal andere dingen heb kunnen helpen. Had ik vantevoren nooit verwacht! Helemaal mooi!

Vijftig weken lang in elk land de ontzettend grote verschillen zien tussen arm en rijk, tussen westerse landen en het land waar je op dat moment bent. Vele mensen die bedelen, vele jonge kinderen die moeten bedelen en moeten werken en vaak ook nog naar school gaan (gelukkig maar!). Families die op straat leven, kinderen die alleen op straat leven (in de `welvarende`stad Buenos Aires) en de gehandicapte mensen die in daar in die landen duidelijk aan hun lot worden overgelaten. Diep en diep triest en toch als reizigster word je er hard van en leer je ook gelijk belangrijke lessen. Zo heb ik geleerd om nooit aan bedelende kinderen te geven, want als zij geld in het laatje brengen dan zeggen de ouders als volgt, `morgen weer bedelen en sla de school maar weer een dagje over`. Met andere woorden, die kinderen moeten niet bedelen, maar naar school gaan en voor hun toekomst leren!
Het verschil tussen de mensen in de landen zelf is ook zo groot en net zoals overal op de wereld is de manier waarop mensen hun geld besteden zo vreemd!! De tv is belangrijk, de auto, de mobiele telefoon…. Maar geld om je kind of de volwassene zelf die dag te laten eten of om het schoolgeld te betalen…. Nee, dat hebben we vandaag niet…. Om gek van te worden!
Het doet je hart pijn en tegelijkertijd werd ik er ook onverschillig in, je kunt ook niet iedereen geld geven en het zet absoluut geen zoden aan de dijk. Het is veel belangrijker dat je het geld in goederen afgeeft of dat je zelf een handje meehelpt met het een of ander.

Vijftig weken lang slapen in een `nieuw` bed elke twee, drie of vier nachten. Slechte bedden, goede bedden, lawaaierige buurten, geweldige buurten of gewoon midden in de natuur!! Elke keer weer die tas inpakken en op je rug slingeren. Eten en drinken, in elk land anders, maar in elk land een ‘mission impossible’ om een heerlijk vegetarische maaltijd te krijgen… als je buiten de ontzettend toeristische steden was. En dat was ik vaak, haha! Het eten in Zuid en Centraal Amerika is over het algemeen veel gefrituurd, veel vet, weinig groenten, veel vlees en af en toe dus een heerlijke falafel!!

Vijftig weken vertoeven in landen die zo ontzettend verschillen met Nederland, zodat ik aan de ene kant op dit moment een door kleine cultuurshock ga en aan de andere kant ook alweer heel snel wen aan alles. Alles is gewoon anders en als je al winkelcentra of wijken ziet in Zuid of Centraal Amerika die lijken op de westerse wereld dan voelde ik me al een beetje een vreemde eend in de bijt, want zo leefde de rest van het land niet.
Of denk aan het familieleven in de andere landen, hoe anders dat is daar, de agenda’s die ze waarschijnlijk wel hebben, maar niet het belangrijkste zijn. De onvrede die er was met de verschillende regeringen, op dit moment ben ik me serieus aan het afvragen in welk land ik geen demonstraties of stakingen heb meegemaakt… ik zou het niet weten. Waarschijnlijk in Belize, GO SLOW!! Haha! In alle andere landen…. Hmmm, volgens mij wel!

Vijftig weken lang mails en berichtjes mogen ontvangen van vrienden, familie, ex-collega’s/ vrienden, reisgenoten, totaal onbekenden en mensen die ik al heel lang niet meer gezien heb. Heel erg belangrijk voor mij!! Ontzettend bedankt!! Mailtjes waarbij ik vaak heb gelachen, af en toe wenste dat ik even iemand een knuffel kon geven, een traan moest laten etc. Heb gewoon genoten van alle krabbels en mailtjes die iedereen mij heeft geschreven, nogmaals dank daarvoor!!

Vijftig weken lang foto's maken, heb er duizenden gemaakt... Help! Daar ben ik wel even mee bezig, om daar iets moois van te maken ;-) De mooiste foto's hebben altijd op de site gestaan, maar er zijn nog zoveel andere hele mooie foto's! Bedankt aan de mensen die mij fotoruimte gegeven hebben, vast ook wel namens alle andere lezers van deze site!

Vijftig weken reizen en genieten, nu omgewisseld voor een vakantiebaan in Nederland en voor het idee om geld te verdienen. Erg belangrijk! Ik kan maar een ding zeggen, mijn hoofd loopt om met nieuwe plannen en als ik over twee jaar nog in Nederland ben…. Schop me dan alsjeblieft het land uit!!


Nog even wat top vijfjes!!

Landen
1. Bolivia
2. Cuba
3. Nicaragua
4. Argentinie
5. Belize

Hoogtepunten
1. Zeilen en snorkelen in Belize
2. Vrijwilligerswerk
3. Santa Cruz lopen (Peru)
4. Machu Picchu
5. Actieve vulkaan in Guatemala

Zo zijn er nog wel veel meer hoogtepunten… maar ja, had top 5 gezegd!

Steden/plaatsen
1. Sucre
2. Caye Caulker
3. Buenos Aires
4. El Chalten
5. Havana

Natuur
1. Zoutvlaktes Bolivia
2. Patagonie
3. Regenwoud Ecuador
4. Watervallen Iguazu
5. Eilandjes Belize

Wat ik het meeste ga missen
1. Vrijheid
2. Spaanse taal
3. Hangmat met zon en palmbomen
4. Reggaeton (muziek)
5. Mañana, mañana mentaliteit

Wat ik absoluut niet ga missen
1. Opdringerige verkopers
2. Uitlaatgassen
3. Buschauffeurs die geen snelheidslimieten kennen
4. Leven uit die ene rugzak
5. Irritante toeristen

Nou, mijn laatste bericht tot nog toe is ook af.

Heel veel liefs en vast tot gauw als ik je nog niet gezien heb!

Neeltje

ps. Jippie, iedereen kan mijn naam weer goed uitspreken!!
email: neeltje_p@hotmail.com

  • 04 Juli 2008 - 12:09

    Geertje:

    Welkom thuis grote zus!! Ik ben erg blij dat je er weer bent, want eerlijk gezegd heb ik je echt wel gemist het afgelopen jaar!!

    Heel veel liefs, Geertje

  • 04 Juli 2008 - 16:05

    Nelleke:

    He, stiekem eerst bellen met school en daarna pas met mij ??? Fijn dat je er weer bent en ik zie je donderdag. Ik verheug me er erg op.

    Liefs Nelleke

  • 04 Juli 2008 - 16:48

    Esther:

    Hoi Neeltje,

    Fijn dat je weer gezond en wel terug bent...maarre...nu val ik echt in een gat...Wat moet ik nou...geen uitzicht meer op nieuwe spannende verhalen en mooie foto's!

    Maar goed... dan maar nog een paar dagen dit verhaaltje lezen...om af te kicken :).

    Groeten, Esther

  • 04 Juli 2008 - 17:13

    Ha Neeltje!:

    Welkom thuis!
    Wat een verrassing was dat hé? Ja wij wisten dat al ietsie langer dat men dat gepland had.
    Bedankt voor je laatste mooie verhaal en de laatste foto's! Mocht je ooit weer weg gaan, maak dan weer zo'n mooie verslagen! Was erg leuk om "mee" te maken!
    Veel plezier met wennen!
    Gr Marieke

  • 04 Juli 2008 - 22:34

    Iris :

    Hey Neeltje!!
    Goh weer in Nederland.. Even wennen zeker?! Wel super dat je al die mensen weer om je heen hebt! Volgens mij heb je een geweldige 50 weken gehad! Houd me op de hoogte over vanalles wat er in je leven speelt en ik zie je.. (ergens op deze mooie wereld.. Misschien wel in Hengelo.. :P )
    X uit Nica
    (3e plek!)

  • 05 Juli 2008 - 16:43

    Tante Els:

    Welkom thuis Neeltje,wel fijn dat je terugreis weer goed verlopen is en wat een verrassing op schiphol, die foto toen je door de deuren je vrienden en familie weer zag,geweldig,Neeltje we zullen wel jou mooie verhalen en je geweldig mooie fotos missen,ja Neeltje het was voor ons een mooie ervaring dit een jaar zo mee te maken bedankt hiervoor.En nu even bijkomen en over enkele dagen weer een nieuwe uitdaging namelijk (werken)weer opnieuw je centjes verdienen voor je volgende grote uitdaging,Neeltje veel succes hiermee. Heelveel groetjes en de laatste knuffels voor je laatste waargebeurde vakantieverhaal liefs Ome Huub en Tante Els.

  • 06 Juli 2008 - 08:27

    Monique:

    Hoi Hoi je bent weer thuis!!!!

    Maar voor hoe lang vraag ik mij af????
    Kom je nog op school langs? je moet 14 juli aan het werk begrijp ik....
    XXX ook van Suus

  • 07 Juli 2008 - 14:37

    Jose:

    Hoi neeltje, kon er helaas niet bij zijn op schiphol. Maar ik hoop je toch binnenkort te zien. geniet nog van je vrije tijd en wellicht tot gauw.
    liefs Jose. Kusjes van Joe en Laura

  • 18 Juli 2008 - 14:57

    Ingrid:

    Hoi Neeltje.
    Je hebt werk gemaakt van je laatste blogbericht.Het was erg leuk om te lezen. Tot gauw. x Ingrid

  • 16 Augustus 2008 - 11:09

    Neeltje:

    Nieuw telefoonnummer:
    06 812 11 367

    Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 49222

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: