Bolivia, wat een land(schap)!!! - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Bolivia, wat een land(schap)!!! - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Bolivia, wat een land(schap)!!!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

07 November 2007 | Bolivia, Uyuni

Hola!

Vraag jezelf eens af welke drie landen bovenaan je eigen verlanglijstje staan om te bezoeken.... Neem van mij aan dat Bolivia met stip hoort te stijgen naar nummer 3! Wat een land en wat een verschillende landschappen!
Als je van natuur houdt behoort Bolivia met stip te stijgen naar nummer 1!
Nou ben ik nog niet in Patagonie geweest... dat moet ook ontzettend mooi zijn... Maar goed, dat horen jullie tegen die tijd wel :-)

Even terug naar de onrust van Sucre, waar ik de vorige keer mee stopte. Jullie wisten vast niet dat Sucre officieel de hoofdstad is van Bolivia... Nee, dat wist ik ook niet. Wat is er nu aan de hand? Alle ´macht´ is in La Paz en daar zetelt ook de president. De president wil nu officieel de grondwet veranderen. Twee provincies zijn het met de president eens, de overige negen (of elf..) willen graag een referendum waarin ze Sucre kunen kiezen voor eens en altijd. Helaas schijnt de president niet van referendums te houden en wil hij gewoon zijn eigen zin doordrijven... Vandaar de onrust! Maar goed, behalve die ene dag heb ik er niets meer van gehoord. Alhoewel er nog wel meer stakingen zullen komen, vooral nu ik inderdaad mijn vrijwilligerswerk en mijn spaanse lessen hier ga doen.

Vrijwilligerswerk
Tja, ik blijf toch een beetje een juf.... Weet niet of ik dat leuk vind, haha. Vanaf vandaag ga ik iedere morgen naar mijn spaanse les en aan het eind van de middag ga ik kinderen engels geven. Nu is mijn engels minder dan van engelstaligen, maar ik kan je verzekeren, hier in Bolivia klinkt dat heel erg goed ;-)

Nu maar terug naar Sucre, anderhalve week geleden. Mensen (inwoners van Sucre) vertelden mij dat er op zaterdagmiddag een groot feest gepland stond. De een zei dat het begon om 13.00 uur, de ander zei 14.00 uur en de volgende vertelde 15.00 uur. Nou mogen jullie raden wanneer dat feest begon....... Precies ja, om 18.30 uur. Nou zat ik er pas om 14.30 uur, dus hoefde maar even te wachten ;-)
Het was een groot feest, het waren allerlei studenten uit heel Bolivia die swongen, swungen, swingden (kies er zelf maar een) de pan uit! Erg gaaf om te zien!! Het waren ongeveer 35 groepen, maar het heeft de hele avond en nacht geduurd.... Ongelooflijk gewoon! Van een jongen, een dag later gehoord, waren ze om 03.00 uur nog steeds bezig!

Vanuit Sucre ben ik naar Potosi gegaan en van daaruit naar Tupiza. Een nacht overnacht in Potosi, de hoogstgelegen stad ter wereld. Het ligt rond de 42 of 4300 meter...
Tijdens de busrit naar Tupiza zat ik naast Stef, ook bij hem werd zijn I pod gestolen. Eerst Nicole (Ipod), toen die arme (door mij inelkaar geslagen) man en vervolgens Stef met zijn Ipod. Ik geloof dat er gewoon maar geen mensen meer naast mij moeten gaan zitten. Je bent gewaarschuwd Geer!

Vanuit Tupiza vier dagen mogen genieten van al het moois wat zuid Bolivia op natuurgebied te bieden heeft!!! Smullen bij de foto´s zou ik zeggen!!
Dat je elke dag vele uren in de jeep zat, ben ik alweer bijna vergeten. De eertse dagen hebben we allerlei kleuren bergen gezien, echt alle kleurschakeringen kwamen wel voor. We hebben de mooiste meren gezien, ook allerlei verschillende kleuren. Veel flamingo´s gezien, geisers, een actieve vulkaan, vulkanisch gesteente, gezwommen in een natuurlijk warm bad (30 graden, buiten het water is het koud!!) en op de laatste dag zijn we naar de salar de Uyuni geweest voor de zonsopkomst. De salar is een gebied van
12.000 km2 met enkel en alleen zout! Wit dus! Zo ontzettend gaaf! Echt de moeite waard!!
Dat hele gebied waar we die dagen doorheen reden zit vol met minderalen, vandaar alle verschillende kleuren van bergen en meren. Een meer zit zelfs vol arsenicum, laguna Verde, en heeft dus ook geen leven in zich.

Ik zou zeggen, boek dat ticket naar Bolivia!! Het enige nadeel is toch dat het allemaal zo hoog ligt. Je rijdt, slaapt en bent actief op een hoogte van meer dan 4000 meter. We hebben zelfs de 5000 meter gehaald! Dus als je enthousiast bent geworden, en anders wel van de foto´s :-).... Een maand heb je wel nodig! Dan kun je ook gezellig naar de pampas voor een slangetje etc. Gewoon doen!

He lieve mensen, ik denk dat dit bericht wel weer lang genoeg is :-)

Tot mails en berichtjes schrijven! Ik vind het fantastisch dat zoveel mensen mij berichten en mails blijven schrijven! Vooral mee doorgaan! Ook leuk om steeds weer andere namen te zien bij de berichtjes op de site!

Muchos besos,

Neeltje

ps. voor de mensen die het zich afvragen, het enige wat ik mis uit NL.... zijn de tubes tandpasta :-)

  • 07 November 2007 - 19:47

    Petra:

    hey ik ben nu de eerste zie ik hehe eindelijk:P:P

    ik zie dat je veel plezier hebt ps ik stuur wel een tube tandpasta met de mail haha

    groetjes familie linders uit blerick

  • 07 November 2007 - 20:36

    Ik Zelf!:

    Tja, zoals jullie zien is het gewoon bijna onmogelijk om uit 200 gemaakte foto´s te kiezen.... Dus veel kijkplezier gewenst!
    Dikke kus Neeltje

  • 07 November 2007 - 21:09

    Merel:

    Tssss alleen de tubes tandpasta? En ons dan? ;) Nou, ik ga lekker ook weer weg, puh!
    Maar serieus, mooi hoor! Misschien ooit, als ik een andere baan heb dat ik ook die kant eens op ga! :)

    take care!

  • 07 November 2007 - 21:33

    Tante Els:

    Neeltje ik ben weer van de partij,het gaat iedere dag beter en met jou gaat het goed zo te zien wat een mooie fotos je maakt heel wat mee,en die geisers geweldig en die tandpasta dat komt wel goed toch,nog heel veel spannende avonturen gewenst dikke kus en tot gauw. Tante Els.

  • 07 November 2007 - 21:40

    Monique:

    Te gek zeg al die kleuren! Leg mensen maar eens uit dat de woestijn prachtig is! Jij hebt het gezien! Bolivia dus.........ik zal het onthouden. XXX

  • 08 November 2007 - 06:32

    Geer:

    Hé Neel,

    Supermooie foto's weer, vooral die van het woestijngesteente en met die blauwe kleuren. Ook die foto dat jullie op de handen van die meid dansen is erg grappig!! Hihi, hoe lang hebben jullie erover gedaan om dat precies zo te krijgen??

    Liefs (nog precies 7 weken!!)

    Je zusje.

  • 08 November 2007 - 09:09

    Lizet:

    Zeg dame, heb jij aandelen van Bolivia gekocht of zo?! Na het lezen moet je bijna wel een ticket boeken.
    Nog juf, maar vlgs. mij gaat dat veranderen: wat een schitterende foto's!
    Blijf a.j.b. nog een tijdje weg, zodat het goed blijft gaan met mijn studie. Hebben ze daar fysio's nodig?
    Liefs

  • 08 November 2007 - 12:52

    Pa:

    Hallo die Neeltje, volg met plezier je reis, de foto's zijn geweldig. Ik heb het idee dat je het fotograferen steeds beter lukt. Morgen vertrekken we naar Rome voor een trip van 6 dagen, het ziet er naar uit dat we daar nog een paar mooie nazomer dagen krijgen van een graadje of 17. De hele reis is uitgestippeld via Internet. Ik ben benieuwd hoe we het gaan hebben, laten je dat wel weten als we terug zijn. De reis naar Cuba in maart ligt nu ook vast, tenminste wat betreft de heen en terugvlucht. de logeerplekken zal nog wel even op zich laten wachten. Wij wensen je veel succes met je spaanse les, met je engelstalig onderwijs en met alles wat je verder onderneemt, heel veel knuffels en liefs
    Pa, Ma en Vesa

  • 09 November 2007 - 12:17

    Marieke:

    Ha Neeltje,

    Goh, wat gek dat je zo iets normaals mist als een tube tandpasta! Zo zie je maar dat je de gewone dingen gaat waarderen!
    Wederom erg mooie foto's, prachtig gewoon en erg kunstig...
    Ook je filmpje was geinig om te zien, en je stem te horen! Haha!
    Heel veel plezier maar weer!
    muchas gracias (klopt ie?)
    Marieke

  • 09 November 2007 - 13:55

    Ha Neeltje,:

    Het Begint er op te lijken dat we jaloers worden alleen al door je verhalen, geweldig. Ik heb zo het vermoeden dat het je wel gaat lukken om een jaar weg te blijven, je hebt volgens mij geen tijd om heimwee te krijgen. Sterker nog je voelt je daar wel thuis geloof ik. Zo te zien heb jij daar beter weer als wij hier bij jou een enkele bui maar hier regent en stormt het behoorlijk, echt herfst dus. Tante mien en jou pa en ma zijn inmiddels gevlogen. Ik heb nog niks gehoord maar ze zullen wel goed aangekomen zijn. Ik hoop zat ze er van zullen genieten. Misschien kun je ook eens schrijven wat ze daar zoal eten en heb je misschien al lekkere recepten wat we hier eens kunnen eten.

    Groetjes en tot weer Natascha

  • 09 November 2007 - 14:53

    Susan:

    Dat lijkt net niet echt. Echt mooi! Daar word je stil van.
    Maar goed dat ik geen I-pod heb, ik durf dan wel naast je te zitten. Haha.
    Hey mail je snel weer!

    Liefs Suus

  • 09 November 2007 - 15:26

    Nicole:

    Jezus wat sterk dat je Ingrid en Hans weer bent tegengekomen!!! Je ziet dat ook dit continent toch wel heeel erg klein is!!

    Ik ben 3 dagen geleden aangekomen in Chile na de mooie route van Uyuni naar San Pedro. Inderdaad erg aan te raden al vind ik nog steeds de mensen in Bolivia erggg onvriendelijk... zal wel door de hoogte komen ;);)

    Afijn Chile lijkt veel meer op europa qua doen en regelen maar San Pedro is een grote zandbak. Wel een onwijs leuk dorp met mooie dingen te zien in de omgeving....De mensen zijn (ter verademing!!) erg vriendelijk en behulpzaam.

    Vertrek vanmiddag richting Santiago (23 uur bussen!!!) en maandag pik ik mijn vriendin op van het vliegveld....

    Jij heeeel veeeel succes met lesgeven en spaanse les. Doe iedereen de groetjes in Sucre (vooral aan Peer. Heb ik nl.niet meer gezien en geen gedag tegen kunnen zeggen) en eet niet teveel Bossche Bollen!!

    Tot in Buenos Aires!

    Beso

  • 09 November 2007 - 17:53

    Maartje:

    Hey Neeltje

    Hier gaat alles prima pa en ma belden net dat ze goed zijn aangekomen in Rome met tante Mien natuurlijk.

    Ik wacht op je volgende avontuur spreek je snel weer.

    Groetjes Maartje

  • 11 November 2007 - 16:20

    Geertje:

    Héé Neel,

    Ik ben zojuist weer in Hengelo aangekomen en heb een héérlijk weekend Milaan achter de rug!

    De vlucht was vréselijk op de heenweg, want het stormde nogal in NL, gelukkig waren veel collega's het met me eens dat het gewoon eng was zoveel turbulentie. De terugweg ging veel beter! Dat geeft me redelijk vertrouwen voor de lange vluchten die me nog te wachten staan.

    Heel veel liefs!

  • 14 November 2007 - 20:13

    Bart:

    Nou Neeltje, heb je net een lange mail gestuurd met onze verhalen uit Rome, het is een groot verschil van temperatuur tussen Rome en Hengelo, heel veel liefs

    Ons

  • 28 December 2007 - 16:27

    Onaisha En Familie:

    hoi juf neeltje

    af en toe kijk ik naar je site. Helemaal cool de fotos. Wat je schrijft dat lees ik niet allemaal hoor. Ook al ben ik avi uit.ik wens je een te gekke oudejaars avond en een cool 2008.
    en dat je nog meer waanzinnige dingen mee maakt.

    groetjes van mij (onaisha) en mijn familie doeiiiiiiiiiiiiiiii....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 49230

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: