Wat een grote zandbak! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Wat een grote zandbak! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Wat een grote zandbak!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

04 Oktober 2007 | Peru, Cusco

Hoi lieve mensen,

Nu ik ´heel´ Peru heb mogen zien, kan ik vast stellen dat Peru een grote zandbak is, ofwel woestijn. Heb nu giga stoflongen ben ik bang. Ik heb Peru niet aan de oostkant gezien, maar daar heb je het regenwoud. Dus Peru is niet helemaal een zandbak! Heel vreemd, want dat had ik voor de tijd totaal niet van Peru verwacht.

Op dit moment ben ik in Cusco, ofwel Gringo city! Tja, als je vlakbij de Machu Picchu bent, dan krijg je dat he? Overal toeristen en overal mensen die je iets willen verkopen, dus zeg je overal ´no gracias´, dat gracias zou je bijna vergeten. Maar goed, die mensen willen alleen maar brood op de plank, dus zeg je toch maar gracias er achter aan.

Voor iedereen die foto´s van de Machu Picchu verwacht.... die zal moeten wachten tot mei. Dan ga ik namelijk pas naar de Machu Picchu, samen met Suus, want die komt dan twee weekjes langs! En twee keer de Machu Picchu bezoeken is me toch echt te duur. De Machu Picchu inca trail (wandelen 4 dagen en uitkomen op de Machu Picchu) kost nu al 400 tot 600 dollar en zal volgend jaar wel weer duurder zijn geworden. Voornamelijk omdat de Machu Picchu een van de nieuwe wereldwonderen is... Een dagje naar de Machu Picchu kost al gauw 140 dollar, dit heeft Nicole er namelijk voor betaald.Het hele Machu Picchu gebeuren is dus gewoon belachelijk, vooral als je weet dat het in handen is van een bedrijf en er dus geen cent naar de mensen gaat.... Maar goed, je bent er.... dus wil je ook de Machu Picchu zien.

Voordat ik vertel wat we de afgelopen tijd hebben gedaan, nog even een bizar feitje. In Peru moet je veel en lang met de bus reizen, om geld te besparen nemen we vaak de nachtbus. Dan hoef je namelijk geen overnachting in een hostel te betalen, slim he? Wat doen de busbedrijven nou als je de bus in gaat en als je op je plekje zit.... Ze filmen je. Nu mag je drie keer raden waarom. Weet je het niet? Dat doen ze om deze reden... als de bus verongelukt weten ze in ieder geval zeker wie er in de bus zat. Een beetje luguber, maar wel altijd lachen naar de camera he?

Goed tijd voor de belevenissen! We zijn van Huaraz naar Lima gegaan. Dit is de hoofdstad van Peru, een grote stad waar we niets bijzonders hebben gedaan. Een paar musea bezocht en een beetje rond gelopen. Een avond naar een cafeetje toe, Nicole was de volgende dag ziek.... Waarschijnlijk het verkeerde ijs in haar Cuba Libre. Een drankje die ze sinds die tijd niet meer heeft aangeraakt.
Na Lima zijn we doorgegaan naar Nazca, hier kun je de beroemde Nazca lines aanschouwen. Helaas zijn de Nazca lines zo onmogelijk groot, dat je ze alleen met een vliegtuigje kan aanschouwen :-) Wat vervelend nou!

Om in Nazca te komen, reed je door veel dorpjes en stadjes die gigantisch door de aardbeving getroffen zijn. Overal puin en overal tenten waar de mensen nu in wonen. Hartverscheurend om te zien. We zijn een paar mensen tegen gekomen die daar vrijwilligerswerk gingen doen. Voor maar een paar dagen en wat ze gingen doen wisten ze niet.

Ik ging door naar Nazca.... De lijnen die je alleen vanuit de lucht kan zien zijn een groot mysterie. Na meer dan 40 jaar onderzoek door verschillende personen is de reden nog steeds niet duidelijk. Het varieert van een zonnekalender, tot regenrites tot buitenaardse wezens.... Er zijn nog veel meer ideeen, maar er echt achter komen, dat zal wel niemand.
We zijn een half uurtje gaan vliegen, maar dat is ook meer dan genoeg! Ik was aardig misselijk! Het zijn trouwens niet alleen maar lijnen, het zijn ook figuren. Ik heb helaas maar een goede foto van zo´n figuur. Dat zul je vanzelf zien!
In Nazca zijn we ook naar een begraafplaats geweest, hier kon je mummies zien van meer dan 1000 jaar oud. Door het zand en de mineralen die erin of juist niet erin zitten.... zijn ze zo goed bewaard gebleven.

Door naar Arequipa! Beroemd om de diepste canyons ter wereld en de condors die er vliegen. We hebben met acht man een hike gedaan naar een van die canyons. Geen vijf dagen, maar nu drie. Met op de eerste dag natuurlijk gigantisch dalen en op de tweede dag na nog veel gedaald te hebben, ook in een ruk naar boven. Dit was ongeveer 1200 meter erg stijl en zigzaggend omhoog. Drie uur later was ik boven en mijn benen en knieen waren me daar erg dankbaar voor.... wat een klim!Wel weer erg gaaf en mooi!
In Arequipa verder nog een erg oud en groot klooster bezocht, daar zijn een heleboel gebruiksvoorwerpen erg goed bewaard gebleven. Verder ook een museum bezocht waar je Juanita kunt bewonderen. Dit is een ijsmummie, een jong meisje dat ongveer 550 jaar geleden voor de goden is opgeofferd. Ruim 10 jaar geleden is ze gevonden, al die tijd heeft het ijs haar bewaard. Tien jaar geleden legde een uitbarsting van de vulkaan haar bloot. Erg interessant en ook een beetje luguber om te zien.
In Arequipa zijn we ook nog naar een voetbalwedstrijd geweest. Het voetbal was niet hoogstaand, heb wel met veel belangstelling naar de mensen om me heen gekeken. Ander bizar feit: In Peru komen de meeste mensen om bij voetbalrellen ter wereld.... Vorig jaar waren het er 400. Niets gebeurd, ik leef nog :-)

Nu dus in Cusco, behalve de Machu Picchu kun je veel andere ruines bezoeken. Heel interessant om te zien. Een gids hebben we nu niet meer nodig, dat kunnen we heel goed zelf :-) We hebben er dus een aantal bezocht.

Oke, dat was het weer voor nu! Over een weekje op naar Bolivia!

Heel veel liefs en een knuffel,
Neeltje

  • 04 Oktober 2007 - 17:10

    Petra:

    hey is wel eng die mummies heb je geen foto kunnen maken van dat meisje van 55o jaar oud dat zou ik wel eens willen zien.

    veel plezier in bolivia volgende week

    groetjes van familie linders in blerick

    ps heb je het al gehoord tante els ligt in het ziekenhuis.

  • 04 Oktober 2007 - 18:29

    Sonja:

    Ha Neeltje!
    Leuk om weer wat van je te horen, begon me al ongerust te maken haha!
    Veel succes met het vervolg van je reis!
    X Sonja

  • 04 Oktober 2007 - 19:55

    Marianne:

    hoi dochter. Ik word wel op mijn wenken bediend he,vanmiddag gevraagd en nu al een nieuw bericht,gaaf.Weer prachtige belevenissen, ik dacht dat ze die foto in de bus maakten om te controleren of je niet ging slapen zodat ze dan geld konden vragen voor logies!Van pa gehoord van je evt. plannen.Maar voor nu nog veel plezier met het vervolgen van je reis. Mama

  • 04 Oktober 2007 - 21:26

    Monique:

    Hoi Lieve neeltje!

    Ik moet steeds zo lachen als ik je mail krijg! Die schoenen poetsen! En dan het w.c. papaier! Drie kleine kleutertjes....Zo herkenbaar en toch wel erg nieuw zo in Zuid Amerika! Ik krijg reislust als ik alles zo zie! Ik geniet echt mee van jouw avonturen. Gaaf die tekening uit de lucht. Heel merkwaardig ook! Blijf wel eten he, je wordt steeds slanker op de foto!Geniet van alles! XXX

  • 05 Oktober 2007 - 07:30

    Natascha:

    Hoe toevallig kan het zijn............ Ik mail een keer en ik krijg meteen antwoord, "GEWELDIG" dat je op dat moment aan de computer zat.
    Zo ver ik weet gaat in Limburg alles goed.
    veel plezier verder,

    Natascha en de rest.

  • 05 Oktober 2007 - 15:35

    Marieke:

    Ha Neeltje,

    Dat heeft inderdaad lang geduurd! Maar ja je bent er ook om zoveel mogelijk van de omgeving te zien, en niet de binnenkant van een internetcafé! (of waar je dan ook achter de pc kruipt!)
    Even om evt. ongerustheid weg te nemen, mijn ma komt bijna thuis en er is zover we weten niks ernstigs aan de hand! Dus hoef je niet meer over te denken (als je daar al tijd voor had!)
    Tot gauw!
    Liefs Marieke

  • 07 Oktober 2007 - 15:24

    Susan:

    Hey Neel,
    Je hebt alweer van die mooie, bijzondere dingen gezien. Heel herkanbaar, maar toch ook weer anders. Het kriebelt! Maar elukkig kan ik nog een klein beetje meekrijgen als ik langskom in mei.
    Liefs Suus

  • 08 Oktober 2007 - 11:30

    Geertje:

    Hé Zus,

    Mooie foto's weer eens! Weet je dat ze in Argentinië ook een mummie hebben gevonden die helemaal intact was. Ook dit was een jong meisje, waarschijnlijk geofferd. Was een tijdje geleden op het nieuws, het ziet er toch wel griezelig uit.

    Vooral de foto van de rolstoel vind ik erg leuk. Misschien print ik die wel uit, laat ik aan de mensen in Emmen zien die niet tevreden zijn! Hihi, u mag ook deze hebben hoor; laatste nieuwe model
    ;-) Nou tot mails! Ik zal nog even wat foto's mailen. Je pa heeft zijn eerste halve marathon gelopen, en dat heb ik natuurlijk vastgelegd!

    Héél veel liefs
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 08 Oktober 2007 - 19:13

    Ine:

    Hoi Neels, wat een mooie avonturen weer en mooi foto's.In Athene is niet zoveel oudheid te vinden.Het is er wel,maar de hele tegenwoordige stad is eromheen gebouwd.Echt ongelofelijk hoe groot die stad is.Met daarbij komend viezigheid en lawaai.Maar ja,je loopt wel kans op James Bond op de Akropolis tegen het lijf te lopen.Jawel is ons echt gebeurd.Pierce Brosnan himself.Lachen hoor.
    We hebben nog geprobeerd om een benefietconcert bij te wonen voor de bosbranden.In zo'n oud openlucht theater aan de voet van de Akropolis,maar helaas was het uitverkocht.
    Op het werk moest ik meteen aan de bak,want mijn baas heeft een bijna hartinfarct gehad,is dus een tijdje uit de running en nu moet ik de zaak draaiend houden.Best eng,want kan ik dat wel en zo?? Maar ja, het moet maar.
    Meid veel plezier, voor de zoveelste keer.
    Liefs Ine en ook van Jean. Doeiii!!

  • 08 Oktober 2007 - 21:12

    Maartje:

    Hey Neeltje

    Hier in Hengel gaat alles rustig zn gangetje.
    Maar wat weer een mooie avonturen. Ik las Geertjes berichtje over die rolstoel en ik moest gelijk effe kijken natuurlijk.
    Maar idd ze moet hem maar effe meenemen naar Emmen.

    Nou je schoenen zien er in ieder geval weer
    mooi uit hoef je je daar de eerst komende maanden niet druk om te maken.

    Nou geniet er nog van verder.
    En ik wacht op je volgende avonturen.

    Groetjes Maartje

  • 09 Oktober 2007 - 19:04

    Merel:

    hee Neel! Mooi hoor! groetjes uit Istanbul, en ik zie je snel weer online!

    Merel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 49225

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: