Een bandito en wat cocabladeren! - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Een bandito en wat cocabladeren! - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Een bandito en wat cocabladeren!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

16 September 2007 | Peru, Huaraz

Hoi lieve allemaal,

Het is nog niet zo lang geleden dat ik een bericht heb geschreven, maar na deze week moest het er wel van komen :-)

We zijn met de bus naar Huaraz gegaan. Bij de busreis konden we kiezen uit twee routes. De ene was de snelste en de meest comfortabele, de andere was totaal niet comfortabel, in de slechtste bus over een bumpy road.... maar had wel het beste uitzicht. Die laatste kozen we natuurlijk. We reden door de cañon del Pato. Werkelijk geweldig mooi!

Huaraz staat bekend om zijn Cordillera Blanca, dit is de hoogste bergketen na de Himalaya. Verder heeft het binnen 180 kilometer (zo groot is het gebied van de Cordillera) 30 bergen met toppen die hoger zijn dan 6000 meter. Met andere woorden, een geweldig uitzicht! Je kan hier uitstekend trekken en dat is wat we ook hebben gedaan!

We hebben in totaal 5 dagen getrokken en de dag ervoor hebben we nog een oefenloop gehad om te wennen aan de hoogte. De 5 dagen die we liepen, liep je gemiddeld op een hoogte van 3500 meter met uitschieters naar boven en naar beneden natuurlijk. Die oefendag was dus echt nodig!
Afgelopen maandag hebben we dus in de buurt van Huaraz gelopen. Het was een hele mooie tocht, waarbij je door afgelegen dorpjes kwam en nog wat archeologische sites. Dus ook even daar kijken natuurlijk. Op een gegeven moment zaten we echt wel hoog in de bergen, met helemaal niemand om ons heen en toen kwamen we natuurlijk een bandito tegen! Oftewel een gewapende overval!

Stond er opeens een mannetje met een pistooltje te zwaaien... Even schrikken natuurlijk, maar op zich was het wel komisch. Iedereen in de groep had zoiets van: ´Is het echt.... of staat hij er voor de show´.... maar aan het gezicht van onze gids te zien was het niet voor de show. Vervolgens hebben we allemaal wat geld gepakt en het op de grond neergelegd. De man stond namelijk boven ons op de berg, een meter of 2 hoger.
Daarna zijn we maar door gelopen, tja, wat moet je anders :-)
Vanaf het moment dat ik in Zuid Amerika aan kwam wist ik dat die kans erin zat, tenslotte ben je hier een wandelend bankbiljet :-) en de verhalen die ik hoorde de eerste avond van mijn aankomst.... wat dat betreft verbaasde ik mezelf erover dat het niet al eerder was gebeurd. En het zal, helaas, nog wel een keer gebeuren. Het goede nieuws is: de mensen willen alleen je geld, over het algemeen zullen ze je wel in levende lijve achter laten! Althans, dat hoor je overal! Goed, meer dan genoeg over dit avontuurtje!

Van dinsdag tot zaterdag zijn we dus, met een groep van 5 (6, incl. gids), in de Cordillera Blanca geweest. We hebben de Santa Cruz gelopen, voor het geval dat iemand dit iets zegt :-) Een geweldig mooie trek! De rugtassen hoefde je zelf niet te dragen, daar hadden we de ezeltjes voor! De eerste twee dagen gingen we omhoog en omlaag, de derde dag ging gigantisch omhoog, 5 uur lang. Hier kwam je uit op de Punta Union, of te wel 4750 meter hoog. Erg koud kan ik je zeggen!
De laatste twee dagen gingen geleidelijk omlaag. Ook stukken steil omhoog, maar niet zoals de derde dag.

Elke dag kwam je rond 16.00 uur aan op de kampeerplaats. De tentjes waren op dat moment al opgezet door de man die de ezels dreef. We trokken dan iets warms aan (heb nog wat spullen in Huaraz moeten aanschaffen, warme muts, handschoenen, sjaal, thermisch ondergoed), kregen thee met iets lekkers. De thee werd altijd opgevrolijkt met wat cocabladeren (waar ze cocaine van maken ja) en daar kwam je de volgende dag de berg weer mee op! Haha, nee hoor, alleen cocabladeren daar voel je niets van! Veel toeristen gaan naar Peru om de godsganselijke dag op cocabladeren te zuigen. Het verminderd namelijk je eetlust en je valt dus af. Maar goed, alleen wat in de thee.... Daar merk je niets van! Vervolgens altijd rond een uur of half 6 het heerlijke avondeten, daarna een potje kaarten en rond 21.00 uur lag je in bed. Het was gewoon te koud om buiten de twee slaapzakken te blijven! Slapen kwam er bij mij niet echt van, het was niet koud (thermisch ondergoed en 2 slaapzakken), maar het slaapmatje hielp niet echt :-)

De laatste dag ging steil naar onder en daar ben ik geen held in. Omhoog lopen gaat prima, ook al ben je af en toe (flink) buiten adem, maar na beneden, met allemaal losse stenen en weet ik veel wat allemaal... De gids had dat ook door en pakte al gauw mijn hand vast. Ze sleurde me gewoon naar beneden, maar dat was maar goed ook, anders had ik in plaats van 3 uur, vast 5 uur over de afdaling gedaan!

Afgelopen nacht weer heerlijk in een bed geslapen en ook een toilet is een zegen :-) En de douche! Vijf dagen zonder douche is best wel lang :-)

Tot het volgende verhaal! Heel veel liefs en een dikke kus van Neeltje

• 16 September 2007 - 20:13

Maartje:

Wat weer een avontuur.
    5 dagen niet douchen is wel heel lang idd. Maar je moet er wat voor over hebben he als je op wereldreis gaat.

Mooi hoor het is jammer dat ik je niet kan komen opzoeken.

Pa en ma hebben de vakantiekriebels ook al te pakken. En ik maar ploeteren op school.

Slaap lekker bij de komende dagen.

Groetjes Maartje

• 16 September 2007 - 21:11

Neeltje Zelf:

Hoi lieve allemaal,

De foto´s staan bijna nooit op volgorde... Helaas, doet de pc dat zelf. Geen idee hoe ik dat kan veranderen, maar genieten doe je toch wel waarschijnlijk!

Heel veel liefs!

• 17 September 2007 - 05:14

Geertje:

Hé lieve zus,

Hahahaha, ik zie het al helemaal voor me hoe jij die berg hebt afgedaald!! Tot slot hebben we zoiets maar dan in het heeeeeeel klein reeds gedaan in Noorwegen.

Mooi verhaal en erg mooie foto's.

Veel liefs Jezusje

• 17 September 2007 - 09:59

Jose:

Hoi lief nichtje,

Heb net effe de videos bekeken. Ik werd al zeeziek van t kijken. werd jij niet zeeziek op die boot? Ik heb m (de walvis)gezien hoor.
    Wat n mooie fotos. die uitzichten zijn geweldig. We hebben d'r hier in ierland ook wel een paar, maar denk dat t toch wel mooier is daar. Hoor t wel van jou als dat zo is.
    Liefs en hhel veel groetjes van ons allemaal uit ierland

• 17 September 2007 - 14:23

Susan:

Ach die arme beestjes! Moeten alles sjouwen. Wel gaaf hoor!
    En alweer van die mooie foto's. Wat was dat voor een vrucht??
    Liefs Suus

• 17 September 2007 - 15:50

Maylang:

mooie foto's neeltje, daar zijn mijn vakantiefoto's niks bij vergeleken. kon je niet onder het watervalletje staan om te douchen....? Zeker ijskoud water. groetjes maylang

• 17 September 2007 - 16:00

Ine:

Ach, gossie, wat heb je die arme ezeltjes aangedaan??!!Maar gelukkig heb je zelf gelopen. Knap hoor. En ik kan het weten, vraag maar aan Jean.
    Tja, die slaapmatjes...We hebben afgelopen weekend weer eens gekampeerd met de tent en ja, zo'n matje is toch niet echt comfortabel en 's nachts was het koud. Maar we hadden overdag wel heerlijk weer. Lekker om er even tussenuit te zijn.
    Even nog wat politiek nieuws, voor het geval het je interesseert. Rita Verdonk is uit de VVD gezet. Ze had een te grote mond voor Rutte. Nu blijft ze wel in de kamer, maar ook blijft ze lid van de VVD. Dus hoe dat moet lopen??? Ze verzinnen ook steeds wat nieuws in Den Haag.
    We genieten van je mooie verhalen en foto's.
    Liefs Ine en Jean.

• 17 September 2007 - 17:11

Merel:

ik vond ook die ezeltjes maar zielig!!! Maarja, tis wel handiger voor jullie natuurlijk!
    Enne, wij zien niet dat die foto's niet op volgorde staan hoor... Misschien moet je ze gaan nummeren ;)

Allemaal heeeel mooi! ik zou zeggen: ga zo door! :)

• 17 September 2007 - 18:11

Marieke:

Ha Neeltje,

Tja het is al eerder gezegd maare, wat zielig voor die arme ezeltjes! En maar sjouwen en maar sjouwen! Maar ja, dan hadden ze ook maar geen pak-ezel moeten worden!
    Wederom erg mooie foto's en wat een uitzichten! Wauw!
    Pas op voor de bandito's en geniet van alles om je heen! (doe ik ook....in Tegelen!!!!)
    Gr Marieke

• 17 September 2007 - 20:03

Tante \els:

Ha die Neeltje,ben ik effe blij dat ik geen ezeltje ben wat moeten ze sjouwen maar ja hadden ze maar geen ezeltje moeten worden,het is wel een gemak voor jullie,zeg Neeltje het zijn weer erg mooie fotos en die vrucht was hij erg lekker? Wij gaan de 18september ook even er tussenuit een weekje naar Ierland ook genieten van de natuur heel veel lieve groetjes van Ome Huub en Tante Els.

• 18 September 2007 - 09:24

Natascha:

Wat een avonturen?!?!?!?!?!?!?

Volgens Rick moet je wel een week naar Heel komen om het hele verhaal te vertellen, en willen we alle foto's bekijken zul je wel met een vrachtwagen komen?
    Hier gaat alles goed. Nog goed vier weken en we hebben al weer herfst vakantie. We gaan dan een paar dagen naar Friesland. (als je nog weet waar dat ligt.)
    Met Tante Mien gaat het ook goed. Ze heeft pas weer allerlei onderzoeken gehad en alles was goed.
    Ik zag een mooie fote van een lama die je had gezien, wij zijn afgelopen zatergag naar het Benelux circus geweest (Oma Mien, Rick, Lars en Ik) en je voelt hem al aankomen............ daar waren lama's maar zoals ze vertelden zijn die moeilijk wat aan te leren. ze liepen dan ook alleen rondjes en sprongen over een balkje.Het was een klein maar een leuk circus.
    Nu weer even genoeg geleuter, Tot de volgende keer !!!

Groetjes Tante Mien, Natascha en de rest

• 04 Oktober 2007 - 11:44

Marianne:

Leuk dat je weer even hebt gebeld,maar ook op deze site kijk ik bijna iedere dag. Marleen vertelde dat ze druk was met de verhuizing maar dat ze je wel volgde. Gisteren stond in de krant dat Merel was geslaagd voor haar tweede bul,bij deze proficiat Merel met deze prestatie.En jij Neeltje geniet nog van je vrijheid en we w achten op de volgende avonturen. Heel veel groeten,Mama