Woelige tijden - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Woelige tijden - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Woelige tijden

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

24 November 2007 | Bolivia, Sucre

Hola toda la gente!

Zoals je ziet is mijn spaans aan het vooruit gaan.... Over een paar weken, als ik ooit uit Sucre weg kom, dan hoop ik toch een aardig woordje spaans te spreken!

Ik heb het gevoel alsof ik in deze mail van de hak op de tak ga springen. Veel succes dus met lezen! Heb er geen verklaring voor, komt misschien doordat ik net uit de hangmat ben gestapt ;-)

Tja, de titel heb ik woelige tijden genoemd. Dit heeft meerdere redenen.
1. Het spaans voor mijn (overuren-makende) hersens
2. De woelige tijden in Sucre
3. De kinderen die mijn hart hebben gestolen
4. Alle indrukken en verhalen van Bolivia
5. Alle talen die in mijn hoofd rondzweven
6. En het overheerlijke Boliviaanse drankje Chuflay, waardoor mijn hersens in de ochtend niet helemaal werken zoals ze moeten werken ;·)

Op de een of andere manier vliegen hier de dagen voorbij en dan vindt mijn lerares spaans ook nog dat ik meer aan mijn huiswerk moet doen, haha. Wanneer?

Drie weken geleden ben ik verhuisd naar een familie in Sucre. Heb nu dus een nieuwe papa en mama, twee nieuwe zussen en een nieuwe broer. Hoezo inruilen?
Mijn papa heet Luis, mijn moeder Vicky, mijn zussen Amy en Zoe (Canadese en Amerikaanse) en mijn broer Warren (Australier). Met andere woorden, woon nu bij een Boliviaanse familie met nog drie andere gringo`s! Erg leuk, gezellig en goed voor mijn spaans!

De spaanse lessen die ik volg zijn erg interessant, angezien ik veel van de cultuur, de mensen, de politiek, de geschiedenis, de gewoontes etc. hoor. Tevens is mijn lerares steengoed en leer ik echt veel van haar. Alleen mijn huiswerk he..... Ben druk met andere dingen!

Het bevalt me goed om in Sucre te wonen, als Geer niet naar Buenos Aires kwam zou ik erg geneigd zijn om hier kerst te vieren. Maar, mijn zus is belangrijker (oef Geer, hoef je niet alleen te reizen).

Maar goed, woelige tijden in Sucre dus wat betreft de politieke situatie. Ben benieuwd of jullie er wat in NL van meekrijgen. Sinds ik in Sucre ben zijn er pas twee dagen geweest met een staking of een grote demonstratie. Vorige week woensdag reed er bijna geen verkeer. Zo lekker rustig en zoooo goed voor je longen/gezondheid. Mogen ze van mij vaker doen!
De grote demonstratie was gisteren en het was aardig onrustig, ook vandaag is het nog onrustig in de plaza (belangrijkste plein). Het beste kun je dan van de plaza vandaan blijven, maar Debbie (die inmiddels in Sucre is gearriveerd) en ik waren natuurlijk nieuwsgierig! We zijn in de ochtend even wezen kijken, toen leek het nog op een groot feest. In de middag en in de avond werd er met traangas geschoten en was er dus een hele andere sfeer. Een sfeer waar je niet bij wilt zijn en waar ik dus lekker thuis was! Je kon het op de tv volgen en wat je zag, was dat de mensen zich tegen de politie keerden. Er waren ook verschillende groepen mensen in de stad, honderden mensen uit La Paz zijn afgelopen donderdag aangekomen, samen met de campesinos (boeren) en die keerden zich tegen de mensen uit Sucre...
Dus met andere woorden, een groot feest...
Behalve de dagen die ik nu beschreven heb wordt er ook veel gedreigd in Sucre, maar daar wordt dan verder niets mee gedaan, gelukkig! Zo wilden de mensen uit La Paz de watertoevoer afsluiten en stonden er een paar dagen geleden allemaal studenten in het park die dynamiet bij zich hadden.....Wat ze daarmee wilden doen, geen idee. Ze deden er gelukkig niets mee!
Ik heb zo´n gevoel dat de politieke situatie nog lang zo instabiel zal blijven, het WAAROM staat in mijn bericht van 7 november.

Goed, behalve spaans leren doe ik hier dus ook vrijwilligerswerk. Ik begon met enkel een uurtje engelse les te geven aan de kinderen in de avond. Dit vergt nogal wat voorbereidingswerk en het gaf me niet de voldoening die ik van tevoren verwachtte. Maar goed, blijf het doen! Is toch wel leuk!

Behalve de engelse lessen ga ik nu twee keer per week met verstandelijk gehandicapte kinderen naar het park, samen met andere vrijwilligers (gringo´s) en ook ga ik zwemmen met de straatkinderen. Nou ja, zij zwemmen, de gringo´s letten op de kinderen en hun spulletjes. Niet dat ze veel hebben, maar de kinderen jatten onderling nogal veel. Binnenkort ga ik nog wat meer doen met de straatkinderen, aangezien de zomervakantie hier is begonnen en ze anders echt alleen de hele dag alleen maar op straat rondhangen, schoenen poetsen etc.
Tja, ik zei al dat ik weinig tijd had voor mijn spaans....

Al die kinderen op straat en in het tehuis hebben mijn hart, mar een kind heeft het zelfs gestolen! Het meisje heet Angelica, ze woont in het tehuis voor verstandelijk gehandicapten..... maar ze is helemaal niet verstandelijk gehandicapt, ze is lichamelijk gehandicapt! Bij haar geboorte had ze klompvoetjes en daar is ze nooit aan geopereerd....!!!!
Stan, een van de vrijwilligers hier, hij blijft een half jaar, probeert in contact te komen met organisaties die kinderen met klompvoetjes opereren. Dus als jullie wat weten.... Alle info is welkom!!! Stuur maar door naar mijn mailadres! neeltje_p@hotmail.com
Het vervelende voor Angelica is dat haar ouders haar in de steek hebben gelaten. De andere kinderen gaan nog wel eens naar huis toe, zij niet.Maar goed, als zij gewoon kan lopen is er voor haar een veel beter leven dan dat ze nu heeft!

Goed dat was het wel, kan nog veel meer trieste verhalen vertellen die ik hier hoor of zie, maar dat doe ik maar niet!

He allemaal, zoet blijven de komende weken (pieten zien alles) en tot mails!

Dikke kus Neeltje

ps. vanwege de rare kuren die pc´s hier hebben, komen de foto´s binnenkort!

  • 24 November 2007 - 16:42

    Maylang:

    Hai Neeltje, hier op tv. zien we niks van de woelige tijden bij jou daar.We worden hier wel erg in beslag genomen door de komst van de Sint!!En door de(uit de hand gelopen)stakingen van leerlingen.gr tot mails may

  • 24 November 2007 - 18:44

    Pa:

    Hoi Neeltje,

    let goed opjezelf, heb je de info gelezen van het ministerie van BZ en neem je die ter harte? wat dit kindje betreft, wellicht dat het Liane fonds wat kan betekenen, ik zal van de week eens even kijken en ook Ivo Niehe met de Tros doen dit soort zaken wel vaker, zal eens uitgebreid op internet gaan surfen.

    De middelbare scholieren hebben te horen gekregen dat ze 1040 uur naar school moeten en dat de scholen dat nu echt moeten gaan invullen. Dat doen ze met veel tussenuren en daar hebben de ll zich tegen verzet, op msn is een oproep geweest en toen hebben 30.000 ll geprotesteerd op vele plaatsen in het land. De politie heeft her en der wat rake klappen uitgedeeld en dat wekt nu weer de woede van de ll. Je ziet op internet ook dat er sommige uit zijn op vernielingen etc. Het laks heeft opgeroepen om de rust te bewaren tot as woensdag en dan is er een debat in de kamer. vlgs mij vinden een aantal ll het wel tof om te keten.

    Bedankt voor je leuke kaart ivm mijn verjaardag
    Liefs Pa en Ma

  • 24 November 2007 - 21:10

    Hans Kauffmann:

    Dag Cornelia,

    Je bord piept nog steeds en dat blijft zo, ter nagedachtenis.Van mij geen xxx, knuffel of dikke kus, want vroeger, toen...........deed ik dat ook niet (grapje).

    Hans.

  • 25 November 2007 - 07:51

    Geertje:

    Hé Zus,

    Het klinkt een beetje door dat je liever hebt dat ik niet kom! HAHAHAHAHAHAHA, maar ik kom toch dus dat wordt Kerst en Oud&Nieuw in het Argentijnse land.

    Ik heb er wel heel veel zin in, kan niet wachten!!

    Liefs Geertje

    Ps. Wacht met spanning op je foto's!

  • 25 November 2007 - 13:34

    Marieke:

    Hoi Neeltje,

    Tjee, dat is me nog al wat daar zeg!
    En wat erg voor dat meisje! Helaas gebeurt het niet alleen daar dat de kindjes worden achtergelaten! Zie het nu ook nog genoeg dat de ouders niks meer laten horen. En dat is hard!
    Maar goed dat jij je een beetje over haar ontfermd.
    Heel veel plezier nog en succes met je Spaanse lessen!
    Gr Marieke

  • 25 November 2007 - 19:49

    Maartje:

    Hey Neeeltje

    Nou ik ben net terug uit Disneyland Parijs.
    En daar was het geweldig (druk). Maar dat mocht de pret niet drukken.
    Wat een verhaal weer zeg. Ik hoop echt dat je wat voor dat meisje kunt doen.

    Heel veel succes verder en let goed op jezelf in deze woelige tijden.

    Ik zal je zo effe mailen.

    Groetjes Maartje

  • 26 November 2007 - 16:47

    NIEUWSFLITS:

    Aangezien er weinig Boliviaans nieuws is in Nederland, maak ik maar mijn eigen nieuwsbericht. Op dit moment zijn er 5 doden gevallen in Sucre als gevolg van de onrust afgelopen vrijdag en zaterdag. De politie is op de vlucht geslagen, er is dus helemaal geen orde. Voordat de politie de stad uitvluchtte, hebben ze alle 250 gevangenen losgelaten..... En het waren geen zakkenrollers, want daar hebben ze geen plaats voor in de gevangenissen. Dus oppassen geblazen voor iedereen. Het is nu rustig in het stadje, maar ik heb het gevoel dat er op elk moment iets kan gebeuren, waardoor het weer net zo erg wordt als vrijdag en zaterdag.
    Ik schrijf dit niet om jullie ongerust te maken, maar meer om het feit dat Bolivia blijkbaar niet belangrijk genoeg is voor de wereld/anp.
    Ik ben veilig en loop niet in 7 sloten tegelijk!
    In Sucre is een journalist uit NL, die al twee jaar op zijn motorfiets de wereld rond tourt. Hij heeft beelden en meer info op zijn website www.guzzigalore.nl Ik zou zeggen, check it out!
    Blijft het zo onrustig dan ga ik eerder weg uit Sucre dan half december, ik ben niet gek!

    Heel veel liefs en een dikke kus, Neeltje


  • 26 November 2007 - 18:37

    Petra:

    hey pas goed op je zelf
    zoals ik het nu lees heb je het naar je zin ik hoop echt dat je wat voor het meisje kan doen. we wachten hier met smart op je foto's

    groetjes je nichtje uit blerick met familie

  • 27 November 2007 - 19:38

    Monique:

    Hoi Neeltje!
    Je klinkt inmiddels als een echte reizigster. Grappig is dat.... Ingeburgerd en helemaal begaan met de mensen daar. Mooi hoor!!! Succes met Spaanse les krijgen en Engelse les geven. W.S. leer je meer spaans van de straatkinderen dan op spaanse les!
    XXX

  • 29 November 2007 - 19:39

    Zusje:

    Ik wacht met SMART op een aantal geweldige foto's bij dit bericht!!!

    Liefs

  • 30 November 2007 - 17:31

    Merel:

    He neel,

    Heb ik je net gemist online!
    Hoop dat t goed gaat daar, leuk om je post te lezen op mn site. Pas goed op jezelf en iedereen! Misschien dat Sinterklaas daarom niks in je schoen doet, hij vindt t gewoon doodeng daar! :)

    liefs,
    Merel

  • 01 December 2007 - 10:39

    Tante Els:

    Hoi Neeltje
    Dat ik zo laat reageer is dat wij net terug zijn van een weekje even relexen hebben we af en toe nodig toch?Vandaag 1dec.sint nicolaas vieren met de kleinkinderen en natuurlijk met kinderen en aanhang zal vast gezellig worden.Zeg Neeltje pas je wel goed op je zelf tussen dat gewoel daar,ik wens je veel succes met je spaanse les en je engelse les geven we wachten met spanning op je fotos heel veel groetjes en xxxxxsjes van Tante Els en Ome Huub.

  • 02 December 2007 - 10:19

    Mama:

    Hoi dochter,

    Ik twijfel niet aan je gezonde verstand,als het daar te heftig gaat worden ben jij wel weg.De speculaaskruiden vertrekken morgen naar je gastgezin en ik kan je verklappen dat zwarte Piet een cadeautje hier heeft gelaten ,dit geven we eind v.d.maand wel met Geertje mee naar Argentinie.
    Het ga je goed en tot het volgende telefoontje. Dikke kus Ma.

  • 02 December 2007 - 16:50

    Geertje:

    Nou... dat is toevallig, zwarte Piet heeft bij mij ook een cadeautje achtergelaten voor je! Dat neem ik dan eind van de maand ook wel mee!

    Ik heb Harry Potter trouwens uit! Spannend joh :-)
    Meer zal ik niet verklappen hoor.

    Veel liefs

  • 03 December 2007 - 15:50

    Ikke:

    Hallo allemaal,

    Spannend hoor die sinterklaascadeautjes! Ik wil iedereen die Sinterklaas gaat vieren een geweldig feest wensen!

    Is er trouwens nog een Sinterklaas die mij fotoruimte cadeau wil geven? Heb nog maar een paar fotoplaatsjes!

    Hier in Sucre is alles rustig, voor het moment ;-)

    Knuffel, Neeltje

  • 04 December 2007 - 10:49

    Merel:

    Jeeeej de foto's! :)
    Leuk om de kids te zien, en jullie fantastische kerstversiering! wij moeten nog een paar nachtjes wachten, anders is het ook zo wat voor sinterklaas he...

  • 04 December 2007 - 11:05

    Hallo Neeltje:

    Tante mien heeft een sinterklaascadeautje voor jou, Het zat zomaar in haar schoen vanmorgen. Hou het maar even in de gaten want sint heeft jou foto en video ruimte gegeven. hij zou het wel heel jammer vinden als we niet meer van die foto's en filmpjes kunnen genieten. We vinden het geweldig om te lezen hoe je, ondanks een paar mindere dingen, daar zo kunt genieten.

    Groetjes Tante mien en vanuit Heel.

  • 04 December 2007 - 20:18

    Geertje:

    Jeuh foto's!!!

    Ik kan me voorstellen dat je blij wordt van het vrijwilligerswerk bij de gehandicapte kinderen, wat een droppies!!

    Liefs

  • 05 December 2007 - 09:20

    Ma:

    Ola Neeltje,
    Je vraag over Angelica hebben we gesteld aan het Liliane Fonds.We zijn in afwachting van hun antwoord.
    Groeten en kus Pa en Ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 49149

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: