Hemel op aarde - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Hemel op aarde - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Hemel op aarde

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

07 September 2007 | Peru, Huanchaco

Ola chica´s en chico´s,

Ben in Peru beland! Heel ´makkelijk´, je neemt de nachtbus, stapt uit op de grens, gaat tig kantoortjes binnen zowel aan de Ecuadoriaanse kant als de Peruaanse kant en dan ben je er! Weer een stempel erbij in mijn paspoort!
Aleen de busrit was nog echt Ecuadoriaans, want terwijl we reden had niemand de verwachting dat we in Peru aan zouden komen :-) De bus stopte enkele keren, werd een keer of twee gemaakt en als we dan weer reden dan reed de chauffeur zo hard dat je makkelijk de berg af kon vliegen. Voornamelijk doordat ze in de bergen een geweldig goede vangrail hebben.... Houten paaltjes met prikkeldraad ertussen!

Vilcabamba in Ecuador was niet zo warm als we verwacht hadden, maar wel zo mooi!
Na twee nachten hebben we dus maar besloten, samen met 2 duitsers, 2 ieren, 1 engelse, 1 canadees/ierse en 1 andere hollander (groep van 9) om de grens dan maar over te steken naar Peru!
Met dit reisgezelschap hebben we de eerste week in Peru gedaan, we leken wel een tour groep!

De eerste stop over de grens was Chiclayo. Een stadje vol zon! Debbie en ik zijn daar onder andere naar een Sjamaan geweest (een ´dokter´) en het was geweldig grappig.... totdat hij 10 keer je ´hart´ aanraakte en vervolgens een vinger in je navel stopte.... Oke, dat was het sein, wegwezen en niet meer achterom kijken :-) Hahaha, dat was lachen!

Ik wilde in Noord Peru heel graag naar Chachapoyas en met zo´n grote groep hebben we het ook maar gewoon gedaan. In alle reisgidsen staat namelijk dat Chachapoyas zo moeilijk te bereiken is, dus iedereen had toch zo z´n twijfels in het begin...
Nou was het niet zo heel erg lastig, dus ik ben heel erg blij dat we het hebben gedaan. Het enige wat je miste was asfalt. Het is echt hemel op aarde, op asfalt rijden. Vooral na uren over een hobbelige zandweg!
In Chachapoyas heb je verschillende archeologische sites die de ´normale´ toerist dus niet gauw ziet!
We zijn een dag naar Kuelap geweest, dit is DE inca site na de Machu Picchu. Geweldige locatie, weinig andere gringo´s, goed gezelschap, mooie foto´s en heerlijk weer... Wat wil ik nog meer?
De andere dag zijn we naar plaatsen in de omgeving van Chachapoyas geweest waar sarcofagen en andere begrafenisrituelen waren te zien, uit de tijd voor de Inca´s. Geweldig dat het er na al die honderden jaren nog staat! Gingen de mensen vroeger dood, dan werden ze gemummificeerd en in de sarcofaag ´gestopt´, die zetten ze op de berg. Hoe hoger zo´n sarcofaag op de berg stond, hoe belangrijker de persoon was.

Na Chachapoyas namen we de nachtbus naar Trujillo, daar ligt een klein dorpje Huanchaco, waar we de laatste paar dagen hebben gespendeerd. Dit gedeelte van Peru is een woestijn en staat bekend om zijn piramides. Ja, dat lees je goed, piramides komen dus niet alleen voor in Egypte. Alhoewel ik nooit in Egypte ben geweest, durf ik met de hand op mijn hart te zeggen, dat de piramides in Egypte beter bewaard zijn gebleven!
Hier lijkt het op een in elkaar gezakte hoop zand als je met het mini busje over een hobbelige weg komt aanrijden.... Vervolgens ga je naar binnen en dan zie je nog wel erg veel interessante en mooie dingen! Vooral als je weet dat ze geen geld hebben om het te restaureren en het er dus al eeuwen zo mooi uit ziet!

Oke, dat is in een notendop het noorden van Peru! Ik heb wel al gemerkt dat de mensen in Peru veel spraakzamer en vriendelijker zijn. Het land is veel goedkoper dan Ecuador, echt een wereld van verschil... Hier kost een kamer rond de 4 a 6 dollar per nacht, in Ecuador het dubbele. Dit geldt ook voor het eten en drinken. Ongelooflijk gewoon dat het zo kan verschillen. Tja, je bent Nederlandse of niet he :-)

Ge groep van negen is de laatste dagen uit elkaar gebrokkeld, maar dat is normaal. Ieder gaat zijn eigen kant op, de een moet een vliegtuig halen en de ander heeft veel minder tijd dan de volgende. Het is erg leuk en gezellig om zo veel andere mensen te ontmoeten!
Nou, ik ga er een paar mooie foto´s op zetten en daarna ga ik voor mijn massage! Nicole is al geweest, Debbie gaat nu en ik mag over een klein uurtje! Heerlijk!

Heel veel liefs en tot mails/berichtjes´,

Neeltje/ Nigel/ Nelia

ps. Neeltje voor de hollanders, Nigel voor de engelsen en Nelia voor de spaanstaligen :-)

• 07 September 2007 - 17:17

Maartje:

Hey neeltje

ik heb net al effe met je gesproken en heb er dus op gewacht tot je verhaal op de site stond. Ik was erg benieuwd naar je avonturen. Geniet van je massage. En heb een mooie tijd in Peru.

Groetjes Maartje

ps. ik ga zo effe de foto's bekijken

• 07 September 2007 - 19:55

Marieke:

Hello Nigel!

Ook leuk zo'n naam waar je in andere landen een nieuwe voor krijgt!
    Weer mooie foto's en een leuk verhaal, alsof ik er zelf bij ben! Maar gelukkig zit ik nog in dit kikkerlandje met echt nederlands weer!
    Wat die massage betreft.... wil ik ook wel nu na het sporten! Zal pascal eens lief aankijken.....!!!
    Veel plezier in Peru en op naar de volgende stempel!
    Gr Marieke

• 07 September 2007 - 20:50

Miranda:

Op naar Machu Picchu?!
    Ik geniet van je verhalen, blijf ons op de hoogte houden!
    Groeten vanuit een Nederland waar de pepernoten al bij het Kruidvat liggen!

• 08 September 2007 - 07:33

Jose:

Erg mooie fotos.Mooie ideale man. Heb je verder ook geen last van alleen maar de vreugde?!waren de ieren ook aardig voor je?heel veel plezier op je verdere avontuur.Doe ze de groeten uit Killarney

Liefs Jose, Kodjo, Joe en Laura

• 08 September 2007 - 07:53

Lizet:

He Neel,
    Wat een rotleven heb jij toch! Ik kan je vertellen: ook hier hebben wij een reisje. Elke ochtend weer opstaan, naar school of studeren, boodschappen doen....
    Geintje. Het is inieder geval allemaal weer begonnen. Gniffel maar even, ja!
    Dat Peru spreekt me op de een of andere manier meer aan dan Ecuador. Het lijkt wel of je daar nog meer in een andere cultuur bent. Prachtige foto's trouwens!
    En hoe bevalt dat met al die anderstaligen? Vlgs. mij komt er nu minder van je spaans terecht en wordt je engels steeds beter...
    Kijk uit naar je volgende bericht!
    Liefs Lizet

• 08 September 2007 - 19:31

De Burent:

Hoi Neelus!

Hier een berichtje van de burent.
    Zo te lezen/zien heb je al aardig wat meegemaakt de afgelopen weken. Een stuk spannender dan hier in Hengelo..

Hopelijk heb je het erg naar je zin en heel veel plezier nog!

Groetjes,
    Lotte, Nick, Bert en Rita

• 09 September 2007 - 09:12

Petra:

hey wat een bofkont ben jij met een massage die je gekregen hebt. maar het is echt een mooi verhaal wat je er steeds van maakt. en ook mooie foto's. hier in Blerick is het net droog bijna alleen maar regen wind en het is koud.

veel plezier daar nog en hou ons op de hoogte we genieten echt van je verhalen.

groeptjes van uit Blerick: Noud, Hermien, Petra en Carla

• 09 September 2007 - 17:34

Geer:

Hé Zus,

Ben net terug van kamp... Ook een reisje, maar niet 1/10 zo spannend en leuk als wat jij daar doet. Maarre, verschil moet er zijn he.
    Veel kinderen met heimwee, en dat soms al op dag 1 (vermoeiend!!!)
    Ik mail je snel!

Liefs Jezusje

• 10 September 2007 - 18:08

Simone En Monique:

Lieve Neeltje,
    Ik heb Simone maar even uitgelegd wat jij daar met je nieuwe man doet! Ha-Ha!
    Simone wil weten of het niet eng was op die trein! Prachtige foto's we kijken nog steeds met veel plezier. Zit er nog wat in je rugzak? Veel plezier en doe voorzichtig!
    XXX Simone en Monique

• 11 September 2007 - 10:47

Ome Hans/tante Corri:

Wij genieten iedere keer van jouw reisverhalen. Nog verder veel reisplezier.
    Hans/Corrie

• 12 September 2007 - 14:50

Susan:

Hey Nelia,
    Dat klinkt cht goed. En wat en gafe foto's. Al moest ik wl twee keer kijken bij 'mijn iedeal man?'. Haha.
    Volgens ij maak je heel wat mee. Ga je nog naar MachuPicchu?
    Veel plezier met hiken!
    Liefs Suus

• 16 September 2007 - 18:50

Bart Peeters:

fijn je vandaag aan de telefoon gehad te hebben, geniet van alles, heel veel liefs en een dikke knuffel
    Pa en ma

• 04 November 2007 - 21:37

Wilbert:

Hoi Neeltje
    Die foto van de ideale man.
    trilt die ook en welke smaak is het???
    groetjes uit sevenum.
    p.s. waar zijn de foto`s in de bikini aan het strand??