De laatste voorbereidingen voor Myanmar/ Birma - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu De laatste voorbereidingen voor Myanmar/ Birma - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Neeltje Peeters - WaarBenJij.nu

De laatste voorbereidingen voor Myanmar/ Birma

Door: Neeltje Peeters

Blijf op de hoogte en volg Neeltje

27 Juli 2014 | Nederland, Hengelo

Hoi allemaal,

Erg lang geleden dat ik hier was, op deze site. Morgen vertrekken Willem en ik naar Myanmar, ofwel Birma, voor een heerlijke backpack vakantie. De rugzakken zijn ingepakt, de laatste voorbereidingen zijn in gang gezet.

Waarom Myanmar? We wilden naar een land waar het toerisme nog niet compleet 'booming' was en waar het nog authentiek kan zijn. Kan zijn..... want dat weet je natuurlijk nooit. Myanmar is vooral bekend om de cultuur, maar wij willen ook voor de natuur gaan. Ik ben benieuwd waar we allemaal uitkomen deze vakantie.

Myanmar staat ook bekend om de dictatoriale heersers de afgelopen 50 jaar, maar dit is niet helemaal meer waar. De democratie is zich heel, heel rustig aan het herstellen, alhoewel je niet openlijk met de bevolking mag praten over de politiek. Dus tja, het zit nog wel aardig scheef daar. In de heilige bijbel, de Lonely Planet, staat dat je beter zelfstandig kan reizen dan in toergroepen. Dan weet je in ieder geval zeker dat jouw geld naar de inwoners van het land gaat die het hard nodig hebben. Gelukkig reizen we lekker met z'n twee, dus dat gaat wel goed komen!

Het land wordt bij ons Myanmar genoemd, de EU noemt het ook zo, maar bijvoorbeeld de USA niet. Dit heeft allemaal te maken met het feit dat de dictatoriale heersers de naam van het land in de jaren 80 zelf hebben veranderd. De naam Myanmar heeft wel weer een oorsprong in de verre geschiedenis, want toen heette het al Myanma of zoiets..... dus wat is wijsheid?? Hoe noem je het land?
In het kort: wanneer je achter de dictators staat zeg je Myanmar, wanneer je achter de oppositie staat zeg je Birma.... maar we willen geen van beide bij hachelijke situaties uitkomen, dus de landsnaam gaan we maar zoveel mogelijk vermijden..... Lijkt me een strak plan!

Groetjes en tot over drie weken, dan vertel ik er meer over! In Birma zelf bestaat nog geen/ weinig internet.... maar mocht het daarachter kunnen, dan stuur ik even kort een berichtje.

Liefs Neeltje

• 27 Juli 2014 - 20:41

Bart Peeters:

Hallo Neeltje en Wille, heel veel plezier tijdens de komende reis door Myamar, veel plezier en gezond weer komen, liefs Pa en Ma

• 27 Juli 2014 - 20:44

Ine:

Heel veel plezier samen. Lekker genieten.

• 27 Juli 2014 - 21:38

Marianne:

Dat noem ik nog eens op avontuur! Heel veel plezier en na je vakantie willen we graag eens kennis maken met je Willem!
    Geniet ervan.
    Lieve groetjes Jos en Marianne

• 27 Juli 2014 - 22:34

Nicole:

Heel veel plezier!!! En geniet van de Aziatische schoonheden!! X

• 18 Augustus 2014 - 10:13

Nelleke Van Dijk:

Ha Neeltje en Willem,

Wij zijn inmiddels een paar uurtjes thuis vanuit Yangon via Signapore. Zag net je laatste mailtje, maar ondertussen hebben we bij Mr. Charles al bij gekletst. Doen we nog eens dunnetjes over als jullie ook weer thuis zijn. Toch wel heel bijzonder zo´n ontmoeting ver van huis.

Groetjes, Piet en Nelleke