Guate, prachtig land! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Guate, prachtig land! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Guate, prachtig land!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

25 Mei 2008 | Guatemala, Antigua

Buenas tardes!

Ja, nu al... even een bericht(je?) vanuit Guatemala. Voordat ik uberhaupt een stap in Guatemala had gezet had ik al van tientallen mensen gehoord dat Guatemala een prachtig land is. Ik ben het daarmee eens! Maar... er zijn een aantal minpuntjes hoor...

Ten eerste heb ik nu al een paar keer een rit gehad in minibusjes die ik dacht niet te zullen overleven. Jezus, die lui rijden niet normaal. Tijdens mijn hele reis heb ik pas een keer voor Guatemala gedacht... zou ik dit overleven....? Hier in Guatemala stap je een minibusje in en hoop je maar gewoon... Het helpt ook niet echt dat als je de krant openslaat je alleen maar bus - en auto ongelukken ziet. Blijkbaar maakt het de chauffeurs en de passagiers ook niets uit als de chaufeur voor de zoveelste keer in een bocht een grote vrachtwagen gaat inhalen. Tjonge, heb ik toch ontelbare keren met mijn hoofd in mijn handen gezeten. Hopend op een goed afloop. Zover zo goed.
Ten tweede zijn er hier veels te veel toeristen, je wordt afgezet waar je bij staat. Benedict en ik gingen de grens over en volgens de beambte moesten wij 40 Quetzales (6 dollar) betalen p.p. Hebben wij natuurlijk netjes gedaan, tenslotte staat er een vriendelijke beambte voor je neus... komen we bij ons hostel aan blijkt dat we helemaal niets hoefden te betalen, andere toeristen betaalden niets of misschien 10 Quetzales. Het gaat niet om die 6 dollar (die een backpacker wel goed kan gebruiken), het gaat om het principe! Weer wat geleerd. De volgende keer altijd om een bon vragen ;-) Bij het afzetten hoort ook het ontzettende afpingelen wat je hier kan doen. Guetamala is een land voor liefhebbers van de sport ´afpingelen´. Echt wat de ene toerist betaald en wat de andere betaald voor dezelfde toer, ongelooflijk. Met een beetje geluk kan je de taal spreken en is het al goedkoper om rond te reizen. Dankzij mij hebben een aantal mensen toch goedkoper kunnen reizen :-)
Ten slotte, doordat er zoveel toeristen zijn, vind ik de toers nou ook weer niet zo goed. Maar aan de andere kant, het kan ook zijn dat ik verwend ben geworden in andere landen. haha! Wie weet?

Oke, tja, ik ga over niet al te lange tijd weer terug naar NL, ik moet dus weer even terugkomen in de Nederlandse stijl van klagen ;-)
Maar goed, het enige wat me echt ergert is de rijstijl, met dat andere daar kom ik wel mee rond.

Goed Guatemala is dus ook een heel mooi land! Echt ongelooflijk hoe vriendelijk de mensen zijn (iets minder vriendelijk dan de Mexicanen hoor), hoe mooi de natuur is en hoe mooi sommige stadjes zijn. Ik ben pas een week in Guatemala, maar heb weer een boel gezien en meegemaakt, vandaar dit berichtje.

Op 19 mei (10 maanden aan het reizen) stonden we (een groep van 4) heel vroeg op om mijn voorlopig laatste Maya ruine te zien. Tikal, midden in de jungle. Het was een zogenaamde zonsopgang toer, dus om 3.30 uur zou het busje voorrijden om ons op te pikken. Dit busje kwam natuurlijk dik een half uur te laat, normaal niet erg... maar hoe zou je de zonsopgang dan nog kunnen zien?? Op naar Tikal, waar we moesten rennen en vele trappen moesten oplopen om bovenop een tempel uit te komen waar een stellage stond. Hier zaten al vele, vele, andere toeristen. Het was al licht toen wij daar aan kwamen (beetje jammer). Met alle toeristen in stilte genoten van de geluiden van het woud om je heen, brulapen, papegaaien, andere vogels (waaronder de toekan) en weet ik veel wat voor een beestjes allemaal. Wat het ook indrukwekkend maakte was het feit dat deze tempel zo hoog was dat je ver bovenuit het woud torende en vanaf die plek zag je nog meer tempels boven het woud uit komen. Machtig mooi. Alhewel ik in het begin echt even een knopje moest omschakelen....: ´Heb ik hier nou zo ver voor gerend en zoveel trappen voor omhoog geklommen... die tempels (waar iedereen zo aandachtig naar staarde) gaan echt niet bewegen hoor´
Misschien een bewijs van teveel reizen...? Maar goed, hoe vaak mag je zo´n uitzicht genieten, hoe vaak zie je de toekan en de papegaaien voorbij vliegen en wanneer hoor je al die oerwoud geluiden?? Dus, na een paar minuten dacht ik al, ´dit is echt mooi!´
De rest van de ochtend genoten van Tikal en haar vele ruines, waar archeologen nog honderden jaren werk hebben liggen. Er zijn ongeveer 13.000 ruines daar en sommigen zijn overgroeid door bomen etc. Spectaculair!

Vervolgens op naar Semuc Champey. Ook weer door vele andere backpackers aangeraden. Dit is een stuk oerwoud met een van de langste grottenstelsels ter wereld. Je kon met een toer de grot in. Dat deden we dus ook. Op je sandalen, in je badpak en met een kaarsje in de hand!
Zwemmen, klauteren, klimmen, glijden etc. om maar zover mogelijk in de grot te kunnen komen. Onderwijl zag je vleermuizen, spinnen en helemaal niets meer, zo donker was het. Op een gegeven moment deden we allemaal de kaarsjes uit, de gids verzekerde ons dat hij zijn aansteker had meegenomen, en genoten we van de stilte in de aarde donkeren grot. De kaarsjes weer aan en op naar de uitgang!
In Semuc Champey heb je ook de ´beroemde´, natuurlijke zwembaden. De foto´s die ik daarvan heb gemaakt komen echt NIET overeen met de werkelijkheid. Het was zo mooi!! Heerlijk genoten van de zwembaden en de natuur! Een aanrader!!

Op naar Antigua! Waar ik nu nog steeds ben. Hier heb ik gisteren een actieve vulkaan (vulkaan Pacaya) beklommen waar je op twee meter afstand van de lavastroom kwam. Gigantisch mooi en ontzettend heet! De lavastroom is 2500 graden celsius, hoezo heet? De laatste uitbarsting van deze vulkaan was in september of augustus 2006. Geen doden. Het was af en toe wel even slikken... Je loopt gewoon bij een lavastroom, wat kan er allemaal gebeuren... De gids nog gevraagd of er ongelukken gebeuren, die gebeurden wel, maar die werden vooral gemaakt door de toeristen die dachten nog dichterbij te kunnen komen.... Uhm?? Hoezo dom! En ja, ik heb foto´s om het te bewijzen!

Wat verder nog te doen in Guatemala, nog een paar weken reizen... of nog even binnenwippen in El Salvador... of....?
Ik ben naar een organisatie gegaan waar ze misschien wel een vrijwilliger konden gebruiken. Dat konden ze! Dus morgen begin ik op een schooltje in een arme stad, vlakbij Antigua, waar ik iets ga doen. Vraag me nog niet wat. Ook zal ik nog twee weken bij een familie gaan leven, zodat ik mijn spaans nog wat kan opkrikken. Wil het niet zo snel vergeten!

Oke, dat was het weer voor deze keer!

De foto´s kan ik helaas nog niet plaatsen. Sorry! Ik zal het zo snel mogelijk doen. Dit internetcafe gaat sluiten, zal dus iets anders moeten vinden. Komt goed!

Veel liefs en een knuffel vanuit Antigua!

xx Neeltje

ps. Ik geloof dat jullie mijn email adres kwijt zijn ;-) Het is:
neeltje_p@hotmail.com

ps2. Heb de foto´s geplaatst en twee video´s. Een video bij dit bericht en de andere video bij het vorige bericht van Mexico! Veel plezier met kijken! Liefs!














































  • 25 Mei 2008 - 18:51

    Geer:

    He trutje,

    Ik ben je emailadres niet kwijt hoor, alleen hebben sommige mensen meer te doen als de hele dag een beetje mailtjes sturen enzo!! :-) Hahahahahahaha, nee hoor, komt helemaal goed!

    Liefs Jezusje

  • 25 Mei 2008 - 18:58

    Maartje:

    Hey Neeltje

    Wat weer een vet verhaal en jij die een actieve vulkaan beklimt vet hoor!!
    Was je nog bang in het donker dan??
    Jammer van de foto's maar die komen nog wel.
    Heel veel plezier nog verder.

    Liefs Maartje

    ps. ik zal nu gelijk effe een mailtje sturen en ja dit keer doe iki het echt.

  • 25 Mei 2008 - 20:32

    Pa:

    Hallo Neeltje, fijn weer je verhaal te lezen, de eerste reactie is, pas je wel op in het verkeer, maar tja dat is lastig als je achter de chauffeur zit. Goed om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt, hier is alles rustig, we wensen je nog veel plezier en tot kijk in Nederland, heel veel liefs en een stevige knuffel, Pa en Ma

  • 26 Mei 2008 - 05:34

    Marianne:

    Hoi Neeltje,

    Wat een avontuur en dan zitten wij hiet gewoon in de dagelijkse beslommeringen in ons kikkerlandje. Jouw reis zit er bijna op, hier het schooljaar voor de meiden. Wat gaat de tijd toch snel. Dan gaat Mariska alweer naar de 2e en Judith naar de 3e klas van de middelbare school. Voor we het weten slaan ze hun eigen vleugels uit, zoals jij nu zeer duidelijk doet. Nog veel plezier en geniet ervan.

    Liefs uit Horst,

    Jos,Marianne, Judith en Mariska

  • 26 Mei 2008 - 07:34

    Jose:

    hoi neeltje. mooooooie fotos. echt zo van oooooooooooh wat mooi!!! leuk shoppen kun je daar. mooie kleuren. tenminste niet zo saai als hier in Ierland. geniet er nog van. liefs van de hele family uit ierland

  • 26 Mei 2008 - 15:21

    Esther:

    Hoi Neeltje,

    Wat worden we verwend...weer een berichtje...en mooie foto's en nog video's ook! Maarre...heb je wel alle 13.000 ruines bij Tikal bezocht!?? Enne...hoeveel treden waren het naar boven bij die tempel? Volgens mij moet je toch wel een goede conditie hebben! Leuk het filmpje met lava. Leuk dat je weer vrijwilligerswerk gaat doen. Veel plezier nog in Antigua.

    Groeten, Esther

  • 27 Mei 2008 - 10:03

    Merel:

    Hola Chica,
    Ik zit net dat filmpje van die stieren te kijken, maar ik geloof dat het 'leuk' volledig aan mij voorbij gaat. Lekker stoer hoor, met 15 mannen op een paard een jonge stier vangen in een afgesloten ring. Maargoed, dat was je vast al met me eens :)
    Hoop dat je nog wat mooie dingen gaat zien de komende paar weken, nu het nog kan! Want hier is weinig spannends te beleven...

    knuffel, M.

  • 27 Mei 2008 - 10:08

    Petra:

    hey wat een mooi fotos weer. ben blij dath et schooljaar er weer bijna opzit. je zult het wel jammer vinden dat je wereldreis erbijna opzit. maar je zult ook wel weer blij zijn om de familie weer te zien.

    groetjes familie linders uit blerick

    Noud/Hermien/Petra/Carla

  • 27 Mei 2008 - 16:25

    Marieke:

    Ha Neeltje!

    Jaja, het blijft mooi om te lezen en zien wat je allemaal meemaakt! Ik zag nu ook pas het filmpje van het stierenvechten....tja, ben er ook niet zo'n voorstander van! Maar de lava zag er echt mooi uit! Weer een ervaring rijker!
    Enne, ja ik was je mailadres kwijt! Dat had ik met je verjaardag ook al gemeld, toen wilde ik iets sturen maar kreeg het steeds terug! Dus niet zo hé! En daarbij sluit ik me aan bij Geertje, wij werkende mensen hebben niet altijd tijd! En dan schijnt hier eens de zon, dan moeten we alles pakken om net zo bruin te worden als jij straks! Hahahahaha!
    Geniet nog maar met volle teugen, en tot je volgende bericht!
    Gr Marieke

  • 28 Mei 2008 - 22:32

    Neeltje:

    He gatsie, ze hebben de hele site opgepimpt. Ik vind het helemaal niet mooi :-( Nou staat er helemaal niet meer bij wanneer ik of jullie een berichtje hebben geplaatst. 1 dag geleden, 1 maand geleden... Ben boos nu!

    Ik vond de oude versie veel leuker... Nou moe!

    Maar goed, heb ook nog wel iets te vertellen. Het vrijwilligerswerk bevalt me heel goed en heeft natuurlijk een site, ik zou zeggen: Surf er eens naar toe! www.educarteguate.org

    Liefs van mij!

  • 29 Mei 2008 - 04:37

    Geertje:

    Ooooooh, ik dacht dat jij nog met de uitprobeersessie bezig was, ik vind het ook niet mooi! Maar ja, wat doe je eraan he?!? Niet zoveel!

  • 30 Mei 2008 - 08:40

    Hoi Neeltje:

    Die lava....echt iets voor Rick: "ruig dat zal wel heet zijn". We wachten vol spanning op het volgende avontuur. hier is het mizerabel weer -onweer-regen-warm-klef, ik geloof dat ik nu alles heb gehad.
    we wensen je de laatste maand nog veel plezier. We zullen deze verhalen wel missen als je terug bent.

    groetjes Natascha, tante Mien en de rest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 49217

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: