Van hot naar her! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Van hot naar her! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Van hot naar her!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

23 Juni 2008 | Peru, Cusco

Hallo allen,

Busje, bus, bus, busje, busje, vliegtuig, bus, bus, bus en Neeltje zit na Guatemala nu weer in Cusco, Peru. Terug in het ´oude, vertrouwde Peru´. Ik mag het wel oud en vertrouwd noemen aangezien ik de steden, de straten, winkeltjes en restaurantjes herken. Jammer dat de muziek in Peru ook hetzelfde is :-( Vervelende panfluit!

Ja, een nieuw bericht... dat betekent dat ik de Machu Picchu heb gezien. Straks meer daar over!

Terug naar Centraal Amerika, Antigua om precies te zijn. De laatste dag was erg gezellig. Rond lunchtijd was iedereen in het huis al aangeschoten van de rum die voor de zoveelste keer om het hoekje kwam kijken ;-)
´s Avonds met wat andere reizigers de stad in... het regende weer eens keihard :-( Iemand van de groep sprong in de Tuk-Tuk en de chauffeur was er heilig van overtuigd dat we er wel met z´n vijven in pasten... Ja, we pasten er in, maar halverwege gaf het wagentje de geest... Oeps! Ik denk niet dat de chauffeur dit nog een keer zegt. ´Weer wat geleerd vandaag´ zal hij wel denken ;-)

De dag erna in de bus op weg naar El Salvador, waar we in de hoofdstad zouden slapen. El Salvador klinkt niet erg aantrekkelijk voor de meeste mensen, voornamelijk door het feit dat hier een bloedige burgeroorlog heeft gewoed, maar dat is intussen ook alweer dik 14 jaar geleden. De bus voerde ons dwars door het land, met een overnachting dus in San Salvador. Het enige wat ik over dit land kan zeggen is dat de natuur prachtig is en de mensen erg vriendelijk zijn. El Salvador is de ´volgende´ keer dus zeker een bezoek waard!
De dag erna op naar Leon in Nicaragua. Hier ben ik een kort weekje gebleven en heb ik Iris weer gezien! Iris had ik de eerste keer in Nicaragua in San Juan del Sur ontmoet. We hadden afgesproken om samen voetbal te kijken. Tja, die wedstrijd was nog leuk ;-) In Leon verder niet veel gedaan, wat kroegen bezocht, een filmpje in de bios gezien en genoten van de zon in Leon (na twee weken regen!!). Het was erg gezellig in Leon samen met Iis en andere mensen!
Vervolgens op naar de hoofdstad van Costa Rica... voor de zoveelste keer San Jose, maar voorlopig ook de laatste keer :-( Het vliegtuig naar Peru stond de volgende dag klaar. Nu wilde ik graag naar Peru, maar mijn ticket vertelde dat ik eigenlijk naar Santiago de Chile moest reizen, met een overstap in Lima. Het leek me dus niet onmogelijk om uit te stappen in Lima, Peru. Dus ik naar de incheckbalie op het vliegveld... Alles snel geregeld... alleen zou mijn rugtas wel doorvliegen naar Santiago :-( Nou moe! In Lima direct naar de servicebalie van de vliegtuigmaatschappij en zij hebben mijn tas gered! Dit hele akkefietje duurde zo´n twee uur, maar na die uren kon mijn beste reismaatje weer mijn rug op ;-)

Naranja Mechanica
Ook in Lima naar de voetbalwedstrijd gekeken, samen met wat mensen uit het hostel. Ik heb de afgelopen weken toch vaak moeten uitleggen waarom oranje in het oranje speelt. Daarbij werd ook vaak naar mijn vakkundige inzichten gevraagd over de spelers van het elftal, in welke club ze nu speelden en waar ik dacht dat dit team (naranja mechanica werden ze in Zuid en Centraal Amerika genoemd) zou eindigen. Hmm, zoals vele mensen wel weten moest ik veel antwoorden schuldig blijven ;-) En waar het zou eindigen... alleen in onze stoute dromen zouden we de finale bereiken...Haha! Ik herkende niet eens alle spelers in het elftal... dat zegt wel wat natuurlijk over mijn vakkundige inzichten!
In Cusco heb ik de laatste wedstrijd van oranje gezien, in een Nederlands cafe. Vele Nederlanders, veel oranje, broodjes kroket en bitterballen werden er geserveerd... ja echt Hollands! Het enige verschil met NL op dat moment was dat na de uitschakeling je de straat op stapt en er niets aan de hand is. In NL zal dat wel iets anders zijn geweest.
Het leuke trouwens aan voetbal kijken in het buitenland is dat er ook mensen van de tegenstander kijken, zo hebben er Fransen en Nederlanders in het hostel in Leon gekeken. Superleuk! Nou ja, misschien niet voor de Fransen... Zo ben ik ook naar een Zweeds cafe geweest toen de Zweden tegen de Russen moesten voetballen. Erg leuk hoor, zo´n sfeer! Ik zag toen al (weer met mijn vakkundige oog) dat de Russen best aardig konden voetballen.

Oke, genoeg over oranje. Na Lima naar Arequipa met de bus, even wat zonnestralen opgezogen en vervolgens door naar Cusco.
In Cusco is het al de hele week feest. Erg leuk om hier te zijn!
Het hoogtepunt van het jaar in Cusco en in Peru is het jaarlijkse feest van Inti Raymi, het zonnewendefeest dat op 24 juni wordt gevierd. De plaatselijke bevolking, plus vele toeristen, trekt dan in kleurrijke vermommingen naar Saqsaywaman ( een Inca ruine) waar men danst en waar jongens de meisjes het hof maken, daarmee een traditie van de Inca’s volgend. Vele huwelijken in Cuzco vonden aldus hun wortels in Saqsaywaman. Met andere woorden, blij dat ik nu hier ben!
Morgen dus op naar Saqsaywaman ( in de toeristenmond, ´sexy woman´).

Gisteren naar de Machu Picchu!!
Een van de beroemdste Inca ruines, nou ja, niet een van, maar gewoon DE beroemdste. Deze ruines zijn aardig bewaard gebleven en liggen op een unieke locatie. Boven op een berg!
Er naar toe komen is duur, of je nu loopt of de trein neemt het is gewoon duur. Heb gisteren in een dag zo´n 160 dollar opgemaakt. Gelukkig valt dat weer mee in euro´s ;-) Oef!

De trein er naar toe duurt zo´n vier uur en het is zonder te overdrijven de mooiste treinrit die ik ooit heb gemaakt! Echt geweldig dat landschap!
Dan ga je met een busje omhoog en kom je eindelijk bij de Machu Picchu aan! Geweldig genoten die dag! super mooi, geweldige omgeving, ik zou zeggen... kijk maar naar de foto´s!!
Elke dag komen er zo´n 2000 toeristen op af en ook gisteren waren er veel toeristen. Toch af en toe ook een eigen plekje gevonden waar ik niemand zag en gewoon genoot van alles.
Dus voor de allerlaatste keer een aanrader... de Machu Picchu!! Moet je gewoon zien!!

Oke lieve mensen, mijn laatste week gaat in... :-( Van de vrijheid terug naar Hengelo en beginnen met werken. Hmm, ik weet nog niet goed wat ik liever doe ;-)
Maar... ik zie er erg naar uit om iedereen weer te zien!! Kan niet wachten!
Dus, wil je mij op Schiphol komen begroeten dan ben je van harte welkom op woensdag 2 juli, 18.30 ´s avonds. Ik heb een vliegtuig vanuit Madrid met Iberia, in het geval dat je graag wil weten of ik al geland ben. Kan je niet... of is het iets te ver weg... (Geloof me 20 uur in een bus is pas ver weg ;-) ) Dan weet ik zeker dat we elkaar snel zullen zien!!

Ooooooh!! Zijn er bijna 50 weken reizen voorbij, waar zijn die weken gebleven?? Ongelooflijk! Nou ja, nog een weekje genieten dus. Nog een paar dagen feest in Cusco en vervolgens naar Lima, waar ik Amy de Canadese weer ontmoet.Gezellig!!
Als ik, of thuis ben zal ik nog een kort berichtje schrijven, of vlak voordat ik naar huis ga. Jullie hebben dus nog 1 bericht te goed van mij!!

Dag lieve mensen, tot heel snel nu!!

Grote knuffel van mij!

ps. Jullie zijn gewaarschuwd, ik ga de komende weken (vanaf het moment dat ik in NL ben) bijna iedereen plat knuffelen!!

ps.2 MIJN VLUCHTNUMMER IS IB 3250, vanuit Madrid dus! Tot over een paar daagjes!











  • 23 Juni 2008 - 19:44

    Jezussie:

    Haa zussie!!

    Goed om weer wat te horen! Ik kan niet wachten tot je me platknuffelt!!
    Ongelooflijk, nog een dikke week...

    Weet je ook je vluchtnummer?? Misschien wel handig of nie??

    Héél véél liefs!
    Geer

  • 23 Juni 2008 - 19:50

    Sjoukje:

    Ha Neeltje,

    Jammer dat je weer terugkomt hoor, ik geniet elke keer zo van je verhalen dat ik het echt jammer vind om die te moeten missen :)!!!
    Tja, en dat de beeldschone diepwarme klank van een klarinet beter klinkt dan die ellendige panfluit, dat wisten wij natuurlijk al lang!!! ;-)

    Heel veel groetjes en een goede terugreis! Oh enneh, als je nu in die eerste weken niets te doen hebt en je hebt van het reizen nog geen genoeg, dan is Hengelo-Utrecht misschien wel wat...

  • 23 Juni 2008 - 20:12

    Petra:

    hey wij kunnen helaas je niet komen opwachten op schiphol. want carla krijgt dan haar diploma uit gereikt.

    groetjes familie linders

  • 23 Juni 2008 - 20:46

    Marianne&Jos&kids:

    Hoi Neeltje,Geniet van je laatste week. Kun je daarna hier het onderwijs weer op peil brengen (als je tenminste van plan bent om in je oude vak terug te keren?)ALs je terug komt beginnen de vakanties net in Limburg. Grote kans dat wij dan net allemaal het kikkerlandje ontvluchten.
    Zien je hopelijk snel.We beleggen gewoon een Neeltje verteldag. Nodigen we de hele familie uit vertel gewoon alles in een keer. Lijkt je dat wat?
    Veel liefs en goeie vlucht terug naar huis.

  • 23 Juni 2008 - 21:04

    Merel:

    Chica! Heel goed, nog even mooie dingen zien in de laatste week!! Wij vinden het wel fijn dat je weer terugkomt hoor, zie ik je nog even voor ik ga lesgeven in Thailand (ja, zie je t voor je???) tot sneeeeeel!! liefs

  • 23 Juni 2008 - 21:12

    Pa En Ma:

    Hallo Neeltje, het grote genieten lijkt maar niet op te houden, maar nu komt toch echt het einde van dit avontuur in zicht. Je hebt nu natuurlijk wel iets om op terug te kijken, we verheugen ons erg op je terugkomst. Ik moet zeggen dat ook hier het jaar is omgevlogen. Wij wensen je nog een paar mooie dagen en tot gauw in Hengelo.
    Heel veel liefs van ons en van Vesa natuurlijk. Vesa heeft volgende week vakantie, vrijdag heeft ze haar laatste schooldag, kan je lekker af en toe oppassen, kom je goed in het werkritme.

    kusjes en een dikke knuffel

  • 23 Juni 2008 - 22:42

    Maartje:

    Heey Neeltje

    Nou ik voel me wel gewaarschuwd!! maar ik zal wel wachten op een knuffel van je! En het is natuurlijk weer een ontzettend mooi verhaal.
    Ik ga je snel weer zien.

    Héél véél liefs

    Je andere zusje.

  • 24 Juni 2008 - 17:42

    Geerepeer:

    Hee zus,

    Ik zit nu op de pc van Esther op jouw site te kijken! En ja ja... je staat tussen de favorieten!! Wat een eer hè?!?

    Nou Esther gaat je site ook nog wel lezen denk ik, en die gaat vast een reactie plaatsen.

    Liefs
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 24 Juni 2008 - 22:09

    Iris & Lisanne :

    Hey Neeltje!
    Wat een mooie verhalen en wat een prachtige foto´s toch weer!
    Poeh.. nog heel even en je zit in Hengolooo of all places! Goede reis en leuk dat je zo snel al je vrienden en familie weer ziet!
    Groetjes uit León

  • 25 Juni 2008 - 11:12

    Marieke:

    Ha Neeltje!

    Tjee, nu komt het echt dichtbij, dat je weer voet op NL-bodem zet! Ik denk wel dat ik af moet kikken.....er komt geen nieuw berichtje meer van Neeltje in...! En geen mooie foto's om bij weg te kwijnen..... Maar wel weer een levensechte Neeltje! (al heb ik je natuurlijk al veel langer niet gezien..ahum)
    Ik hoop datje nog gaat genieten van je laatste avontuur en natuurlijk dat je een goede reis terug maakt! Kan je helaas niet opwachten, mijn schoonzusje is geslaagd en krijgt dan haar diploma!
    Geniet, geniet, geniet!
    Gr Marieke (ps stuur je nog een mail als het werkt)

  • 25 Juni 2008 - 13:00

    Esther:

    Hoi Neeltje,

    Gelukkig...Geertje is weer aan het werk en ik heb de tijd om je verhaal te lezen en foto's te bekijken. Jammer dat je al weer terug komt ;)...want welke verhalen moet ik nou gaan lezen??!! Ik stel voor...nog 50 weken rond reizen.
    Ik wens je veel plezier nog in je laatste weekje. En ik hoop graag nog een berichtje te lezen dat je weer veilig geland bent op Schiphol. Hmm, anders moet Geertje me maar ff op de hoogte brengen.

    Alvast een goede reis naar huis!

    Groeten, Esther

  • 28 Juni 2008 - 06:33

    Jose:

    hoi lieve neeltje.
    zit er weer bijna op voor je. Terug naar de realiteit. HmHm. wijze woorden van een ouwe doos. Geniet nog maar extra van je laatste paar dagen. hopelijk zien we je heel snel. Trouwens op een van je laatate fotos zag je er heel goed uit. Wacht op een knuffel van je. Liefs uit Nederland van die oud-ierse. PS. heb al weer twee weken gewerkt. tot nu toe heel leuk.

  • 28 Juni 2008 - 20:05

    Nelus:

    Niet te geloven... Ben zojuist weer in Lima aangekomen, mijn laatste stop voordat ik naar NL toe ga... Wat gaat de tijd snel!
    Nog drie nachtjes slapen en dan :-) en :-( vast ook wel!

    Dikke kus en tot gauw!

    ps. Mijn laatste mail komt vanuit Hengelo... Vast op 3 juli, na de tandarts afspraak ;-)

  • 29 Juni 2008 - 17:19

    Tante Els:

    Hallo Neeltje.Wij zijn net weer terug van een weekje weg heerlijk weertje gehad,daarom ben ik zolaat met reageren misschien zijn we wel de laatste in de rij maar beter laat dan helemaal niet toch?We hebben weer je verhaal gelezen en hebben weer genoten ook weer geweldige fotos erbij,jammer dat het alweer de laatste keer is,we zullen het toch wel missen maar ja aan alles komt een eind ,we wensen je dan ook een goede vlucht terug naar huis en misschien tot gauw,xxxxsjes en groetjes Ome Huub en Tante Els.

  • 30 Juni 2008 - 09:46

    Tante Mien &Natascha:

    Hoi Neeltje,

    We wensen jou een hele goeie terugreis naar Nederland.Tot Belles, ziens of mailes in Heel, Roggel of Hengelo.

    Groetjes Van Tante mien, Natascha, Guillaume, Rick en Lars.


  • 30 Juni 2008 - 16:59

    Geertje:

    Nog 2 nachtjes......

    :-)

  • 30 Juni 2008 - 18:51

    Tante Lieny:

    Hoi Neeltje Wat is dit jaar om gevlogen je hebt veel om naar terug te kijken.Maar nou eerst weer vijlig terug naar Nederland en tot ziens in Hengelo?
    Groetjes tante lieny en ome cor

  • 01 Juli 2008 - 01:45

    Neeltje:

    Over 24 uur zit ik in het vliegtuig.... HELP!!!
    Net Amy weer ontmoet, super!! Gezellig met haar en met andere mensen de nacht doorhalen!!
    Nu tot heel snel!!

    Dikke kus en tot zo!

  • 01 Juli 2008 - 10:03

    Geertje:

    Nog 1 nachtje......

    :-)

  • 01 Juli 2008 - 18:19

    Ma:

    Ola Neeltje,

    Morgenavond om deze tijd zijn we wrs. alweer in Hengelo,het is nu 20.17 uur.Jammer he, goed sparen voor de volgende reis.
    See you,kus ma.

  • 02 Juli 2008 - 06:32

    Geertje:

    Geen nachtje meer slapen......

    :-) :-)

    Ik vind wel leuk!!

  • 02 Juli 2008 - 11:08

    Merel:

    Nog 5 uurtjes!!!! :D

  • 03 Juli 2008 - 13:26

    Neeltje:

    Ben weer in Hengelo... :-)
    Goede vlucht gehad, vandaag of morgen komt mijn laatste verslag... internet doet het thuis niet :-( (zit nu bij de buren)
    Maar voor iedereen die mij wil bellen... heb nog geen mobiele telefoon, maar mijn ouders hebben thuis natuurlijk wel een telefoon, het nummer is: 074 2776770

    Mijn mobiele telefoon heeft het onderweg begeven... heb dus ook geen telefoonnummers meer, maar heb er wel een paar op het internet staan... dat het dus niet doet.
    Met andere woorden: BEL ME!

    Liefs en binnenkort dus het laatste verslag!

  • 03 Juli 2008 - 16:32

    Ansjel:

    Hoi Neeltje,
    Als het goed is ben je terug in NL. Hoop dat je reis was zoals je wilde toen je ruim een jaar wegging.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 49203

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: