Patagonia! Ook giga mooi! - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu Patagonia! Ook giga mooi! - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

Patagonia! Ook giga mooi!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

17 Januari 2008 | Argentinië, Puerto Madryn

Hallo allemaal!

Vandaag alleen een stukje van mij. Mijn zus is met de pinguins aan het spelen :-) en ik had daar vandaag geen tijd voor. Moest helaas voor de tweede keer in twee weken tijd naar het ziekenhuis :-(
Ik weet niet wat ik de laatse jaren met ziekenhuizen heb, maar heb er toch een aantal helaas van binnen gezien. En het meest vreemde aan mijn ziekenhuisbezoeken is dat 80% in het buitenland is. Misschien moet ik wat minder reizen....? Een keer in Tanzania, een keer in Frankrijk en nu twee keer in Argentinie. En de laatse keer in NL was met mijn verbrande been. Hmmm, ach ja. Kan ik over een aantal jaren een boek schrijven over mijn persoonlijke ervaringen in buitenlandse ziekenhuizen, wedden dat het een bestseller wordt?!

Even kort, waarom naar het ziekenhuis? Had in Ushuaia last van mijn oog en dat heb ik laten schoonmaken in het ziekenhuis. Het ging er namelijk niet zomaar uit. Toen ben ik verder gaan reizen en het werd alleen maar erger helaas. Dus gisteravond en vandaag weer allerlei bezoekjes.... om moedeloos van te worden. Ook een keer huilend aan de telefoon met pa en ma gehangen, want alhoewel mijn spaans steeds beter wordt is het af en toe toch nog onmogelijk om iets te verstaan. Wat blijkt:
Ik heb een heel agressief virus in mijn oog, ze weten niet hoe het erin kwam, ze weten niet hoe lang het gaat duren voordat het weg is en het is ook erg besmettelijk....En het beste nieuws: Ze weten dat het ook kan overslaan naar mijn andere oog :-(
Maar goed, over een week mag ik in BA weer naar de dokter, om het onder controle te houden. En dan zien we wel weer verder. Dus met andere woorden, erg goed nieuws had de dokter niet echt voor mij, behalve dat ik me niet ongerust moet maken... het gaat vanzelf wel weer weg....
Dat was niet erg kort of wel?

Het reisnieuws!

Geertje en ik zijn dus verder gegaan naar El Calafate, dat is een erg toeristisch stadje (dat zijn ze trouwens allemaal) bij Nationaal Park ´Los Glaciaros¨in de buurt. Dit park is voor iedereen die Antarctica niet kan betalen, het is super mooi en je kan er veel ijsschotsen en gletsjers zien! Prachtig gewoon!
Nadat we een dagje met de bus in het park zijn geweest om de beroemdste gletsjer te zien (Perito Moreno) zijn we de dag erna met de boot de rivieren op gegaan om nog meer gletsjers te zien! Super! Alleen erg naief van mezelf om te denken dat het een klein bootje zou zijn.... Het was een gigantische joekel met meer toeristen dan me lief was, maar ja... het was wel erg mooi wat we zagen!

Vervolgens de dag erop naar El Chalten. Dit is ook een stadje dat ligt aan hetzelfde Nationaal Park, maar dat is alleen bedoeld voor mensen die willen wandelen. Het stadje is nog erg jong, net iets meer dan 20 jaar en alleen maar gesticht om het buiten bereik van de Chilenen te houden. Wandelen kun je er dus zeker en Geertje en ik hebben twee hele mooie wandelingen gemaakt. Een dag een wandeling van ongeveer 9 uur en we hebben dan ook een erg mooi uitzicht op Fitz Roy gehad!
In El Chalten zijn we gaan kamperen en dat hebben we tot gisteren overal gedaan. Het is ´A´ veel goedkoper en ´B´is er dan altijd plaats. Alle hostels zijn al vele dagen van te voren compleet volgeboekt in het hoogseizoen, ongelooflijk! Lang leve de tent! Ook al was het ´s nachts erg koud, brrrr!

Van El Chalten op naar PiedraBuena. Een stadje aan de rand van een ander Nationaal Park. Hier was het absoluut niet toeristisch. Dit betekende blij vreugde, want we zagen geen andere toeristen! Helaas betekende het ook dat we met geen mogelijkheid dat park in konden komen, een taxi zou veel te duur worden en noch Geer of ik heb een rijbewijs bij me. Dus, twee dagen gerelaxt en op naar de volgende halte!
Op naar Puerto Madryn! Ook (hoe kan het ook anders) in de buurt van een Nationaal Park. Daar aangekomen op het busstation werden we aangesproken door twee jonge duitse toeristen. Samen hebben we een auto gehuurd en zijn we twee dagen rond gaan toeren in het Nationaal Park! Erg lekker om al je spul in de auto te dumpen en er verder niet naar te kijken!
In het park hebben we allerlei beesten gezien, zoals zeeleeuwen, zeehonden en pinguins! Geweldig om ze gewoon in de vrije natuur te zien en ze te horen en te zien zwemmen, in de dierentuin is het toch ´ietsje´ anders hoor!
Trouwens de zeeleeuwen hadden ook allemaal kleintjes! Helaas zijn we twee weken te vroeg, aangezien de kleintjes over twee weken gaan zwemmen en ze dan een smakelijk hapje voor de orca´s zijn. Dan kun je dus ook orca´s zien!
Tja, dat betekent: Ik moet gewoon nog een keertje terug...Ach wat vervelend nou!

Goed, ik ga proberen om foto´s onder het verhaal te zetten!
Vanavond vertrekken Geertje en ik naar Buenos Aires om direct door een bus te nemen naar Iguazu Falls. Jullie horen weer van ons!

Dikke kus en veel liefs, ook namens Geertje,

Neeltje

ps. Vergeten in het bericht te zetten... De zeeleeuwjongen klinken net als lammetjes :-) Erg grappig om te horen!

  • 17 Januari 2008 - 16:56

    Petra:

    wij wensen jou veel sterkte met het oog. en trouwens ook nog veel plezier daar in de plaatsen waar je nog gaat komen.

    groetjes familie linders Noud - Hermien - Petra en Carla

  • 17 Januari 2008 - 19:20

    Esther:

    Hoi Neeltje,

    Wat vervelend met je oog. Misschien kunnen we samen een boek over ziekenhuizen schrijven...ik heb ervaringen in Spaanse, Portugese en Duitse ziekenhuizen. ;)Zo komen we een heel eind. Je leert wel echt alles van het land waar je bent...zelfs hoe de ziekenhuizen en artsen zijn!
    Ondanks dat het met je oog niet fijn is....hoop ik wel dat je nog een paar leuke dagen met Geertje gaat hebben, voordat Geertje weer terug komt naar Nederland.

    Groeten, Esther

    P.S. groeten aan Geertje

  • 17 Januari 2008 - 20:30

    Sjoukje:

    Arme Neel... Heel veel beterschap dan maar!
    Verder lees ik met veel plezier (en met een beetje jaloezie) mee met je berichtjes. Hartstikke leuk!

    Heel veel reisplezier nog!
    en de groetjes aan Geertje

    Liefs Sjoukje

  • 17 Januari 2008 - 20:58

    Monique:

    Wouw! Wouw!....Wouw!!!!! Wat prachtig! Wat zien jullie mooie dingen zeg! Genoeg ijs om even een zeer oog te verlichten....of ben ik nu heel flauw bezig?!? Acht ik ben eigenlijk gewoon jaloers! Ha-Ha!!! Zeg, wat een te gekke natuur en wat zijn jullie sportief om 5 uur te gaan wandelen! Die aardig grote..... hoe heet zo'n beest? Ik dacht dat ze in een warm klimaat leefden?????
    Sterkte met je oog!. en dat boek... als je verlegen zit om een anekdote ...klop eens aan bij de Dominicus!
    Groetes, Monique

  • 17 Januari 2008 - 20:58

    Geertje:

    Ik heb vandaag tussen pinguins gewandeld!! Echt wonderlijk, over een grindpad en echt overal waar je kijkt waggelen pinguins. Sommigen kwamen wel héél dichtbij!!

    We zouden daarna nog een bootje nemen om dolfijnen te spotten, maar helaas was de wind te hard en ging dat feest niet door! Moet ik toch nog eens richting Carribean om dolfijnen te zien denk ik! Maar de hoeveelheid beesten die we de laatste dagen hebben gespot is zowiezo amazing!!

    Liefs

  • 17 Januari 2008 - 21:15

    Monique:

    Hoi!

    Nog even de verpleegkundige uithangen, ik kan het nooit laten... een aantal jaren geleden was er een test in Rotterdam met mensen die een oogvirus hadden. De remendie was, gewoon spoelen met een jodium oplossing, 3 x perdag, een heel simpel experiment van het oogziekenhuis in Rotterdam, maar het hielp erg goed. Ik was binnen twee weken van het virus en de klachten af. Misschien een tip............

  • 18 Januari 2008 - 17:55

    Marieke:

    Hoi jullie twee aan de andere kant van de wereld!

    Ik kan niet anders zeggen dan, ohhhh, ahhhh! Wat een gave foto's weer! En als ik het goed heb, is dat dier waar je de naam niet van weet, een GORDELDIER! Armadillo, in het Engels! (en heb ik de hoofdprijs gewonnen?)
    Maar wat vervelend van je oog! Hoop dat het snel beter gaat, want anders zie je al die mooie dingen dalijk niet meer! En krijgen wij foto's van de grond en lucht enz.... Maar even serieus, veel sterkte!
    Nou, dit is wel weer lang genoeg geklets!
    Heel veel plezier en tot de volgende keer!
    Kus Marieke

  • 18 Januari 2008 - 17:58

    Tante Lieny:

    Van ziekenhuizen weten wij inmiddels alles wel in nederland hoor Wij hebben jou een poos niet gevolgd geen tijd vaak naar ziekenhuis maar nu ben ik alles aan het na lezen van jauw reis.Wij wensen jou veel beterschap met jouw oog dat je nog veel mag zien op je verre rijs.Groetjes uit Herkenbosch

  • 20 Januari 2008 - 10:24

    Jose:

    hoi lieverds in verwegistan.
    erg mooi, dat patagonie. Tip voor je oog, zorg dat je het goed nat houd (liefs met zout water), helpt echt.( kan ik over mee spreken).
    heel veel plezier jullie twee, maar dat zal geen probleem zijn. Liefs uit ierland.

  • 20 Januari 2008 - 17:03

    Susan:

    Hey Neel,
    Heb je een nieuw doel? |Zoveel mogelijk ziekenhuizen in de wereld verkennen? Haha. Sterkte met je oog! Ik hoop dat je snel van het virus af bent. Verder voorzichtig wezen, want ik wil je wel opzoeken, maar liever niet in het ziekenhuis.

    Liefs Suus

  • 21 Januari 2008 - 10:05

    Tante Els:

    Adembenemend,Neeltje en Geertje wat weer een prachtige fotos,wat laten jullie ons weer heerlijk mee genieten geweldig.
    Maar Neeltje ik hoop wel dat alles goed komt met je oog je hebt er tenslotte maar twee en daar moet je zuinig op zijn.
    Ik zal een kaarsje voor je opsteken en komt alles hopenlijk goed,groetjes aan Geertje en samen nog heel veel reisplezie
    r liefs en xxxsjes Tante Els en Ome Huub.

  • 21 Januari 2008 - 13:05

    Natascha& Tante Mien:

    Hallo Neeltje en Geertje,

    Wat een geweldige tijd hebben jullie daar, de kinderen raken niet uitgekeken naar de foto's al die dieren van zo dicht bij en die massa's ijs geweldig mooi. Hier gaat alles zijn gangetje werken, huishouden, kinderen verzorgen, werken enz. enz. Maar des al niet te min we gaan bijna op vakantie, met de carnaval hebben de kinderen een week vakantie en dan gaan we naar 3 landenpunt Luxemburg, België, Duitsland.
    We hopen dat het dan een weekje droog mag zijn. Met tante Mien gaat ook alles goed. Ze belt iedere keer om me op de hoogte te houden als er weer wat nieuws op jullie site staat. Alleen jammer van je oog ik hoop dat je het onder controle kunt houden en het niet in het andere oog ook nog krijgt, en inderdaad schoonmaken met gekookt zoutwater en spoelen met een jodium oplossing is heel goed(Maar ja..... hoe regel je dat in het spaans?!?!?)We wensen jullie nog heel veel plezier samen en beterschap met je oog.

    Groetjes van iedereen die je kent uit Roggel en Heel

  • 21 Januari 2008 - 17:28

    Maartje:

    Hey sisters

    Wat een mooie foto's.
    beterschap neeltje. Lukt het een beetje met de zonnebril of voldoet die niet aan de eisen?
    Nou heel veel plezier nog die laatste dagen met z'n 2en.

    Groetjes jullie zus.


  • 23 Januari 2008 - 12:53

    Lizet:

    Het houdt maar niet op he, dat grote feest?! Volgens mij zitten jullie hersens op een gegeven moment gewoon vol. Kan er niets meer bij, of komt het via je haren eruit.
    Bij mij zit het ook behoorlijk vol: alweer tentamens gehad: 8, 8 en nog eens 8. Zal je wel weer zeggen "studiebol", maar dat interesseeert me lekker toch nix.
    Neel, als jij daar blijft wonen, kom ik op bezoek en kan ik portugees (klinkt als russisch, heeft veel frans en engels). Jij hopelijk Spaans, vormen we een mooi duo.
    Voor jullie, om uit te leggen dat jullie zussen zijn:
    So temos uma toalha mas ela grande e deve dar para os dois (sieng iesj-taa beeng. so te-moesj oe-ma to-wal-ja masj ella eh gran-duh ie de-vuh daar pa-ra oesj dooisj) we hebben maar 1 handdoek bij ons, maar die is wel groot genoeg voor ons allebei.

  • 23 Januari 2008 - 13:37

    Geertje:

    :-( Nog maar 2 dagen en dan moet ik alweer terug naar NL. Jeetje wat zal ik weer moeten wennen aan dat andere klimaat!! Nou is ook nog gisteren mijn camera gejat, wat een $%·"$%. Ik baal er heel erg van, want nu moet ik het doen met de foto´s die Neeltje heeft gemaakt, ze heeft natuurlijk dezelfde reis gemaakt, maar toch, ik had graag mijn eigen foto´s en mijn eigen camera gehad wanneer ik terug zou komen in NL :-(

    Helaas, helaas, wel achterlijk dat ik 4 weken overkom en ik raak een beursje met ongeveer 150 pesos (is toch iets meer dan 30 euro) kwijt (eigen domme schuld) en mijn splinternieuwe digitale camera (niet mijn eigen domme schuld). En dat terwijl Neel in de afgelopen 6 maanden hooguit 20 euro is kwijtgeraakt aan die overvaller. Mmmmmmm... doe ik toch iets niet goed. Terwijl Neel ongeveer de hele dag dingen aan het zoeken is, echt waar. Heeft ze het één gevonden, begint ze het andere weer te zoeken. Ze heeft laatst zelfs haar bril ergens laten liggen en krijgt m ook nog terug ook via een toeristenbureautje (gelukkig maar, want we weten allemaal hoe gehandicapt Neeltje is zonder bril).

    Anyway, ik moest ff mijn frustratie kwijt!! Tot snel en dan laat ik de foto´s van Neeltje dus zien!

    Liefs Geertje

  • 24 Januari 2008 - 09:49

    Esther:

    Hoi Geertje,

    Yoehoe....je komt weer naar Nederland! Het is ook lang zat geweest. Okay, jammer voor jou en ik denk dat Neeltje het ook wel jammer vindt....maar ik vind het niet erg. Wanneer kom je langs? Blijf je dan ook eten? Ik wil namelijk alles...maar dan ook alles van je reis horen! Maarre...nu kunnen we dus niet ff lekker je foto's bekijken?? Of krijg je de foto's van Neeltje mee?
    In ieder geval goede reis.

    Groeten, Esther

    P.S. Bij de gemeente vinden ze het ook leuk dat je er binnenkort weer bent! ;)

  • 24 Januari 2008 - 11:24

    Neeltje:

    Hola!

    Als Geertje nog een keer ´bestolen´ is.... vraag dan gewoon aan Geer of ze de broodzak wil checken, want daar zit het vast in ;-)
    Haar camera is, met andere woorden, weer terecht!

    Dankjewel voor alle goede adviezen m.b.t. mijn oog. De antibiotica en de injectie die ik heb gekregen hebben al heel goed geholpen, maar we zijn er nog niet! Komt goed!

    Mijn laatste twee dagen met mijn zus, nog even genieten met z´n tweeen!

    Dikke kus!

  • 24 Januari 2008 - 13:38

    Geertje:

    :-O :-)

    Okéé, domdom, aangifte gedaan voor niks! Maar ik ben toch erg blij dat ik mijn camera nog heb met alle 500 foto´s, dus bereid je maar voor :-)

  • 24 Januari 2008 - 13:49

    Esther:

    Geertje!!!

    In een broodzak....tja dat je daar niet eerder in had gekeken! Is toch ook de meest logische plaats..hihi.

    Groeten, Esther

  • 26 Januari 2008 - 07:06

    Geertje:

    He zus,

    Ik ben alweer aan het wachten in Madrid, nog een klein stukje vliegen en dan ben ik weer in NL.
    Wat een gedoe op het vliegveld zeg, te beginnen in BA. Mijn rugzak werd er tussenuit gepakt, en een man begon m volledig uit te pakken. En ik maar vragen; what´s wrong? Uiteindelijk uitgepakt ging de tas nog een keer door de rontgen, komt ie weer met mijn tas aanlopen en haalt zo´n rotsharing uit het voorvak, :-) ik wist niet dat die er nog in zat.

    In Madrid moest ik voor het eerst mijn schoenen uitdoen, echt achterlijk!! En moest mijn tas weer open, gelukkig zagen ze dat ik geen drugs maar Yerba bij me had. Wel moest ik mijn deo inleveren want die was 125 ml ipv 100 :-( Wat een gedoe op de vroege ochtend.

    Anyway, veel plezier de komende weken en groeten aan Debbie!

    Liefs

  • 26 Januari 2008 - 11:32

    Hans/ Tante Corrie :

    Hoi wereldreiziger,
    Ik wordt hoe langer hoe meer jaloers.
    Wat een prachtig land. Ik zou zo mee willen trekken maar ik denk niet dat dat fysiek voor ons mogelijk is. Dus wij dromen maar af en toe als we jouw verhalen lezen en de foto,s zien. Fijn dat jullie met z,n tweeen een mooie maand gehad hebben. Groetjes en verdere beterschap van
    Ome Hans en tante Corrie

  • 29 Januari 2008 - 21:33

    Geertje:

    Hé wereldreizigster!

    Eerste werkdag zit er alweer op, mmmmmmmm, wat zal ik zeggen... Erg leuk om m'n Emmense collega's weer te zien, ze waren natuurlijk heel benieuwd naar m'n verhalen. Huisbezoeken vielen wel mee! Maar ik ben toch liever op reis! Haha!!

    Liefs Jezusje

  • 03 Februari 2008 - 10:33

    Mien En Louis Nobles:

    hoi geertje en neeltje jullie beleven zo van alles erg intresant en spannend wat er weer is gebeurd.
    Neeltje hopelijk gaat alles goed met je ogen wij wensen veel succes op je reis een hele onderneming.
    groetjes uit beegden we volgen je

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Neeltje

Op naar Myanmar,ofwel Birma!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 49214

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Myanmar- Birma zomer 2014

11 Juli 2009 - 14 Augustus 2009

Zomervakantie 2009

19 Juli 2007 - 02 Juli 2008

Reizen in Latijns Amerika!

Landen bezocht: