Kris kras door Ecuador! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Kris kras door Ecuador! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Kris kras door Ecuador!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

25 Augustus 2007 | Ecuador, Cuenca

Hallo lieve allemaal!

Twee weekjes kris kras door Ecuador, dan maak je toch een aantal dingen mee....
Zo hebben we twee keer een staking gehad. Allebei op een maandag, misschien maar niet meer op een maandag met de bus reizen...? De eerste keer hebben we ongeveer drie kwartier met de rugzak opgelopen, kris kras door de staking heen. Alle bussen, taxi´s en ander vervoer waren ingesloten en konden dus geen kant op. Na het tochtje namen we een auto naar het dichts bij zijnde dorpje en daar stond een bus klaar om te vertrekken. We vroegen natuurlijk waarom er een staking was, maar dat wist niemand. Tja, je bent in Ecuador of niet he? De andere staking hebben we gewoon in de bus afgewacht en na een uur begon het al te rijden. Erg snel! Vooral als je weet dat op een andere plek in Ecuador een staking maar 3 weken heeft geduurd.... Dat valt dan heel erg mee!

Verder hebben we een kapotte bus gehad en ook een bus die ze terwijl we aan het rijden waren, ook aan het repareren waren.... Hier kan alles! En helaas is Nicole in de bus bestolen. Dat is heel vervelend natuurlijk! Vooral omdat we allebei niets hebben gemerkt.
Maar goed, me dunkt dat we de pret rond de bussen wel hebben gehad, of nie?

We zijn nu dus in Cuenca. Iedereen die de atlas erbij heeft, let op! Van Lago Agrio naar Tena, Baños, Riobamba, Alausi, Riobamba, Guayaquil, Puerto Lopez en dan nu in Cuenca! Straks naar Vilcabamba en dan op naar de grens met Peru! Eerst nog lekker relaxen in Vilcabamba.... daar is het namelijk altijd goed weer!!

Maar goed. De afgelopen twee weken weer veel gedaan! Zo hebben we in Baños een waterval bezocht. Op naar Riobamba. In Riobamba vertrekt drie keer per week een trein en daar wilden we graag een kaartje voor. Het is namelijk een speciale trein. Je rijdt door gigantisch mooi gebied en je mag bovenop de trein zitten. Dat willen we allemaal wel! Dus samen met vele andere toeristen een hele middag zitten wachten om te horen dat de trein niet vanuit Riobamba vertrekt, maar vanuit Alausi. ´s Ochtends vroeg dus naar Alausi. We hadden helaas ook al gehoord dat we niet meer bovenop de trein mochten zitten. Er was namelijk een ongeluk gebeurd met twee japanse toeristen (wie anders...?) die zo nodig staand op het dak een foto moesten maken, terwijl de trein reed. De twee toeristen hebben het niet overleefd. Onthoofd....
Goed, wij op naar Alausi. We zitten in de trein en na een minuut of 10 mogen we wel op het dak. Betaal een dollar extra, die de mannen natuurlijk zelf in hun zak steken en je hebt een geweldige plek!

Op naar Guayaquil, de grootste stad van het land. Met taxi´s die nog net niet uit elkaar rammelen als ze rijden. Verder weten ze ook niet hoe ze moeten inhalen, is het nou rechts of links... ach we toeteren gewoon even... Hoeveel auto´s er naast elkaar op de weg kunnen is ook nog steeds de vraag. Het is een brede weg, maar of er nu 4 of 7 auto´s staan.... maakt niets uit als het past! Het is een lelijke stad en puur een noodzakelijk kwaad om de dag erna naar de kust te gaan. Naar het kleine en lieftallige vissersdorpje Puerto Lopez.

Puerto Lopez is beroemd om zijn walvissen en om het eiland Isla de la Plata. Oftewel het ´galapagos eiland voor de armen´. Je ziet een aantal dezelfde beesten als op de galapagos eilanden. Daar moest ik natuurlijk naar toe. Alleen zou ik geen Neeltje zijn als ik niet wat zou vergeten natuurlijk. Wat was ik vergeten...extra batterijen.... dus helaas geen foto´s van de blue footed boobies of van de walvissen....
Maar gezien heb ik ze en ik heb er ook van genoten! Een foto van de blue footed boobie krijg ik nog van een ander stel toeristen die ik op de toer heb ontmoet. Dus even geduld zeg maar!
De walvissen komen elk jaar naar de kust voor Ecuador en Colombia, het ene jaar om te paren en het andere jaar om het kalf te werpen. Wij zagen een echte springende walvis (denk maar aan de film Free Willy) en het was super om te zien!
De zee was ruw, maar dat mocht de pret niet drukken! Het eiland zelf was, afgezien van de vogels, niet heel indrukwekkend. De verschillende soorten vogels die er leven zitten met gemak op nog geen meter afstand van je! Super om te zien!

Goed, dat waren de afgelopen twee weken wel ongeveer.

Het eten is hier erg vet en veel voor vegetariers hebben ze niet. Helaas moet Argentinie nog erger zijn, maar dat zien we dan wel weer! Het weer is hier afwisselend, het kan heeeeel erg warm zijn, maar ook erg koud. Ach, ik heb alles bij me... als ik het niet vergeet. Zo ben ik in de 5 weken dat ik hier ben al wel 10 dingen kwijt geraakt... en niet altijd de handigste zeg maar. Wat denk je van mijn teva´s (heerlijke sandalen), mijn reisrugzak (voor om mijn grote rugzak heen), mijn shampoo, mijn...weet ik veel. Ik vergeet overal wel wat, helaas. Ach, zo wordt de rugzak steeds lichter :-)
´Allways look on the bright side of life´

Iedereen weer aan het werk in Nederland? Mijn (ex) collega´s bijna! Ik wil jullie veel succes wensen met het nieuwe schooljaar en ik hoop dat jullie een goede vakantie hebben gehad! Eerst nog een paar dagen genieten! Sorry, moest het even zeggen.....

En voor degenen die alweer begonnen zijn, ik hoop dat het mee valt!

Heel veel liefs van mij!

  • 25 Augustus 2007 - 19:13

    Geertje:

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA... sorry. Moest ff lachen omdat je vanalles vergeet. Als je nou nog hele belangrijke dingen gaat vergeten, doe dat dan voor 28 december. Dan kan ik nog wat vervangends meenemen naar Argentinië!
    Ik ben heel benieuwd naar het niet vegetarische eten daarachter.

    Veel liefs xxx

  • 25 Augustus 2007 - 20:02

    Ikke Zelf:

    Ja, dat hebben jullie goed gezien! Ik heb er twee video´s op gezet! Dat is toch wel heel knap van mij! En ja, als je goed kijkt zie je een beetje walvis! Dus bekijk die video´s!

    Heel veel liefs Neeltje

    Natuurlijk verwacht ik nu alleen maar oooo´s en aaaaa´s!

  • 25 Augustus 2007 - 22:46

    Maartje:

    Hey neeltje,

    Ja je mailtje okmt wel maar ja de laatste week van de vakantie was het erg druk.
    En dat was dan ook mijn laatste weekje bij H.A. Nu allen nog maar Eye Wish.
    Ik zal je heel snel mailen.

    Nou ik heb je stukje Walvis gezien hoor.
    En OOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHH wat is die mooi.

    Nou mijn mail volgt snel.

    Groetjes Maartje

  • 26 Augustus 2007 - 00:18

    Willem:

    Dat verhaal van het treinongeluk ken ik, was daar op dat moment. Zag de twee liggen op het dak....
    Vilcabamba is een aanrader en dan hotel Izcualumu of zoiets, paradijs op aarde.
    Daar vandaan moet je naar het zuiden gaan en daar de grens oversteken, Zumba.
    Heel avontuurlijk en dan naar Chachapoyas.
    Voor meer info kun je me altijd mailen.

  • 26 Augustus 2007 - 10:25

    Geertje:

    Ik werd al zeeziek van het kijken naar dat filmpje.

    Grz.

  • 26 Augustus 2007 - 10:37

    Merel:

    @Geertje: idd, en je vraagt je ook af waar je precies moet kijken...
    Maar: oooo en aaaa natuurlijk, alleen al voor het feit dat Neel deze filmpjes op de website heeft gekregen!!

    En Neeltje: leuk je nog even 'echt' gezien te hebben gisteravond, eens kijken of er nog meer van die moderne internetcafes zijn daar! Veel plezier, en blijf vooral foto's maken!!
    liefs,
    Merel

  • 26 Augustus 2007 - 12:01

    Ma:

    hallo dochter,
    Soms is het maar goed dat je bepaalde dingen pas achteraf ziet want zo'n treinsurfavontuur langs die afgronden en op een trein waar je je nergens aan kunt vasthouden zal best fantastish zijn maar om naar te kijken als ouder best griezelig.Zo te zien en te horen geniet volop ,houen zo en tot het volgende avontuur. Ma xxxxx

  • 26 Augustus 2007 - 17:50

    Tante Els:

    Nou Neeltje ik vindt het echt aaaaaaaa en ooooooooo maar die walvis ik heb toch erg goed moeten kijken hoor maar toch reg indrukwekkend,en op die trein,het zal best een mooi uitzicht zijn maar ik vindt het wel erg gevaarlijk en erg gewaagd,Neeltje tot het volgende gewaagde stuntje veel plezier en tot horens doeiiiii. Tante Els.

  • 27 Augustus 2007 - 08:50

    Sonja:

    Jaja, ik heb de walvis gezien (neem maar van jou aan dat het er ook één is:) ).
    Wel eng zeg om bovenop de trein te zitten, maar van hoogtevrees ofzo had je toch al geen last. Wel een oplossing voor als het weer erg druk is in de 2e klas van NS haha.
    Geniet nog van alle leuke enge dingen die je daar doet!
    x Sonja

  • 27 Augustus 2007 - 17:02

    Marieke:

    oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    Ja daar vroeg je om! Ik meen een staart van de walvis gezien te hebben..... Maar ik heb ook walvissen gezien hoor! O, nee sorry, orka's! Och ja, geef 't beestje maar een naam! Niet in het wild natuurlijk, gewoon in Sea World! Maar was ook mooi en indrukwekkend! En over die trein....ook dat zou ik nooit doen! Langs die afgronden en dan op het dak van een wiebelende trein? Ik dacht het niet! Maar goed dat er mensen bestaan die dat wel durven! Nou, veel plezier en ik lees het wel weer!
    Veel groetjes Marieke

  • 28 Augustus 2007 - 17:54

    Ine:

    Hoi Neels,
    Jaaa,leuk hoor wat je weer allemaal doet. Heerlijk voor je. Ik heb op La Palma met dolfijnen gezwommen. Was ook erg gaaf. Werd later alleen zeeziek. Datzelfde gevoel overkwam me weer een beetje toen ik naar je filmpje zat te kijken. Alleen hoefde ik nu niet te kotsen.
    Tja en met die dingen vergeten. Ik heb je niets voor niets die haken meegegeven, maar die ben je zeker ook vergeten....
    Heb je al meegekregen dat er in Peru een ernstige aardbeving heeft plaatsgevonden? Ik denk dat als je er naartoe gaat eerst nog moet helpen puinruimen.
    Ik ga in September een weekje naar Athene. Als ik pech heb moet ik daar mee helpen bosbranden te blussen. Half Griekenland staat namelijk in brand. Heel naar. Ze schijnen te zijn aangestoken en er zijn al veel doden gevallen. Dus ik hoop dat het een beetje over is als wij gaan.
    Je hoort het wel. Veel plezier, doe voorzichtig en geniet lekker.
    Toedelssssss Ine

  • 29 Augustus 2007 - 18:44

    Merel:

    NEEEEEELTJE!!!! Tis gelukt! Tis af! Ik ben (weer) afgestudeerd!!!! Wilde het even kwijt :) Tot online!

  • 30 Augustus 2007 - 17:45

    Susan:

    Ben ik dan de enige die de walvis niet kan zien. Hij doet het niet. BOehoe!!!!
    Maar die treinreis is wel super.
    Zolang je je camera niet verliest vind ik het best. Haha!
    Veel plezier nog.
    Liefs Suus

  • 31 Augustus 2007 - 11:34

    Marleen:

    Neeltje!!
    Endelijk eens eens een reactie van mij. Gaaf joh, die foto's!! Zo wordt je verhaal nog levendiger! Als ik het zo lees en zie overtref je jezelf bij iedere reis. Gaat ze een beetje op een trein zitten!! Haha. Dat zou je in nederland toch niet in je hoofd halen! En het regenwoud in. Ik zie je nog zo in bungalowpark Eureka stampen om een zielig bijtje uit je laars te krijgen. Met alle gevlogen van dien natuurlijk. Lijkt me trouwens een ontzettende gave reis. ECHT veel te zien en te beleven. Ik heb alleen geen altas bij de hand (al ingepakt) da´s wel jammer, want zo kan ik je reis niet precies volgen..Nou ja, je verhalen en foto´s laten al veel zien, maar het echt beleven blijft natuurlijk vele malen mooier. En ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Groetjes van Lenze, Niek,Tess en Marleen

  • 03 September 2007 - 09:41

    Lucienne:

    Hoi Neel,

    Ja, we zijn weer begonnen!!! Onze vakantie zit er weer op.
    Zo dus het oerwoud overleeft, zie je nou wel. Hoe gaat het met espagnol?? en wat een geweldige ervaringen doe je allemaal op, daar kan een schooljaar niet tegen op. Ben benieuwd naar je volgende avontuur in Peru.
    groeten,
    Lucienne

  • 04 September 2007 - 14:00

    Onaisha :

    hoi juf neeltje
    ik heb met shomayra naar je foto's gekeken helemaal cool.
    en wij , ik,mama, en shomayra blijven je volgen.ik heb het leuk in de klas maar ik mis je wel.
    groetjes van onaisha en fam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 49140

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: