Het zweet springt spontaan van je gezicht af! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Het zweet springt spontaan van je gezicht af! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Het zweet springt spontaan van je gezicht af!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

18 Mei 2008 | Mexico, Mexico-stad

Hola una otra vez,

Heet, heter, heetst! Zo kan ik de afgelopen weken Mexico het beste beschrijven. Nog wat andere kernwoorden zijn: Susan - Grens - Nieuw wereldwonder - Stierengevecht - Oude stenen - Wit strand en hemelsblauw water - Sollicitatiebrief - Nachtbussen - Laagseizoen - Kampvuur - Koud - Slechte gids - Jungle - Paus - Grens...
Nou dat waren de kernwoorden wel, nu het verhaal nog. Hmmm, het zal wel weer een lang verhaal worden. Tja, dat heb je als je dik drie weken geen nieuw verhaal op je site zet. Lees ze!

Susan kwam mij in Cancun opzoeken! Gezellig! Cancun staat bekend om zijn vele, vele bezoekers uit de USA. Tevens is het ook een complete westerse stad, waar we allebei niet al te lang wilden blijven. Dus op naar een klein eilandje net voor Cancun, Isla de Mujeres. Het was erg leuk om elkaar na dik negen maanden weer te zien!! Veel gekletst, veel gelachen en gewoon genoten van elkaars gezelschap! De laatste paar dagen van de vakantie van Suus moest ik haar bijna gaan wegpesten. Ik was namelijk bang dat ze mij op het vliegtuig zou zetten en dat zij in Mexico zou blijven... en daar doen we natuurlijk niet aan!

Met Susan naar een van de nieuwe wereldwonderen geweest, genaamd: Chichen Itza. Voor mij de eerste keer dat ik met de Maya cultuur in aanraking kwam. Deze pyramide was vroeger erg belangrijk, op het hele terrein (met meerdere ruines) woonden op het hoogtepunt zo´n 55.000 mensen. Het is een prachtige pyramide, dus het mag met recht een nieuw wereldwonder heten, al zeg ik het zelf! Geld voor een gids hadden we niet ;-) Oplossing ligt voor de hand, ik luisterde de ene keer naar Suus, die er heel veel van af weet, of doet alsof ;-) De andere keer schoof ik aan bij een toergroep. Die groepen zijn zo groot dat ze dat niet echt door hebben, en... elke backpacker doet dat!
Een dag later met Suus en twee Fransen naar cenotes toegegaan. Dit zijn grotten die volstaan met water en hier hebben we heerlijk gezwommen! Diezelfde dag ook naar een hacienda geweest waar we hebben kunnen genieten van muziek, traditionele dans en lekker eten.

De dag daarop met hezelfde viertal naar een stierengevecht geweest. Ja, uhmmm.... ik .... een vegetarier.... naar een.... stierengevecht.... Suus zag het ook niet echt zitten, dus we namen de beslissing om weg te gaan als we er niet tegen zouden kunnen.
We waren de enige vier toeristen! Prachtig om in dit kleine dorpje te zijn, waar honderden mensen op zelfgemaakte - zou het ons wel houden - houten stellages zaten, klaar om te juichen, te oooh´en en te aaah´en! Genoten van het hele circus vooraf, de verkopers, alle mensen die binnenstromen, de cowboys op hun paasbest op hun mooie paarden en de opwinding van de stierenvechters die binnen kwamen. Gewoonweg prachtig die hele sfeer! Mooi om mee te maken. In totaal zouden er zes stieren komen en alleen de laatste zou gedood worden. Gelukkig hebben we dat niet gezien, we moesten namelijk de bus terug halen. He wat jammer nou ;-)

Vervolgens op naar Tulum om van het witter dan witte strand met het warme, hemelsblauwe oceaanwater te genieten. Ook nog even twee andere ruines bezocht. Allemaal oude stenen ;-) Samen maken ze toch indrukwekkende gebouwen (ruines) hoor! Toen terug naar Cancun waar Suus op vrijdagochtend weer terug ging naar Nederland. De rest van de dag heb ik gebruikt om mijn sollicitatiebrief te maken. Help! Sollicitatie = werken. Werken = hmmm, weet ik niet meer ;-)
Voor iedereen die het zich afvraagt... Het is voor werk in de zomervakantie, nog niets vast dus!

Susan dus weer in Nederland, ik op naar een aantal stadjes met de nachtbus. Mexico is een groot land! De bussen zijn hier weer luxe, had ook geen vreemde dromen, dus helaas geen spannende verhalen!
Ik ben in Campeche geweest, een mooie stad (gloeiend heet) met de originele stadsmuur er nog omheen. Op naar San Cristobal de las Casas. Een echt Maya stadje. En o, o, o, wat een heerlijkheid! San Cristobal ligt op 2200 meter hoogte. Dit betekende slapen onder dekens en het koud hebben ´s avonds! Jippie! In deze stad ben ik dus ook bewust een paar dagen blijven rondhangen. Onder andere een toer gemaakt naar Chamula, een Maya dorpje waar de belangrijkste en mooiste kerk van de omgeving staat. Hier worden nog allerlei rituelen uitgevoerd. Mooi om te zien, helaas weinig geleerd over de Maya´s. Mijn (slechte) gids hield wel van praten, alleen zei hij niets interessants. Erg jammer!

Op naar Palenque! Ook hier een belangrijke Maya ruine, maar nu diep in de jungle. Samen met Benedict (nee, niet de paus) deze ruines bekeken. ´s Avonds heerlijk in een hangmatje geslapen... nou ja, het was wel even weer wennen hoor! Met Benedict naar Frontera Corozal gegaan waar we nog een andere Maya ruine wilden bekijken, de Yuxchilan ruines. Hmmm, helaas liggen die ver weg en kun je er alleen maar komen met de (peperdure) boot. We zouden een nachtje overnachten hier en even afwachten of er misschien meer toeristen kwamen.... Ja hoor, daar kwam een Hollandse toergroep! Ik dus netjes met de gids gepraat en we mochten mee! De boot dus niet hoeven te betalen, alleen de fooi van de bootman. Goed geregeld!! Genoten van de ruines, waar we (eindelijk) de enige toeristen waren! Toen terug naar Frontera Corozal en daar zijn we de grens naar Guatemala overgewipt!

Nu dus in Guatemala! Snif! Mijn laatste ´nieuwe´ land. Ongelooflijk hoe snel de tijd hier gaat! Nog maar even genieten van de komende zes weekjes!!

Liefs vanuit een zweterig, maar ontzettend mooi land!

Knuffels van mij!

Ps. Bijna vergeten te vertellen... De Mexicanen zijn een van de vriendelijkste mensen die ik tot nog toe ben tegen gekomen!



  • 19 Mei 2008 - 06:29

    Jose:

    hoi lieve neeltje. nog effe (niet aan denken) genieten. trouwens erg mooie fotos weer. Hoeveel fotos heb je wel niet????! wij zijn druk met pakken en volgende week doet Joe nog de 1e communie in Killarney. dan nog 1,5 week en dan zijn we weer voorgoed terug in Nederland. Dus voor mij is het zelfs eerder nog dan voor jou. heb nu nog even 4 weken vrij voor dat ik in NL begin aan mijn new adventure. Dus ook ik kan nu eindelijk eens genieten van al het moois in Killarney, zonder werkdruk. ga komende week met pap veel wandelen.
    Geniet nog even en wellicht tot heel gauw. Heel veel liefs Jose en knuffels van Joe en Laura

  • 19 Mei 2008 - 08:08

    Esther:

    Hoi Neeltje,

    Geweldig een nieuw verhaal en weer nieuwe foto's. Het is weer erg leuk om je verhaal te lezen. En je bent weer alleen op pad....nu komt er toch niemand meer langs?? Nog ff en dan ga je weer naar huis..dus veel plezier!

    Groeten, Esther

  • 19 Mei 2008 - 08:42

    Ma:

    Nelus;
    Het is verleidelijk om dit ook weer in het rijtje te zetten van te bezoeken landen,maar genieten doe ik ook al van jouw verhalen.
    Hier druk met het nieuwe huis van de familie Berisha,op wat kleine details na kan er a.s.vrijdag worden verhuist.Dus zonder werk zitten we nog niet.Moet vanmiddag weer werken in de wereldwinkel[met veel plezier].Groeten en een dikke kus van je ma,je pa en natuurlijk van Vesa ook een dikke knuffel.

  • 19 Mei 2008 - 10:39

    Maartje:

    Hey Neeltje

    Ik heb weer vollop genoten van je nieuwe verhaal. Wat leuk om weer wat te kunnen lezen. Nou geniet nog effe van de laatste weken in Guatamala. Of ga je nog ergens anders naar toe.

    Heel veel liefs en een dikke kus Maartje

  • 19 Mei 2008 - 14:42

    Pa:

    Hoi Neeltje, heb even je verhaal gelezen, sluit aan bij het verhaal van ma, heb alleen een vraag, hoe krijg ik de foto's staand op de computer, zo krijg ik een stijve nek. Geniet van je laatste nieuwe land.

    Heb gisteren een pr. gelopen op de halve marathon, ik heb die gelopen in en rond het buurser zand, een prachtig parcours over heide velden, door bossen, langs weilanden. Wat is nederland dan mooi. Er waren 4 afstanden. 7; 12,2; 16,4 en 21,2 km. Deze laatste afstand heb ik afgelegd in een uur en 48 minuten. Ik moest van Jan met de handrem lopen, moest er twee uur over doen, echter ik starte wel wat langzamer en heb toen de hele wedstrijd in hetzelfde tempo gelopen waardoor er toch een hele goede einsdtijd uitkwam. Het was lekker, zonnig en niet te warm. de tocht was goed verzorgd, niet alleen water maar ok thee en op verschillende plekken stukjes banaan en sinaasappel. In totaal liepen en een 200 a 250 mensen over de 4 afstanden dus lekker rustig.
    Zoals je leest gaat de fam. Berisha eind van de week verhuizen; het huis ziet er picobello uit, mag ook wel want we zijn vanaf 18 april zo'n beetje 6 dagen in de week bezig geweest.

    Heel veel liefs van ons


  • 19 Mei 2008 - 16:31

    Geerepeer:

    Hee big sister!

    Leukleuk, om weer een verhaaltje met beeldmateriaal te lezen. Erg leuk om te lezen dat het gezellig was met suus.

    Ik ben maar zo vrij geweest om je foto's te roteren, zelfs op deze pc ging dat niet al te snel, dus ik kan me voorstellen hoe traag dat gaat op een pc daarachter.

    Geniet met volle teugen en tot snel!!

    Liefs Geer

  • 19 Mei 2008 - 18:20

    Marieke:

    Ha nichtje (jaja, 2 weken jonger is "je"er achter!)

    Eindelijk weer een verhaal! Vroeg me al of of ik soms geen bericht meer kreeg als er iets nieuws is! Maar dan keek ik op de site en was er niks....gelukkig lag het dus niet aan mij of de pc!
    Weer erg veel meegemaakt wat je weer mooi hebt verwoord. Ook de foto's zijn leuk, helaas niet met onderschrift.... Dus heb ik er zelf maar wat bij verzonnen! (in gedachte dan)
    Geniet nog met alles wat je in je hebt van deze weken, want voor je het weet is het vliegtuig naar huis er weer...
    Misschien lezen we voor die tijd nog iets,(ga er eigenlijk wel vanuit)dus ga ik je nog geen fijne terug reis wensen!
    Veel plezier in Guatemala!
    Gr Marieke

  • 19 Mei 2008 - 20:00

    Neeltje:

    Hola!

    Dankje zus voor het roteren van de foto`s! De onderschriften staan er nu ook bij, hoeven jullie zelf niets meer te bedenken.
    Ben vandaag naar mijn voorlopig laatste ruines geweest. Even meer dan genoeg gezien!

    Marieke, er komen nog meer verhalen. En Maartje, ik ga nog naar andere landen... helaas zijn dit landen waar ik al ben geweest. Zoals een Nicaragua, Costa Rica en een Peru.

    Veel plezier en succes met alles!

    Dikke kus, Neeltje

  • 21 Mei 2008 - 18:51

    Susan:

    Hola Nellie,

    ¿Que tal? Dat was nou eens een goed idee geweest! Jij op het vliegtuig terug en ik verder. Daar had ik eerder aan moeten denken. Ik zal het onthouden voor de volgende keer. Was wel weer even wennen op school. "Go slow" kennen ze hier niet. Maar ik doe mijn best om het mijn collega's en de rest van Nederland dit aan te leren. Dus voor een ieder die dit leest "go slow". Haha!
    Mexico was weer heel erg tof en de mensen daar zijn zo vriendelijk. Heb echt een supertijd gehad samen met Neel. Ga gerust nog meer reizen maken en dan kan je erop rekenen dat ik langskom, maar ik vind het ook leuk als je weer (voor in ieder geval een tijdje) naar Nederland komt. Veel plezier nog en ik ben benieuwd hoe je Guate vindt.

    Dikke knuffel Suus

  • 22 Mei 2008 - 10:35

    Nicole:

    Hola chica, gaaf dat ook Mexico jou (oke jullie) zo heeft geboeid... Beter dan hier in NL hoor!! Moet 2-6 weer aan het werk (snif snif) maar de volgende reis is weer geboekt!!!! Zo zie je maar.... het virus is nog lang niet verdrongen. Geniet nog van alles. Ook van de landen die je al bezocht hebt je weet tenslotte nooit wat je allemaal nog tegenkomt.

    beso y hasta proximo vez

  • 23 Mei 2008 - 12:31

    Petra:

    hey ik wens je nog veel plezier en geniet nog even van de weekjes die je nog hebt

    groetjes petra

  • 01 Juni 2008 - 10:39

    Tante Els:

    Hoi Neeltje,we zijn weer terug van Ierland naar de communie van Joe geweest was weer gezellig en weer mooie tochten gewandeld en nog een nieuwe tocht gereden hadden we nog niet gezien,het was weer geweldig mooi waarschijnlijk de laatste keer alhoewel wie weet? Maar nu ik dit bericht van jou weer lees krijg ik weer kippenvel wat weer een mooie fotos geweldig Neeltje geniet nog van de weken die komen voor je het weet sta je weer op NL bodem, maar Mexico staat ook nog op ons verlanglijstje en in die grot zwemmen was het niet koud? Neeltje veel plezier in Guatemala groetjes en xxxxsjes van Ome Huub en Tante Els.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 49218

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: