Leven als in een stripverhaal - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Leven als in een stripverhaal - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Leven als in een stripverhaal

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

07 Juni 2008 | Guatemala, Antigua

Hoi allen,

Jullie geloven het niet, maar hier is het slecht weer... :-( Nou ja, ook wel begrijpelijk, want het regenseizoen is begonnen. Alma en Alberto zijn al langs geweest. Dit zijn de eerste twee tropische stormen/ orkanen van dit seizoen. Vooral in Costa Rica en Nicaragua heeft Alma een grote puinhoop gemaakt. Van Alberto weet ik verder niets, behalve dat Antigua een hele week flinke regen heeft gehad. In het begin nam ik het nog niet zo serieus.... Ik bedoel, ik heb het hele jaar nog geen noemenswaardige regenbui gehad en dus geloofde ik het nog zo snel niet. Met als gevolg dat ik twee keer zo ontzettend natgeregend ben dat het de hele dag duurde voordat ik weer een beetje droog was... Hmmm, geen wonder dat ik nu snipverkouden ben ;-) Dus, toch maar die regenponcho uit de tas gehaald (diegene waarvan ik dacht... moet ik hem aan mijn ouders meegeven of zal ik hem toch nog maar even bewaren...?), mijn goede wandelschoenen aangedaan (waarvan ik ook dacht... waarom sleep ik deze mee...?) en mijn jas ook maar aangedaan. En ja, ook van mijn jas dacht ik hetzelfde... :-) Hmm, complete transformatie dus!
Daar komt bij dat in de straten van Antigua geen noemenswaardige putten zijn en sommige straten in grote rivieren veranderden. Erg leuk als je over straat loopt en er auto`s aankomen... Ik voelde me de hele tijd alsof ik in een stripverhaal van Donald Duck leefde, arme Donald ook altijd. Een auto en een grote plas, dat betekent: Helemaal nat en modderig! Gelukkig zijn de chauffeurs over het algemeen heel coulant en rijden ze met grote bogen om de plassen heen! Oef, gelukkig maar! Dit betekent niet dat je niet hoeft op te letten, want dan ben je wel nat!
Regen dus. Stortregen zeg maar! Wat vervelend voor die grote groep Hollanders die deze week aan kwam. Jak, 50 Nederlanders! Ik bedoel, Nederlanders zijn leuk, maar 50?? Een invasie van een hogeschool in Breda. Dat betekende, overal op straat, in de winkels, in de kroegen.... Nederlands :-( Over 3,5 week wil ik pas weer Nederlands horen, niet nu!

Behalve Donald Duck voelde ik me ook even Dagobert Duck :-) 600 euro voor de school, na de actie! Zou ik het aan school uitgeven, of zou ik toch nog even wat langer weg blijven ;-)
Nee hoor, dat heb ik nooit gedacht!
Ik had vantevoren nooit kunnen durven hopen dat deze spontane actie zoveel geld zou opleveren. Helemaal geweldig! Heb ondertussen de boeken gekocht en ook een deel van het geld geschonken aan de school, zodat zij daar bijvoorbeeld voedsel voor de kinderen van kunnen kopen. Op hun wensenlijstje staat ook een pc voor de kinderen. Dus dat geld komt gelijk goed terecht!
De boeken zijn een groot succes, de kinderen zijn razend enthousiast en luisteren met een open mond naar de verhalen! Erg leuk om te zien!! Super!

De afgelopen twee weken heb ik me dus nuttig gemaakt in een schooltje voor de armste kinderen van Ciudad Vieja. Dit is een stadje ongeveer 10 minuten bussen van Antigua vandaan. Twee weken is niet zo lang, ze hebben ook liever lange termijn vrijwilligers.. maar toch kun je in twee weken veel doen. Kijk naar de actie! Maar verder heb ik als juf een aantal dingen geprobeerd de leerkracht en de kinderen bij te brengen. Leuke spelletjes te verzinnen, extra hulp bij het rekenen en bij de spaanse les (ja, echt waar), oefenmateriaal gemaakt en ga zo nog maar even door.
En natuurlijk mijn beste beentje voorgezet in de bibliotheek, het begon allemaal met de vraag of ik in alle boeken die daar stonden een stempel van de school wilde zetten. Prima, dat kan ik natuurlijk doen. Ik wist alleen niet dat iemand zoveel oude troep kan verzamelen. Maar goed, daar begin ik niet meer over. In het begin wilde ik elk oud boek og weggooien, maar na een blik op alle boeken... heb ik me toch maar over de smerige, uit elkaar vallende, kapotte boeken heen gezet en in alle boeken netjes een stempel gezet. Ik heb deze week nog een Nederlands boek uit 1952 gevonden??!! Over fotografie en nee, ik heb hem niet meegenomen. Jak!
Mar goed, dat is ook weer gedaan, vraag me alleen af of ze ook echt ooit die boeken lezen, want dat doen ze niet. Tja, vandaar de nieuwe boeken :-)

Verder in Antigua veel gedaan. Elke avond is er in een andere bar wel een ladiesnight. Dit betekent 3 quetzales voor een drankje, en 11 quetzales is een euro... Tja, af en toe (hmmm, af en toe...?) dus heerlijk goedkoop uit! De mannen mogen geen goedkoop drankje, dus de vrouwen drinken uit een plastic glas en de mannen uit een glas van glas ;-) Super idee, waarom doen ze dat niet overal! Wel flauw voor de mannen, die betalen 20 quetzales, maar ook dat is vergeleken bij Nederland een koopje natuurlijk!
Elke avond, ongeveer 8 keer in totaal, heb ik salsales genomen. Superleuk! Heb veel geleerd en dat terwijl ik dacht dat ik al best veel wist, na mijn slasalessen in Rotterdam. Hier had ik een priveleraar en die heeft me veel bijgebracht. In al die cafe`s heb je `s avonds allemaal mensen die salsa dansen en die kunnen er wat van hoor! Heerlijk om naar te kijken!!

Familie in Antigua! Ik heb de afgelopen twee weken bij een familie in Antigua gewoond en elke dag kreeg je daar je ontbijt, je lunch en je avondeten. Erg leuk en veel spaans gepraat. Dat was ook de bedoeling!
Er waren nog wat andere reizigers en daar sprak je ook gewoon spaans mee. Nou ja, we probeerden het ;-) De familie bestaat uit een opa en oma, dochter en schoonzoon en twee kinderen. De jongste was elke dag weer trouw mijn wekker, dus hoefde niet bang te zijn dat ik me versliep zeg maar ;-) Erg aardige mensen!! En elke avond een ander typisch gerecht uit de Guatemalteekse keuken! Ja, allemaal vegetarisch voor mij (misschien niet zo typisch Guatemalteeks dan??).

Afgelopen weekend naar Lago Atitlan geweest samen met een andere vrijwilligster. Het meer was mooi, maar ja, de regen hielp helaas niet echt mee. Het was een leuk uitje, maar de volgende keer wil ik het meer in de zomertijd zien! Je moet wat bewaren voor de volgende keer ;-)
Het hostel waar we sliepen was wel erg leuk, het eten was fantastisch, het feest ´s avonds was een van de ergste feesten waar ik ooit ben geweest. Helaas! Het was helemaal niet gezellig en degene achter de bar probeerden er nog wat van te maken, maar dat lukte toch niet echt.
Ik ben het ook een beetje moe om me elke keer weer voor te stellen en te zeggen wat ik doe, waar ik ben geweest, wat ik het leukste/stomste/spannendste/mooiste etc. vond. Maar goed, over een paar weken zal ik dat vast wel missen ;-)

Oke, dat was wel weer genoeg voor vandaag.
Mijn plannen voor de komende drie weken:
Naar Nicaragua, om samen met Iris Nederland te zien voetballen! Dan volgende week zondag (15 juni) vlieg ik naar Peru. Daar nog twee weekjes rondstruinen, naar de Machu Picchu en vervolgens naar Nederland op 1 juli, waar ik 2 juli aan kom. Ik weet nog steeds niet hoe ik me voel, ik ga het reizen denk ik ontzettend missen... maar ik heb ook veel zin om iedereen weer te zien! Maar goed, we gaan eerst nog 3,5 week volop genieten!

Beso y abrazo,

Neeltje

• 07 Juni 2008 - 17:44

Maartje:

Hey zus

Alweer een verhaal je wordt steeds fanatieker nu je bijna terugkomt.
    Wat een bult geld heb je opgehaald met je actie zeg.
    Wel gaaf dat je nouy zoveel voor deze kinderen hebt kunnen doen.
    Nou veel plezier nog de laatste 3,5 week.
    En we zien je in Nederland.

Heel veel liefs Maartje

• 07 Juni 2008 - 18:02

Hoi Neeltje,

Goede actie!! Fijn dat je dan toch in twee weken nog wat voor ze hebt kunnen betekenen. Volgens mij spreek je nu wel geweldig Spaans. Spreek je ook nog wel Nederlands...of ben je dat nu helemaal vergeten? Jammer van die bus met Nederlanders...wen er alvast maar aan...voordat je het weet zit weer tussen de Nederlanders! Je verhalen worden ook steeds langer! Geweldig. Nou, ik zou zeggen geniet nog maar even...want voordat je het weet zit je al weer in het zonnetje in Nederland!

• 07 Juni 2008 - 20:04

Marianne:

Hoi Neeltje, wat leuk dat de actie zo'n succes was. Wat een goed idee ook. Nu maar hopen dat ze meer gaan lezen. Heel veel plezier de laatste weken geniet ervan en dan tot gauw. We moesten maar eens een familieavond/middag organiseren met jou als spreken om over la je avonturen te vertellen. Lijkt me een goed plan.Liefs, Jos, Marianne, Judith en Mariska

• 07 Juni 2008 - 21:01

Tante Els:

Hoi Neeltje lang niks meer van je gehoord (grapje)maar geweldig wat een goede actie van jouw,je hebt toch fijn wat voor je kindertjes kunnen betekenen heel mooi Neeltje dat geeft toch een goed gevoel we weten nu al waar het naar toe is gegaan,toch wel fijn.En weer een mooi verhaal je maakt het toch allemaal maar mee ik zou zeggen geniet nog van de overgebleven tijd die je nog hebt want voor je het weet sta je weer op schiphol. Groetjes van Tante Els en Ome Huub. ps weer mooie fotos Neeltje.

• 08 Juni 2008 - 17:37

Marieke:

Ha Neeltje,

Wauw wat een geld heb je verzameld! Gelukkig maar want als iedereen zo vergeetachtig was als ik, had je niks gehad! En daarbij komt ook nog dat we zelf een weekje er tussenuit zijn gegaan, even alles vergeten!
    Dus als je nog eens zo'n actie oproept in de komende 3,5 week, zal ik het maar meteen doen anders vergeet ik het weer!
    Heel erg veel plezier nog met de laatste plaatsen, en ga je Nederlands maar weer eens oefenen!
    Gr Marieke

• 10 Juni 2008 - 19:30

Nicole:

geniet nog even van de laatste weekjes. voor je het weet sta je ook weer hier in NL.... maar ach alles went hoor!!

wie weet tot snel?!?!

• 12 Juni 2008 - 16:06

Geer:

Geloof het of niet... maar ik kreeg een mailtje van Esther om te vragen waarom ik nog niks op je site had gezet! Nou jáááááá zeg, ze stelde ook nog wat andere vragen zodat het net leek of het slechts een bijvraagje was, maar ze mailde alleen maar daarom, dat weet ik zéker!! :-)

Okéé ik geef toe dat ik het zelf ook wel slecht vind, maar ja, euhm... geen smoes eigenlijk.

nog ongeveer 20 nachtjes slapen!! BIZARRRRR!!

Trouwens je achtergrond mag je wel lelijk vinden, hij is wel helemaal in stijl voor het EK!

Heel veel liefs en xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jezusje

• 12 Juni 2008 - 16:07

Nog Een Keer Geer:

Oh, enne, ik zie nu dat pa en ma ook nog niks geschreven hebben. Ook wel schandalig!! Misschien genieten ze nog even van een Neeltje-vrij leven zo vlak voor je weer terugkomt!!

• 12 Juni 2008 - 16:08

Laatste Keer Geer:

GRAPJE :-)

• 12 Juni 2008 - 16:34

Neeltje:

Hoera voor Esther!!

Schandalig ja, zo weinig mensen die reageren.... zit ik daar altijd zo mijn best voor te doen met al die mooie, lange verhalen, plus foto`s!! En reacties... het worden er steeds minder :-( Jullie vinden het, of niet leuk dat ik terugkom, of jullie denken... ach ze komt zo terug... dus ik hoef geen berichtje meer achter te laten... Nou, daar ben ik het niet mee eens! Dus, misschien wil Esther wel meer mensen een mail sturen... haha!

Tja, ik denk inderdaad dat pa en ma nog even genieten van een Neeltje-vrij bestaan :-(

Dikke kus!!

• 12 Juni 2008 - 17:59

Ma:

Ja ja een reactie,sorry hoor maar er zijn ook mensen die vanalles te doen hebben.Pa is met de Zonnebloem op vakantie in Belgie en ik moet alles alleen doen,zielig he?Vesa moest deze week naar 4 specialisten,daarna naar school brengen en voor die tijd nog de hond uit laten.Iedere morgen om half zeven eruit,gelukkig is het bijna weekend en dan is pa weer terug.Pa komt zaterdag en kijkt dan ook naar je pecunia.Heel veel liefs van Vesa en mij.
    P.s. het streekvervoer staakt hier al 14 dagen, leuk voor de mensen die ervan afhankelijk zijn zoals je zus die toetsenweek heeft.Groetjes.

k naar 4 specialisten

• 12 Juni 2008 - 21:17

Iris :

Neeltje! Wat gezellig dat je in León bent! Ik heb vanmorgen heerlijk uitgeslapen, was best kapot na vannacht! Wat jij? Heb verder geen plannen voor vandaag dus ik zie je wel..

Morgen NL! Haal je oranje shirt vast uit je backpack, dan zorg ik dat de tv klaar staat en de andere hollanders klaar zitten! :)

Tot strakjes

• 13 Juni 2008 - 21:48

Hoi Neeltje,

Kom maar op met je maillijst...ik vind het zo saai als niemand berichten er op zet...!! Bovendien vond ik het storend dat Geertje nog niets had geschreven...die is notabene werkzaam bij een gemeente...heeft dus tijd zat om allemaal berichtjes achter te laten!! ;)
    Nou, je komt echt bijna thuis...maarre...voor die tijd krijgen we toch nog wel een paar stoere verhalen te lezen??
    Vanavond weer een fanastische wedstrijd gezien Nederland- Frankrijk...krijg je de voetbalgekte wel een beetje mee?? Of moeten wij je op de hoogte houden??
    Nou, geniet nog maar ff...wat het wordt nu echt aftellen!!

• 14 Juni 2008 - 11:20

Merel:

Neel! Je hebt echt een geweldig concert gemist! De EK wedstrijd vooral kijken was supercool met een stadion met 30000 bj fans!! En het dak ging er natuurlijk af na 4-1! Dus Jon en friends happy en een echt superconcert gegeven! Stonden Lennart en ik even met onze neus vooraan! :) Volgende keer moet je weer mee hoor!!!!
    liefs!!!

• 14 Juni 2008 - 19:03

Neeltje,
    Ik vond het super gezellig dat je in León was! En wat een wedstrijd he?! 4-1!! Mega gezellig! Goede reis en heel veel plezier in Peru..
    We´ll keep in touch!
    Beso

• 15 Juni 2008 - 19:56

Pa:

Hallo Neltje, hier een berichtje van mij, ben gisteren teruggekomen van de reis naar Deinze in Belgie, zo'n reis met de zonnebloem is echt ontzettend leuk, we waren met 22 gasten, 5 boeren echtparen uit de regio Oldenzaal, ze zijn allen woonachtig in de kleine dorpen in de buurt zoals Latrop, Beuningen, Saasveld etc. verder uit de hele regio 12 alleengaande dames, allen natuurlijk met een zeer hoge leeftijd en allen met een zonnebloem indicatie. dwz dat ze zorg nodig hebben en of dat ze buiten de deur niet meer kunnen lopen. Als we erop uittrokken maakten ze dan ook allemaal gebruik van een rolstoel, best zwaar over de kasseien van gent en omstreken. Het was indrukwekkend om kennis te nemen van de geschiedenis van onze gasten en hartverwarmend te zien hoe deze mensen die vaak bijna geen contacten meer hebben genoten van deze reis. Ik reageer nu pas omdat ik in eerste instantie druk was en in Belgie kon ik niet reageren, althans lastig omdat ze daar gebruik maken van een engels toetsenbord en dan duurt het een tijd voor een reactie op papier staat, wij zien je binnenkort, nog veel plezier en geniet er nog even van.

Liefs en een dikke knuffel, Pa

• 15 Juni 2008 - 19:57

Pa:

Hoi, mooi geschreven je naam vind je niet?

• 16 Juni 2008 - 08:36

Tante Mien:

Inmiddels is het nog maar 2 weken, we zijn inmiddels ook uitgeschreven. Hier is alles rustig en tevreden.
    Nog drie weken en dan is hier ook vakantie.(hiep piep hoera)

Tot gauw en groetjes Tante Mien en de rest uit Heel.

• 19 Juni 2008 - 16:48

Neeltje:

Hola allemaal,

Voor diegenen die al op het volgende verhaal zitten te wachten... Behalve dat ik van land naar land ga, heb ik weinig te vertellen. Echt waar! De komende vijf dagen naar Cusco in Peru, waar ik eindelijk de Machu Picchu ga bewonderen. Na de Machu Picchu een nieuw verhaal!!

Liefs Neeltje

• 19 Juni 2008 - 21:16

Hoi Neeltje,

We zullen de site in de gaten houden...ik zit al met spanning op een nieuw verhaal te wachten..:)
    Veel plezier!

• 20 Juni 2008 - 23:55

HUP HOLLAND HUP!
    Ja morgen is het weer zo ver! Heb je wat nieuwe Hollanders gevonden om in Peru te kijken?? :)