Tijd voor de feestdagen! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Tijd voor de feestdagen! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Tijd voor de feestdagen!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

11 December 2007 | Bolivia, Sucre

Hola!!

Het is over precies twee weken kerstmis en alhoewel ik kerst altijd erg leuk vind, kan ik nog niet zeggen dat ik in de kerstsfeer ben beland.... Heb wel mijn eerste kerstkaartje via de mail ontvangen :-) Dank je Nelleke!
Het is zo anders hier! Het is volop zomer, het is heerlijk heet, versieringen zijn er minimaal en kerstliedjes hoor ik al helemaal niet... Dus hoezo in de kerstsfeer zijn?!
Daarbij ga ik ook geen kaartjes versturen of iets in die trant en dat maakt het voor mij ook kerstmis. Vind dat altijd erg leuk! Of een kerstboom versieren, alhoewel ik daar altijd een gloeiende hekel aan heb gehad ;-)

Het is vreemd om te bedenken dat je in Nederland, op mijn werk, helemaal dol zou worden van de kerst. Sint de deur uit, kerstboom in de klas en maar door gaan en door gaan. Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet mis, die ontzettende drukke tijd in het onderwijs. Heb alleen maar medelijden met iedereen die in het onderwijs werkt ;-) Over twee weekjes hebben jullie vakantie, goed uitrusten!

Hier in Sucre gaat alles prima. De laatste twee weken zijn erg rustig geweest. We hebben vorige week voor het eerst een week gehad waarin er geen stakingen of blokkades waren. Nou, daar mag je je petje wel voor af nemen!
De politie, die massaal na de rellen waren gevlucht, kwamen pas na vier dagen terug... In de tussentijd heb ik me over de ene situatie na de andere situatie verbaasd.... Zo namen de lokale Sucreñes (zo noem je de inwoners van Sucre) de baan over van de verkeerspolitie door midden op straat te staan in hun normale kleding. De bestuurders volgden de gebaren op en niemand vond het vreemd. Een ander bizar feit... Er werd nergens, zover ik weet, iets geklauwd of vernield. Ik bedoel, als er in een westerse stad een paar dagen geen politie zou zijn... dan zou de hele stad toch zo onderhand vernield zijn....
En in Sucre... niets aan het handje!! Een erg vreemde gewaarwording om in de stad rond te lopen.
Na de rellen gingen we op maandag wat drinken in de stad en toen we vervolgens rond 00.00 uur in een (bijna) compleet verlaten stad op zoek gingen naar een taxi stopten er twee auto´s. Dit waren geen taxi´s, maar deze auto´s zaten vol met mannen. In plaats van het ergste te denken, wat ik wel deed, stopten de auto´s om ons te waarschuwen dat het niet veilig is op straat.... Tja, je verwacht alles maar dat niet!
Met andere woorden, de hele situatie was erg onwerkelijk!
De gevangenen die los rondliepen, daarvan zijn er zo´n 100 vrijwillig terug gekeerd, blijkbaar wisten die niet zo goed wat ze met zichzelf aan moesten ;-) Ik verwacht niet dat ze die andere snel te pakken zullen krijgen...

Wat me heel erg aangreep waren de begrafenissen. In de hele stad stonden de mensen aan de kant en de kisten werden op de schouders naar de kerk en de begraafplaats gebracht. Er zijn in totaal vier doden gevallen, geen vijf, en daaronder waren twee hele jonge studenten. Dat was zo ontzettend triest, al die jonge mensen die achter de kist aanliepen. Ik had moeite om niet in tranen uit te barsten. Ik bedoel, vier mensen dood.... en waarom....
Evo Morales, de president, zal niet zo gauw van gedachten veranderen...
Hoe het nu allemaal precies met de grondwet zit... geen flauw idee. Het laatste wat ik heb gehoord is dat de veranderingen worden doorgezet, maar dat de mensen in Bolivia volgend jaar wel mogen stemmen d.m.v. een referendum... Vreemd....

Ander onderwerp! Mijn spaans wordt beter en beter, maar het levert me ook een boel hoofdpijn op! En dan zeggen ´ze´ dat spaans een makkelijke taal is!
De kinderen waar ik vrijwilligerswerk bij doe kan ik nog niet verlaten.... De kleine Susana zit dagelijks vele uren in haar stoel en ik heb er een gewoonte van gemaakt om haar uit die stoel te plukken, haar op de grond te zetten en te laten staan. Als ik dan een liedje zing komt ze helemaal los! Zo leuk om te zien!

Over twee weken zit ik in Argentinie, mijn volgende land! Heb al een heleboel leuke argentijnen ontmoet, kan dus niet wachten ;-)
Geertje is er ook over twee en een halve week. Heel erg onwerkelijk! Alhoewel ik al bijna 5 (ja 5) maanden weg ben, heb ik het gevoel dat ik gisteren in het vliegtuig ben gestapt... Maar goed, ik heb er heel erg veel zin in om Geer weer te zien!!

Tijd voor de wensen!

Ik wil iedereen die dit leest een geweldig kerstfeest toewensen!
Feliz Navidad!
Ik hoop dat iedereen kan genieten, waar je ook zal zijn om dit feest te vieren. Geniet van het eten, de gezelligheid, de kaarsen, je familie en je vrienden!
Geniet van de rust en je vrije dagen!

En voor het nieuwe jaar:
Ik hoop jullie allemaal weer in 2008 te zien.... een keer! In goede gezondheid!
Ik wil jullie allemaal het beste wensen voor het nieuwe jaar! Gezondheid, geluk, liefde, warmte, gewoonweg alles!!

Lieve mensen, ik kijk uit naar jullie berichtjes! Vind het geweldig om alles te bljven lezen, jullie weten, hoe meer, hoe beter! Hoop dat iedereen op deze site wat achterlaat! Vooral nu met kerst en nieuwjaar in zicht! Hartstikke leuk!

Nou, dit was weer lang genoeg denk ik zo!
Dikke kus en een knuffel,

Neeltje

  • 11 December 2007 - 18:59

    Petra:

    hey wat leuk dat je over 2 weken naar argentinie gaat. nou wij wensen jou fijne feestdagen en een goed en gezond 2008 groetjes petra en familie

  • 11 December 2007 - 19:16

    Nathalie En Maurice:

    Pfffff, inderdaad even bijkomen,alles is weer volop in de kerstsfeer.
    Wat raar dat je die drukke tijd niet mist!! is toch zo reuze gezellig hmmmmm Kan aan Hans vragen of hij nog wat kerstleidjes voor je heeft!! om toch een klein beetje in de kerststemming te komen.
    Wat leuk dat Geertje al zo snel naar je toe komt, als ik het goed lees/begrijp zijn jullie dan samen in Argentinie. kunnen jullie het land van Maxima onveilig gaan maken met z'n tweeen en de argentijnse mannen hun hoofd op hol brengen. Lieve Neeltje, hele fijne, liefdevolle, warme (dat zal wel lukken gezien de temp.) en gezellige feestdagen en ik zie je in 2008.
    Liefs Nathalie en Maurice

  • 12 December 2007 - 06:56

    Indra:

    Hey Neel,

    Alles goed zie ik daar wij gaan zondag naar sint maarten 16 dec. als kadootje van hein gekregen een deel dan. Heb er wel zin in.

    Hoop je snel weer te zien.

    Liefs indra

  • 12 December 2007 - 13:13

    Maartje:

    Hey Zus

    Hier gaat alles prima.
    De hele familie gaat op vakantie maar ik blijf thuis.
    Mooi hoor wat je doet voor die kinderen.

    Ontzettend fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.

    Groetjes Maartje


  • 12 December 2007 - 20:52

    Geertje:

    Hé lieve grote zus,

    Goeie reis naar Argentinië en hele fijne Kerst in de zomerse omstandigheden!
    Nog ruim twee weekjes!! Ik heb er onwijs veel zin in om naar Argentinië te komen.

    Tot snel!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 13 December 2007 - 09:59

    Pa:

    Hallo Neeltje, fijn je even gesproken te hebben en ook goed om het bericht van de ambassade te lezen, wij staan aan de vooravond van ons reisje naar china, vertrekken morgen naar brussel en vliegen vandaaruit naar Beijing. Hier is alles oke, we wensen jouw fijne feestdagen en een plezierige trip met Geertje. Heel veel liefs en tot mails of bellens. knuffel van ons

  • 13 December 2007 - 12:49

    Tante Els:

    Hoy Neeltje

    Fijn voor je dat alles redelijk rustig is en dat je alweer over 2 weken de volgende uitdaging aangaat naar Argentinie wel leuk dat daar Geertje ook naartoe komt,toch weer even iets van thuis,gezellig toch.Nou Neeltje wij
    wensen jou hele fijne liefdevolle feestdagen toe en een gezond en reislustig 2008,groetjes

    Ome Huub en Tante Els.

  • 13 December 2007 - 17:31

    Sonja:

    Ha Neeltje!
    Leuk om te lezen dat het nog steeds goed met je gaat!!! Geniet er van en fijne feestdagen!!
    x Sonja
    ps: en in 2008 gaan we nog wel eens een (vegetarisch) pizzaatje eten hè?

  • 14 December 2007 - 10:57

    Marieke:

    Ha Neeltje,

    Tjee wat vliegt de tijd, alweer 5 maanden weg! Zou het niet zeggen, gevoelsmatig! Wij zijn net terug van een midweekje centerparcs, ook erg lekker en lekker rustig! Nu weer in ons mooi versierde huisje, heeft toch ook wel wat!
    Ik stuur ook nog een kaartje, maar alvast hele fijne kerstdagen en een goed oud en nieuw! Veel plezier met Geertje!
    Gr Marieke

  • 14 December 2007 - 12:53

    Mama:

    Hoi Neeltje,
    Moet je nog gauw even laten weten dat Vesa een verblijf heeft gekregen voor 5 jaar.Nu vertrekken we echt.
    Dikke knuffel ma.

  • 14 December 2007 - 18:50

    Frans,joyce &xenia :

    hoi Neeltje

    je bent nog niet uit ons geheugen hoor vooral rond deze tijd denken we nogal eens terug sint [voor xenia toen niet zo'n leuke erv] ,kerst en nog veel andere leuke momenten.we lezen vaak jou avonturen,op het ogenblik is ook een kennis van ons een verre reis aan het maken zij is ook alleen naar cambodja en laos voor een paar maanden aangezien zei de leeftijd heeft van 71 jr vinden wij dit toch een hele prestatie votig jaar rond deze tijd lag zij in het ziekenhuis en kreeg een nieuwe heup.Daarom nu haar reis kijken of ze het allemaal weer aan kan.

    nou tot slotL: wij wensen jou hele fijne kerstdagen van wat er daar gevierd word en alvast een super goed begin van 2008 groetjes en we mailen nog wel weer een keertje

    frans joyce en xenia rousse

  • 15 December 2007 - 08:52

    Ine:

    Hey Neels,
    Daar ben ik weer.Ik was even zonder inspiratie.Hoewel dat ongelofelijk klinkt na al die fantastische dingen die jij doet.Heel mooi en goed van je.
    Het zal de tijd wel zijn.Ik ben ook aan vakantie toe.Ik ga namelijk naar mijn werk als ik vrij ben en ik blijf thuis terwijl ik moet werken.Helemaal suf.Maar goed dat ik nog maar 1 weekje hoef en dan lekker een paar dagen Zweden.Ik hoop dat we een beetje sneeuw hebben.
    Leuk dat Geertje naar je toekomt.Jammer dat ik zelf niet kan.Maar wellicht zit er voordat je terugkomt nog een kans in dat ik je kom opzoeken.Ik heb nog vakantiedagen over,dus wie weet.
    Wat ga je eigenlijk met je kindjes doen als je weg gaat??Dat moet wel hartverscheurend zijn??!!
    Meid,geniet lekker van alles.Heel veel plezier met je zus.
    Veel liefs Ine

  • 16 December 2007 - 09:14

    Esther:

    Hoi Neeltje,

    Ik ben de ex-collega van Geertje. Ik ben helemaal verslaafd aan deze site..voor mij kunnen er geen genoeg berichten worden geplaatst! De foto's geven een goed beeld van je leventje daar. Ik wil je een hele fijne kerst toe wensen...zonder kou, zonder kerstboom maar met je nieuwe ervaringen. Ik wens je een fijne jaarwisseling samen met Geertje toe! Ik wens je alle goeds toe voor 2008. Hopenlijk met nog meer stoere verhalen uit het verre Zuid-Amerika.

    Groeten, Esther

  • 17 December 2007 - 09:41

    Pa:

    Hallo Neeltje, ik heb vandaag ij Beijing geprobeerd mijn e-mail te openen, lukt wel met hot maar niet met gmail. Geertje zal je het bericht toesturen. Wij zijn vrijdag naar Brussel gereisd, ma had je nog even laten weten dat Vesa een voortgezet verblijf heeft voor 5 jaar en dat zou moeten beteken dat ze definitief in nederland mag blijven. Ma en ik hebben op dat heugelijke feit in Brussel een Borrel gepakt. We logeerden in een goed hotel. Bij de buren moesten we ons avondeten gaan nemen, waar wij sliepen was alleen bed en breakfast. In het hotel waar we gingen eten werkte een ober die bij mij direct de herkenning van Manuel uit Fawelty towers naar boven bracht, klunzig, gehaast, super vriendelijk, helaas geen John Cleese in de buurt om hem te sturen. Zaterdag een goede vluvht gehad met een chinese luchtvaartmaatschappij. zondag morgen platselijke tijd aangekomen in Beijing, waar wij werden opgewacht door een plaatselijke medewerkster van NRV en een taxi chauffeur. Nadat zij ons naar het hotel heeft gebracht waar we al om 08.00 uur op de kamer terecht konden wat geslapen. daarna in de buurt gegeten en vervolgens een taxi genomen naar het centrum ruim 4 km van het hotel, daar rond gelopen in de hutongs, het arme oude deel van de stad en nadat we nog een keer gegeten hdden naar bed. eten kost hier rond de drie euro pp met inbegrepen een halve liter bier. vanmorgen voor de derde keer aan het chinese eten, dus weer rijst en groentes en vlees. smaakt wel prima. Vervolgens met onze prive gids naar het plein van het volk, de verboden stad en vervolgens naar de temple of heaven. vanavond ergens lekker eten, wellicht wat duurder en dn morgen naar de grote muur en de ereplaats voor de keizers. woensdag en donderdag vermaken we ons met z'n tweetjes en vrijdag gaan we naar het zomerpaleis, en de panda's bekjken. dit weer met de gids en de prive taxichauffeur, zij zet ons zaterdag morgen ook weer op het vliegtuig.Heel veel liefs en knuffel van Ma en Pa.

  • 18 December 2007 - 16:10

    Suzanne, Sam En Gijs:

    Ha neel, wat leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Hoe gaat het met de argentijnse mannen, zag dat Nathalie het ook al over ze had! Hier gaat alles goed, inderdaad erg druk. Gijs zijn eerste kerst komt er aan, hij is nu al dol op kerstballen.
    Geniet van alles dat je meemaakt en alvast heel veel liefde en geluk voor 2008.

    liefs!

  • 18 December 2007 - 19:10

    Hoi Neeltje:

    Bedankt voor je leuke kaart!! Wij willen je ook alvast fijne feestdagen toewensen!! Dit zal een bijzondere kerst(en oud en nieuw) voor je worden, zeg!! Dat ga je nooit meer meemaken, dus geniet er maar van!
    groetjes Lenze, Marleen, Niek en Tess

  • 19 December 2007 - 19:13

    Ilse:

    Hee Neeltje!
    Je bent denk ik onderhand ook weer on the move en hebt Sucre achter je gelaten.Ben nu in La Paz, na een paar mooie dageb in Sorata. Wat een heksenketel is deze stad! Wens je veel plezier met je zus in Argentinie! Maak er maar mooie feestdagen van!
    Hasta la vista,
    Ilse

  • 21 December 2007 - 22:49

    Monique:

    Hoi!
    Kerstfeest achter de rug! het was weer erg leul, maar ook erg druk! Voor mij de eerste keer dat ik met alle kinderen van de Dominicus over straat ben gelopen...ik was wat zorgelijk of dat wel goed zou gaan op weg naar de kerk, maar iedereen is weer heelhuids terug op school aangekomen. En dan de rituelen van afbraak na het kerstdiner, terwijl het echte kerstfeest nog moet beginnen. heel raar allemaal! Nu lekker vrij twee WEKEN!!! Ik ben thuis met de kinderen. Ze zijn 3 weken achter elkaar bij mij, lekker even honkvast! Ik wens jou een goede tijd toe en een leuke jaarwisseling. Goede reis naar Argentinië! XXX Monique
    P.S. Sommige kinderen vragen nog steeds wanneer en of je terug komt!

  • 22 December 2007 - 19:56

    Ingrid:

    Liefste Neeltje,
    Ik herken veel van mijn eigen gevoelens in jouw tekst (geen kerstgevoel, de school en wat daarbij hoort niet erg missen, al 5! maanden voorbij)
    Het is geweldig wat je daar doet met de kinderen. Je zal het vast moeilijk vinden om er weg te gaan.
    Hans en ik wensen je prettige feestdagen
    En voor 2008: een goede gezondheid, maar met behoud van de reismicrobe.
    En we hopen je zeker terug te zien!
    Dikke kus.

  • 23 December 2007 - 20:18

    Geertje:

    Nog 5 nachtjes slapen...

  • 24 December 2007 - 15:41

    Susan:

    Hey Neel, wat een verhalen. Inmiddels zit je in Argentinie. Heel veel plezier en doe Geertje de groeten. Fijne dagen en ik mailje snel weer.

    XX Suus

  • 25 December 2007 - 16:55

    Fam Badenhop :

    Neeltje, hele fijne feestdagen daar in het verweggiestan!!!
    Ik lees je verhalen graag! Super dat je het zo naar je zin hebt!

    Nog eventjes en dan komt je zusje je bezoeken, dat is geweldig, toch!

    Veel plezier nog, en nogmaals hele fijne feestdagen!

    Groetjes van de buurtjes van de Noordelijke Esweg!

    Richard, Karin, Coen en Marc!

  • 25 December 2007 - 20:59

    Merel:

    He Neel!
    Fijne kerst zo in het buitenlandse, en we mailen snel!!
    heel veel liefs,
    Merel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 49215

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: