Even ´echt´ reizen in Nicaragua - Reisverslag uit El Castillo, Nicaragua van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Even ´echt´ reizen in Nicaragua - Reisverslag uit El Castillo, Nicaragua van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Even ´echt´ reizen in Nicaragua

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

13 Maart 2008 | Nicaragua, El Castillo

Hallo allemaal!

Twee weken Nicaragua, veel te kort! Gelukkig toch een hoop gezien en gedaan, en af en toe op manieren.... De bussen in Argentinie en Uruguay zijn erg luxe, het vervoer in Nicaragua paste weer echt bij het backpacken ;-)
Denk aan slecht geasfalteerde wegen, onverharde wegen, chickenbussen (oude, afgedankte schoolbussen van de USA), overvolle chickenbussen (geen paniek, er kan altijd meer bij), boten, slechte boten, overvolle boten... Ook stukken gelift op isla (eiland) de Ometepe, waar weinig bussen rijden en taxi´s erg duur zijn. Waar lift je dan in mee? Nou ja, gewoon alles wat vier wielen en een soort laadbak heeft. De enige voorwaarde is: het moet kunnen rijden!
Ja, ik heb alles weer overleefd! En vooral een boottocht (later in het verhaal) zal ik nooit vergeten!

Terug naar Panama City! Hier heb ik een bus (een goede ja) genomen naar San Jose. De busrit ging vlotjes, helaas heb ik bij de grensovergang meer dan 3,5 uur gewacht... Na drie uur wachten besloot ik om niet meer naar de tijd te vragen :-(
Wat bleek, een paar dagen eerder was er in eenzelfde bus (van dezelfde maatschappij) cocaine gevonden... en daar houden ze niet van! Na vele uren wachten had ik dan uiteindelijk toch mijn benodigende stempeltjes in mijn paspoort en was mijn bagae maar liefst twee keer helemaal doorzocht. Ach ja, ze moeten toch ook iets te doen hebben bij die grensovergang!
In San Jose de Deense Helle weer ontmoet en met haar de volgende dag naar Nicaragua gegaan!

In Nicaragua zijn we eerst een dagje in Granada geweest om de volgende dag naar Laguna de Apoyo te gaan. Dit meer ligt in een ´nooit volwassen geworden´ vulkaan. Erg mooi! Lekker gezwommen, gekayakt en geluierd.
De dag erop zijn we naar Isla de Ometepe gegaan. Dit is het grootste eiland ter wereld in een zoetwatermeer en het is ontstaan door uitbarstingen van de twee vulkanen op het eiland! Tja, hoef niet te zeggen dat het uitzicht naar het eiland toe erg mooi is!!
We hebben op Isla de Ometepe in twee verschillende hostels geslapen. Bij het eerste hostel zijn we onder andere wezen kayaken, om bij de plek te komen voor de kayaks hadden we een gids gehuurd en hij ging van de ene lift in de andere lift, zolang het maar kon rijden he?! Zodoende hebben we op een hele verschillende manier iets van het grote eiland gezien.
Het kayaken was erg leuk en we hebben weer diverse vogels en aapjes gezien! Het andere hostel ligt aan de voet van de vulkaan Maderas. Hier zijn we ook twee nachten gebleven. De eerste dag hebben we een rondleiding gekregen over deze koffie boerderij/plantage/hostel. Er was namelijk een grote groep college studenten van de USA en de leider van de groep vroeg of wij ook waren geinteresseerd in de geschiedenis van de koffieplantage. Het verhaal is ongelooflijk interessant, maar te lang om hier neer te schrijven... helaas. Wel erg leuk om de mogelijkheid te krijgen om naar die geschiedenis te luisteren!
De dag erop zijn we de vulkaan gaan beklimmen :-( Ik zou toch bijna zeggen dat ik nu wat ervaring heb met de bergen die ik heb mogen beklimmen in Zuid Amerika en dat ik toch heel wat meer ben gaan durven (klim en klautergewijs).... Maar deze tocht zal ik nooit van mijn leven vergeten. Ten eerste was het survivalen op het hoogste niveau, ten tweede zakte je erg vaak tot en met je knieen in de blubber (probeer dan maar eens je voet weer vrij te krijgen) en ten derde.... ben je eindelijk boven, moet je ook nog naar beneden :-( Ik weet niet hoe vaak ik ben gevallen, maar ik zag eruit als een varkentje. De gids die met ons mee was kon alleen maar lachen om mij. Voornamelijk omdat ik zelf ook steeds weer in de lach schoot. Tja, wat moet je anders...huilen? Ik moest toch echt weer naar beneden! Dus niet zeuren, maar gewoon doen!
Helaas geen foto´s van dit varkentje, mijn batterijen waren weer eens op. Met een beetje geluk stuurt Helle ze naar mij op!
Oke, dus heel veel, heel erg veel spierpijn de dagen daarop. Dus niet van het kokosnootheffen Merel ;-)
Trouwens boven in de krater had je een heel mooi meer. Je kon erin zwemmen, maar dat was echt teveel gevraagd aan mij op dat moment.

Op naar San Juan del Sur! Een echt feeststadje aan de Pacifische oceaan! Leuke mensen in het hostel, waaronder drie andere alleenreizende hollandse meiden. Erg leuk en gezellig!
Op het strand was het niet uit te houden... de thermometer (van Elianne) gaf op een gegeven moment meer dan 50 graden aan. Celcius ja! Het zeewater, heerlijk helder en mooi blauw, was geweldig! En verder elke avond de kroeg in! Tja, was weer erg gezellig voor een paar dagen!

En toen... nam ik een nachtboot van Altagracia naar San Carlos. Je kon kiezen uit eerste of tweede klas, maar aangezien ik een backpacker ben koos ik natuurlijk tweede klas. Let wel, het was maar een prijverschil van omgerekend minder dan twee euro. O, wat een spijt.... en o, wat een ervaring....
Je had in de boot vele kleine bankjes met rugleuningen die niet verder dan net boven je billen kwamen. Je had heel veel mensen, veel bagage, blerende televisies en heerlijk geurende luchtjes. Je had mensen die op de bankjes lagen, je had mensen die op de grond lagen, je had mensen tussen de bankjes op de grond liggen en je had mensen die onder de bankjes op de grond lagen.... Volg je me nog?
Op het moment dat je die boot binnenkomt denk je onder andere ´ik blijf de hele nacht wakker´ en ´wat een vieze vloer´ en ´dat arme omaatje ligt op de vloer´... en na een paar uur hardnekkig in mijn ogen te hebben gewreven lag ik gezellig naast het omaatje, onder de bank, tussen voeten, bagage, kots en spuug op de grond een uiltje te knappen... Het slapen lukte niet echt, maar ik moet toch bij elkaar zo´n twee uur hebben geslapen. Toch knap van mij he?

Gebroken aangekomen in San Carlos, nog een bootje genomen naar El Castillo. In dit kleine dorpje ben ik even gebleven en heb ik genoten van ´the middle of nowhere´. El Castillo ligt dichtbij de grens, met een bootje over de grens en nu ben ik weer in Costa Rica waar ik een toeristenkaart voor Cuba ga regelen! Nog even (5 nachtjes slapen of niet pa?) en dan zijn mijn ouders er! Ik kan niet wachten! Heb er heel veel zin in!

Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn voor internet in Cuba, waarschijnlijk niet al teveel mogelijkheden en erg duur :-(
MAAR, ik probeer natuurlijk wel mijn hotmail en mijn site te checken rond mijn verjaardag en mijn moeders´ verjaardag!
Hmmm, wanneer was dat ook alweer hoor ik jullie denken... Mam en ik zijn op 30 maart jarig! Gezellig samen in Cuba!
Niet vergeten hoor, ook al weet ik dat ik vele verjaardagen in NL ben vergeten :-( Sorry!

Oke, dat was weer meer dan genoeg leesvoer voor jullie! Geniet weer en tot de volgende mail of het volgende verhaal!


Knuffel en liefs,

Nelus!








































  • 13 Maart 2008 - 22:31

    Merel:

    Whiiee ik ben de eerste! Ik wist echt nog wel wanneer je jarig bent hoor, zo lang ben je nog niet weg!
    Morgen weer onderweg naar Roemenie, ik blijf bezig. Maar ik mail je snel, voor de rest van de verhalen!
    Kus, Merel

  • 14 Maart 2008 - 09:50

    Jose:

    Hoi Neeltje,
    Wij zijn ook op wereldreis. Hm,hm wij zitten nu in Nederland. Momenteel is mijn moeder met jouw moeder aan t bellen. om goede reis te wensen. Ja je bent mijn verjaardag ook vergeten, maar t zij je vergeven. Zou ook niet denken aan anderen als er zoveel te doen en zien is. Geniet er nog van met je ouders en alvast een hele fijne verjaardag. Heb net tegenje moeder gezegd dat we een stuk taart komen eten.( zou wel willen)

    Heel veel liefs van die ierse uit nederland.

  • 14 Maart 2008 - 11:55

    Geertje:

    Hééééé zus!!

    Weer spannende verhalen en leuke foto's. Als ik de foto's zie, denk ik; ik wil ook!! Als ik het verhaal lees denk ik; toch blij dat ik naar Argentinie ben gekomen!!

    Anyway, fijn dat het zo goed met je gaat en leuk dat pa en ma nu echt bijna komen. Dat betekent natuurlijk ook dat ik dan 3 weken in dat grote huis mag wonen en op onze seniele hond mag passen.

    Heel veel liefs
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Geertje

  • 14 Maart 2008 - 17:02

    Petra:

    hey ik lees dat je nog altijd veel plezier daar hebt. hier gaat alles zijn gangetje me moeder word 21 maart 50 dat word al een echt sara. met mijn knie gaat het veel beter alleen blijf er vocht in houden. maar goed ik wens je heel veel plezier daar en hop dat je ook plezier met je ouders in cuba hebt

    groetjes familie linders uit blerick

  • 14 Maart 2008 - 17:33

    Joke :

    Hallo, Ik ben momenteel ook in Nicaragua en toen ik door die lijst heen keek kwam ik jou tegen, je naam komt mij heel erg bekent voor.... Heb jij altijd in brabant gewoont, Landhorst en omstreken??

    Groetjes Joke

  • 14 Maart 2008 - 18:40

    Marieke:

    Ha Neeltje!

    Ik weet zeker dat je in het vervolg 2 euro meer over hebt voor iets meer luxe! Maar had je dat nu gedaan, had je niet zo'n sappig verhaal kunnen vertellen! Haha!
    Je hebt weer veel meegemaakt en gezien, dat is allemaal te volgen.
    Hier is het een super dag vandaag! Pascal is weer thuis! (was 2 weken in Denemarken) Ja dat is niet lang, denk je misschien, maar voor mij weer lang genoeg!
    Nou, ik maak er weer een eind aan! Heel veel plezier met mijn oom en tante in Cuba, en ik hoop toch snel weer iets te lezen!
    Groetjes van je oudere nicht! (nu kan ik het nog even zeggen, dalijk zitten we weer gelijk!!) Doeiiiiiiiiiii

  • 15 Maart 2008 - 18:04

    Monique:

    Hoi!

    Oh ja je bent bijna jarig! Ik zou zeggen, zorg dat je in een stad bent waar weer van die hollandse meiden zitten, dan kun je lekker stappen. Ik ben vandaag de hele dag aan het koken en bakken geslagen, want mrgen viert Simone al weer haar elfde verjaardag. Help ik wordt oud! de jongste nadert de puberteit. Dus 3 taarten gebakken, quich, en naar de mega AH om drank in te slaan.

  • 15 Maart 2008 - 19:35

    Maartje:

    Hey Neeltje

    Wat weer een mooi verhaal. Echt super om weer te lezen.
    Milaan gaat toch door!!!!!
    Vet he?
    Nou Pa en Ma komen ne echt bijna.
    Maar eerst nog effe de woolderesloop lopen.

    Nou mail je wel effe.

    Groetjes Maartje

  • 16 Maart 2008 - 22:42

    De Digibeet Zelf:

    Hallo allen,

    Tja, ik ben en blijf een digibeet ben ik bang... Ik heb een andere foto geplaatst op mijn pasfoto plekje. Deze foto staat omgedraaid en ik krijg hem met geen mogelijkheid goed... Maar ja, met een beetje geluk staat hij snel goed!
    Ik ben gisteren naar een spa geweest en daar hadden ze een barin het water. Ik geniet op die foto dus van een cocktail! In een zwembad, op een barkruk, wat wil je nog meer??!!

    Liefs Neeltje

  • 18 Maart 2008 - 06:45

    Geer:

    Hee lieve zus,

    Papa en mama zijn NU op weg naar jou!! Misschien dat ze er al zijn als je dit leest. Veel plezier!!

    Liefs
    xxxxxxx

  • 18 Maart 2008 - 14:24

    Fam Badenhop:

    Hallo Neeltje, en Bart en Marianne!

    Wou nog even gedag zeggen , maar niemand deed open. Jullie waren vast al vertrokken!

    Bij deze wil ik jullie een hele fijne tijd toewensen met elkaar!!
    Geniet er lekker van, en wie weet horen we de verhalen nog!

    Ik probeer telkens de verhalen te lezen die je schrijft. Wat maak je toch een boel mee zeg! Geweldig!
    Maak er nog een mooie tijd van!

    Vele groetjes uit Hengelo,

    Richard, Karin, Coen en Marc Badenhop


  • 18 Maart 2008 - 20:45

    Tante Els:

    Neeltje, Neeltje wat heb je weer een hoop meegemaakt,zulke spannende verhalen en mooie fotos,nog even en je kan met je Pa en Ma even knuffelen en genieten van het samen zijn,geniet samen van Cuba en samen een fijne verjaardag gewenst al met al een paar hele fijne weken. Doe je Pa en Ma heel veel groetjes want ik ben vergeten ze een fijne vakantie te wensen bij deze, heel veel knuffels en xxxsjes Tante Els.

  • 19 Maart 2008 - 14:12

    Pa En Neeltje:

    Hola allemaal,

    Gisteren zijn we alle drie goed aangekomen in Cuba! De computers staan gewoon in de hal van het hotel... hoezo je mail niet kunnen checken!?
    Heerlijk weer, luxe hotel (vooral na alle hostels...), lekker ontbijtje en ....erg belangrijk, geen Amerikanen hier... Haha, in Costa Rica stikt het er van :-)
    We gaan zo lekker Havana in! De salsa dansen, sigaren roken en een cuba libre drinken!
    Met andere woorden, we vermaken ons wel hier!

    Liefs van ons alle drie!

    ps. bedankt voor de berichtjes, we gaan er inderdaad een mooie, gezellige tijd van maken!

  • 19 Maart 2008 - 17:23

    Iris :

    Ha die Neeltje!!
    ZO te lezen vind je Nicaragua bijna net zo leuk als ik :). Ik zit nu in Granada met mijn ouders en ga morgen weer terug naar León! Jouw ouders zijn er ook bijna! leuk man, na zo´n lange tijd. Geniet ervan! Héél veel plezier op Cuba en see ya in León?!

    X

  • 24 Maart 2008 - 13:18

    Geer:

    Hééééééé, ook lekker Pasen gevierd in Cuba?? Wij hier in Nederland een hele koude pasen, met vandaag zelfs sneeuw op de auto's, daken en het gras! Ik heb foto's gemaakt ter bewijs, die zal ik je binnenkort ff mailen!

    Groetjes aan paps&mams! Liefs Je zusje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 49209

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: