Drink met je billen bloot, melk uit een kokosnoot! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Drink met je billen bloot, melk uit een kokosnoot! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Drink met je billen bloot, melk uit een kokosnoot!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

24 Februari 2008 | Panama, Panama-stad

Hola!

We beginnen gelijk maar even met een vraag. Waar ontmoet je de meeste reizigers?
Inderdaad ja, in de bus en bij de grensovergangen! Na twee nachten in Puerto Viejo (Costa Rica) aan de Carribische kust in een hangmat te hebben geslapen (best comfi) was het tijd om naar Panama te gaan. In Puerto Viejo valt niet veel te beleven en het hostel waar ik sliep (in de hangmat ja) was megagroot. Zo groot dat het niet leuk meer was! Dus... op naar Panama! Tijdens de busrit en de grensovergang veel andere backpackers ontmoet en met hen zou ik de week in Bocas del Toro doorbrengen.
Onderweg van de grens naar Bocas stopte ons minibusje. Wij (10 man) hadden opeens een schitterend uitzicht op een luiaard! Dit luie beest was uit de boom geklommen en wilde de weg oversteken. Luiaards zijn niet zo ontzettend snel, dus we hadden uitgebreid tijd om mooie foto´s van dit beestje te maken!! Gaaf hoor, om te zien! De luiaard was denk ik een beetje geschrokken door al die mensen, want hij draaide zich om en liep weer het bos in. Is ok veiliger ook, anders had een automobilist dit beestje vast aangereden!

Ik was van plan om in Bocas 2 nachten door te brengen, ik bleef er vijf... Bocas del Toro is een eilandengroep in de carribische zee en als de zon schijnt dan blijf je nog een nachtje langer!
Om in Bocas te komen neem je een boot en om naar andere eilandjes te gaan neem je ook een bootje! De meeste stranden zien eruit zoals die op een ansichtkaart en het weer heeft ook een positieve rol gespeeld! Behalve de idyllische stranden en de zon lopen er ook veel surferboys rond en sliep ik in een hostel waar ze een bar met happy hour hadden. Elke avond van 7 tot 8 happy hour voor het bier en van 8 tot 9 happy hour voor de cocktails. Met andere woorden, niemand was uit die bar te slaan. Elke avond was het weer druk daar. Erg leuk, maar na een paar avonden heb je dat ook wel weer gezien!
We (Helle, een Deense) en ik zijn naar wat stranden geweest en een dag hebben we met z´n allen een toer gedaan. Die toer hield in dat we dolfijnen zagen, dat we de mogelijkheid kregen tot snorkelen en in de middag gingen we naar een eiland voor het zoveelste strand... Ook dat strand was mooi, maar ik wilde liever op kikkerjacht. Op dat eiland leven de zogenaamde ´red frogs´, oftewel kleine rode kikkertjes. Moeilijk te vinden. Helle, Dominic, Rodrigo en ik gingen op zoektocht. Na tien minuten hielden zij het al voor gezien, ik ging nog even door en ik heb er een gevonden!! Tja, nooit te snel opgeven is de wijze les van dit bericht ;-)
In het begin was ik erg teleurgesteld over het snorkelen, aangezien ik half blind ben als ik mijn bril niet op heb... en ik hoorde alleen maar kreten van mijn reisgenoten dat het o zo mooi was... :-( Dus deze slimme Willie Wortel heeft daat wat op bedacht! Je vouwt je bril en je duwt hem in de duikbril (mits het past, haha) en toen kon ik ook van de prachtige onderwaterwereld genieten! Erg mooi koraalrif en mooie gekleurde vissen, klein en groot!

Genoeg over Bocas dacht ik zo! Iedereen in het hostel ging naar Boquete en ik wilde naar Panama City. Tja, als je zo dichtbij het kanaal bent, dan rijd je wel even een paar uur in de bus om daar te komen. Helle zie ik in Costa Rica weer en de rest zal ik er ook wel zien :-)
Tijd voor het kanaal dus! Het kanaal is aardig indrukwekkend om te zien. Ik ben een dagje naar de Miraflores Locks geweest, hier heb je van die joekels van sluizen waar megagrote vrachtschepen doorheen gaan.
Je zou ook over het kanaal kunnen varen, maar in een toeristenbootje ben je al gauw 140 dollare kwijt voor een reisje. Heb ik toch maar van afgezien. Andere keer!

Een paar grappige feitjes over het Panama kanaal:
- Het Panama kanaal is sinds 1914 in gebruik
- Alle vrachtschepen ter wereld zijn gebouwd op het Panama kanaal, met andere woorden, geen enkel (vracht)schip is breder dan 33 meter
- Iedereen die er doorheen gaat moet ervoor betalen
- Het laagste bedrag was 0,39 dollarcent voor een zwemmer in de jaren ´20
- het hoogste bedrag, 220.000 dollar was voor een cruiseschip
- Boten die door het kanaal gaan besparen zich een reis van ongeveer 12.000 kilometer (onder Zuid Amerika door)

Dat waren wel genoeg feitjes dacht ik zo!
Vandaag ben ik nog even in het oude stads gedeelte van Panama City geweest. Erg mooie gebouwen staan er. Sommigen zijn opgeknapt, anderen zijn niet meer dan een ruine!

O, wat ik nog wilde vertellen... een verschil tussen Zuid Amerika en Centraal Amerika...
In Zuid voelde ik me als een vis in het water met mijn reiskleren, iedereen droeg ze daar! Hier in Centraal Amerika mis ik mijn jurkjes en rokjes ;-) O, nee, dat kan niet. Haha, ik heb in Nederland ook geen jurkjes en rokjes! Maar goed, al die meiden hier lopen erbij naar de laatste mode... ach, misschien koop ik nog wel ergens iets! Lekker even stadten in San Jose ofzo!

Oke, dat was wel weer genoeg dacht ik zo!
Waar ik de volgende keer vandaan schrijf...?? Dat zien jullie dan wel weer!

Heel veel liefs en tot het volgende bericht,

Neeltje




















  • 24 Februari 2008 - 21:27

    Geer:

    Ik wil ook met mijn billen bloot drinken uit een kokosnoot ;-)
    Nee hoor, haha, maar wel lekker luieren in die mooie gekleurde hangmatten. Echt superfoto's weer. Maar ja mooie foto's maken is natuurlijk geen kunst in zo'n mooie omgeving!!

    Erg cool hoor ;-) zoveel vlaggetjes achter je bezochte landen! Ik ben benieuwd hoeveel er nog bij komen :-)

    Heel veel liefs

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 24 Februari 2008 - 22:59

    Pa:

    leuk je verhaal weer te lezen, het gaat nog steeds super zo te zien, nog een kleine 3 weken en dan gaan we even met je mee genieten, heel veel liefs en een dikke knuffel van ons.Leuk met je gesproken te hebben via msn

  • 25 Februari 2008 - 07:53

    Lizet:

    Dat Panama is net Amsterdam, maar dan met bergen. Gaaf hoor, dat je dat nu eens in het echt gezien hebt, ipv in een aardrijkskundeboek.
    Het klinkt allemaal erg relaxed. Beetje slapen, kikkertjes kijken ;). Ik mis alleen de foto's van die surferboys.
    Veel plezier met je ouders de komende weken!
    Liefs Lizet

  • 25 Februari 2008 - 13:52

    Merel:

    Oi Chica!
    Seht gut aus ja! Had ook niet anders verwacht natuurlijk, hoe mooier hoe beter. Hier weer even in het Nederlandse, maar niet voor lang... Spreek je hopelijk weer snel, via msn iig!
    liefs,Merel

  • 25 Februari 2008 - 16:13

    Marieke:

    Ha Neeltje!

    Nu weer een luiaard en een rood kikkertje wat je op je "gezien"lijstje kan zetten! Erg leuk dat je deze dieren ook met ons wil delen!
    Enne....de volgende keer wel met je billen bloot hé! Anders klopt het liedje niet meer!
    Geniet nog van alles!
    Adios, Marieke

  • 25 Februari 2008 - 20:03

    Petra:

    leuke fotos

    toch wel slim dat je iets er op gevonden hebt om toch je bril te dragen onder water. zodat je iets hebt kunnen zien. ik wens jou nog veel plezier dat je nog daar bent en ik hoor wel weer van je.

    groetjes petra

  • 25 Februari 2008 - 23:00

    Maartje:

    Hey Zus!!

    Wat weer een prachtige foto's.
    Nog veel plezier en tot op msn dan spreken we elkaar weer.
    Nog een paar weken en dan komen pa en ma.
    Heel veel plezier nog.

    Groetjes Maartje


  • 27 Februari 2008 - 19:21

    Susan:

    Cool Neel!! Mooie foto's en heel erg herkanbaar. Wist je dat ze daar van die Amerikaanse shoppingmalls hebben. Daar heb ik me een aantal keren wel mee vermaakt. Maar ja, ik ben dan ook gek op winkelen. Je kan er ook best in de kleren rondlopen die je mee hebt. Nicaragua, honduras en guatemala waren niet heel erg modebewust, naar mijn idee. Die kikkers zijn |Rowena en ik nooit tegengekomen. Rowena heeft daar nog wel erg haar best voor gedaan, ik had het al snel opgegeven. En gaaf gewoon een wilde luiaard gezien. Beter dan in de dierentuin.
    Veel plezier nog en de volgende keer houd ik het kort of schrijf een mail.

    Liefs Suus

  • 28 Februari 2008 - 13:01

    Anna Beth:

    hee neeltje, leuk je verhalen te lezen!! ben jaloersss. ben helaas terug in nld en heb t koud!! nog erger is t geworden, mn terugvlucht bleek nog eerder dan ze hadden gezegd.. stress alom.. taxi van cahuita naar san jose.. mocht eerst niet boarden, had nog 15 min voor vliegtuig vertrok. maar uiteindelijk, na veel tranen, in strandoutfit in t vliegtuig beland.

    hoe is panama city?
    ga een spaarplan opstarten voor mn jaarreis!! nog tips hahaha?

    xx

  • 29 Februari 2008 - 10:01

    Esther:

    Hoi Neeltje,

    Erg leuk verhaal en mooie foto's weer. Ik vind de kikker alleen eng. Sowieso ben ik geen fan van kikkers...maar een rode!! De luiaard is echt schattig. Ik ben weer klaar voor een nieuw verhaal...kom maar op...hihi.
    Veel plezier bij je volgende bestemming!

    Groeten, Esther

  • 01 Maart 2008 - 12:47

    Hoi Neeltje:

    Het gaat hier heel erg goed. Zelfs zo goed dat ik "Natascha" een nieuwe baan heb. Ik ga vanaf 1 april een nieuwe uitdaging aan. Ik ga op Hornerheide in Horn een project kleinschalig wonen mee opstarten. Ik vind dit een echte uitdaging en ik heb er heel veel zin in. Ik ga 24 uur werken en dus mijn oude baan opzeggen en stoppen met de oppas kinderen. Dan hebben we nog meer nieuws. Guillaume heeft zijn motor rijbewijs gehaald en gaat nu (in weer en wind) met de motor naar het werk want we hebben mijn auto verkocht. Rick en lars doen het goed op school. Woensdag krijgen ze de rapporten mee..........???????????
    Tante Mien en ook wij kijken er toch langzaam aan weer naar uit om je te zien, hoe bruin je bent geworden en om te horen hoe je het hebt gehad. We hebben zo wel contact en via de mail maar het is ook leuk om straks je stem weer eens te horen.

    We wensen je heel veel plezier samen met je pa en ma als ze 19 maart naar jou komen om samen rond te trekken.

    Groetjes Natascha en Tante Mien en de rest.

  • 01 Maart 2008 - 12:51

    Hoi Neeltje:

    Ps. Gefeliciteerd met de verjaardag van je kleine zus. We hebben haar een E-card gestuurd "hopen dat ze hem leest".

    nogmaals Groetjes en een dikke knuffel van Tante Mien en de bubs uit Heel.

  • 01 Maart 2008 - 14:38

    Geertje:

    Hé Neel!

    Even een bedankje voor je kaartje!! Superleuk!! Ik hoop idd zelf ook dat ik geen konijnen meer krijg, 2 is meer dan genoeg. Maar schapen......??

    Ik heb idd zojuist een leuke E-card gekregen. Maar ik kan alleen maar zien dat ie van Tante Mien is, want het is namelijk een puzzel die ik helemaal op moet lossen voordat ik de rest kan lezen. Tja, laat ik daar nou niet zo goed in zijn, maar de kaart blijft 3 weken bewaard, dus dan zou het toch voor de tijd moeten lukken :-)

    Heel veel liefs,
    Geer

  • 08 Maart 2008 - 16:14

    Neeltje:

    Hoi allemaal,

    Even een korte update ;-) We houden het simpel deze keer. Ik zit nu al anderhalve week in Nicaragua en het bevalt me prima hier! Ik heb nog geen tijd om een nieuw verhaal te schrijven.... dus daar zullen jullie nog even op moeten wachten! Volgende week weer!
    Mooi weer, mooie stranden, mooie vulkanen, veel spierpijn :-( lekker bier, veel mensen, kortom... Ik vermaak me nog wel even!

    Liefs van mij!

  • 08 Maart 2008 - 20:15

    Merel:

    Euh, spierpijn? Van het kokosnoot-heffen? Of ben je met sporten begonnen?? :) Please expand!!

  • 10 Maart 2008 - 00:10

    Nicole:

    Tja Nederlandse bodem weer onder mijn voeten... je krijgt de groetjes terug!!

    Maar.... volgende week vertrek ik weer naar Canada dus deze week trek ik met mijn rugzak langs vrienden en familie... beetje backpacken in NL...

    Goed te lezen dat jij je nog goed vermaakt daar! Doe Fidel de groeten als je hem ziet en geniet van het bezoek van je ouders!!

    Hasta luego

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 49211

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: